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Artigos Originais

Preschoolers’ cognitive-linguistic performance in different educational contexts

Desempenho cognitivo-linguístico de pré-escolares em diferentes contextos educacionais

Bianca Arruda Manchester de Queiroga; Angélica Galindo Carneiro Rosal; Thaís Braga; Jéssica Katarina Olímpia de Melo; Simone Aparecida Capellini

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Abstract

Purpose: to investigate preschoolers’ cognitive-linguistic performance in different educational settings.

Methods: thirty-nine children aged 4:0 to 5:11 years, enrolled in two private preschools from different Brazilian regions, were assessed with the Protocol for the Early Identification of Reading Problems, in the version adapted to preschool - which includes the following tests: alphabet knowledge; metaphonological skills; phonological working memory; rapid automatized naming; silent word reading; and hearing sentence comprehension based on figures. The groups were compared with the Mann-Whitney statistical test, and significant differences were set at p < 0.05.

Results: as expected, data revealed different performances between preschoolers from the two schools. The worse results in both were related to rhyme production and rhyme identification, which reveals that phonological awareness is probably not being stimulated in these groups. Participants performed as expected or “under attention” in the other skills.

Conclusion: the performances of preschoolers from both schools were identified and classified, revealing differences in cognitive-linguistic performances between the different educational settings. These results ratify the importance of a teaching approach that helps develop cognitive-linguistic skills, early in preschool.

Keywords

Child Rearing; Cognition; Language

Resumo

Objetivo: investigar o desempenho cognitivo-linguístico de pré-escolares em diferentes contextos educacionais.

Métodos: participaram do estudo 39 crianças, com idades entre 4:0 e 5:11 anos, matriculadas na préescola de duas escolas particulares, localizadas em diferentes regiões brasileiras. Os pré-escolares foram avaliados por meio do Protocolo de Identificação Precoce de Problemas de Leitura – IPPL, na versão adaptada para a Educação Infantil, que inclui provas de: conhecimento do alfabeto; habilidades metafonológicas; memória operacional fonológica; nomeação automática rápida; leitura silenciosa de palavras e compreensão auditiva de sentenças a partir de figuras. Os grupos foram comparados por meio do teste estatístico Mann-Whitney, considerando-se significativas diferenças com p<0,05. 

Resultados: como esperado, os dados revelaram diferenças de desempenho entre os pré-escolares das duas escolas. Verificou-se que os piores resultados, em ambas as escolas, foram relacionados às habilidades de produção de rima e identificação de rima, o que revela que a consciência fonológica não deve estar sendo estimulada nesses grupos. Nas demais habilidades os participantes apresentaram desempenhos dentro do esperado ou sob atenção

Conclusão: foi possível identificar e classificar o desempenho dos pré-escolares de ambas as escolas, havendo diferenças no desempenho cognitivo-linguístico em diferentes contextos educacionais. Tais resultados ratificam a importância de uma abordagem de ensino que promova o desenvolvimento de habilidades cognitivo-linguísticas desde a Educação Infantil

Palavras-chave

Educação Infantil; Cognição; Linguagem

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Submetido em:
14/02/2023

Aceito em:
26/07/2023

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