Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20232540923
Revista CEFAC
Original Articles

Preschoolers’ cognitive-linguistic performance in different educational contexts

Desempenho cognitivo-linguístico de pré-escolares em diferentes contextos educacionais

Bianca Arruda Manchester de Queiroga; Angélica Galindo Carneiro Rosal; Thaís Braga; Jéssica Katarina Olímpia de Melo; Simone Aparecida Capellini

Downloads: 0
Views: 116

Abstract

Purpose: to investigate preschoolers’ cognitive-linguistic performance in different educational settings.

Methods: thirty-nine children aged 4:0 to 5:11 years, enrolled in two private preschools from different Brazilian regions, were assessed with the Protocol for the Early Identification of Reading Problems, in the version adapted to preschool - which includes the following tests: alphabet knowledge; metaphonological skills; phonological working memory; rapid automatized naming; silent word reading; and hearing sentence comprehension based on figures. The groups were compared with the Mann-Whitney statistical test, and significant differences were set at p < 0.05.

Results: as expected, data revealed different performances between preschoolers from the two schools. The worse results in both were related to rhyme production and rhyme identification, which reveals that phonological awareness is probably not being stimulated in these groups. Participants performed as expected or “under attention” in the other skills.

Conclusion: the performances of preschoolers from both schools were identified and classified, revealing differences in cognitive-linguistic performances between the different educational settings. These results ratify the importance of a teaching approach that helps develop cognitive-linguistic skills, early in preschool.

Keywords

Child Rearing; Cognition; Language

Resumo

Objetivo: investigar o desempenho cognitivo-linguístico de pré-escolares em diferentes contextos educacionais.

Métodos: participaram do estudo 39 crianças, com idades entre 4:0 e 5:11 anos, matriculadas na préescola de duas escolas particulares, localizadas em diferentes regiões brasileiras. Os pré-escolares foram avaliados por meio do Protocolo de Identificação Precoce de Problemas de Leitura – IPPL, na versão adaptada para a Educação Infantil, que inclui provas de: conhecimento do alfabeto; habilidades metafonológicas; memória operacional fonológica; nomeação automática rápida; leitura silenciosa de palavras e compreensão auditiva de sentenças a partir de figuras. Os grupos foram comparados por meio do teste estatístico Mann-Whitney, considerando-se significativas diferenças com p<0,05. 

Resultados: como esperado, os dados revelaram diferenças de desempenho entre os pré-escolares das duas escolas. Verificou-se que os piores resultados, em ambas as escolas, foram relacionados às habilidades de produção de rima e identificação de rima, o que revela que a consciência fonológica não deve estar sendo estimulada nesses grupos. Nas demais habilidades os participantes apresentaram desempenhos dentro do esperado ou sob atenção

Conclusão: foi possível identificar e classificar o desempenho dos pré-escolares de ambas as escolas, havendo diferenças no desempenho cognitivo-linguístico em diferentes contextos educacionais. Tais resultados ratificam a importância de uma abordagem de ensino que promova o desenvolvimento de habilidades cognitivo-linguísticas desde a Educação Infantil

Palavras-chave

Educação Infantil; Cognição; Linguagem

Referencias

1. Brasil. Lei 12.976/13, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dá outras providências. Brasília. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em 10 de maio de 2022.

2. Amorim ANGF, Dias NM, Albuquerque EXDS, Silva VCD, Falcão ACGP, Guerra VGR et al. Initial reading and writing skills ins childhood education: achievement sample in the Northeast of Brazil for obtaining specific regional performance standards. Rev. CEFAC. 2019;21(5):1-11. https://doi.org/10.1590/1982-0216/201921513219.

3. Santos RS, Francisco GCP, Lukasova K. Expressive and receptive vocabulary in preschool children and socioeconomic factors. Rev. CEFAC. 2021;23(6):e5921. https://doi.org/10.1590/1982-0216/20212365921.

4. León CABR, Almeida Á, Lira S, Zauza G, Pazeto TDCB, Seabra AG et al. Phonological awareness and early reading and writing abilities ins early childhood education: preliminary normative data. Rev. CEFAC. 2019;21(2):e7418. https://doi.org/10.1590/1982-0216/20192127418.

5. Silva CD, Capellini SA. Correlação de habilidades cognitivo-linguísticas de escolares submetidos a intervenção fonológica. Revista Psicopedagogia. 2021;38(117):305-16. https://doi.org/10.51207/2179-4057.202100262.

6. Schoenel ASP, Escarce AG, Araújo LL, Lemos SMA. Influence of phonological processing on poor school performance: systematic literature review. CoDAS. 2020;32(5):e20180255. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20192018255. PMID: 33174983.

7. Sargiani RA, Maluf MR. Linguagem, cognição e educação infantil: contribuições da psicologia cognitiva e das neurociências. Psicol. Esc. Educ. 2018;22(3):477-84. https://doi.org/10.1590/2175-35392018033777.

8. Queiroga BAM, Capellini SA. Relatório técnico final de estágio de Pós-doutorado Sênior (PDS). Marília- SP: CNPq; 2020. Processo nº 157281/ 2018-3.

9. Capellini SA, Cerqueira Cesar ABP, Germano GD. Protocolo de Identificação Precoce dos Problemas de Leitura - IPPL. Ribeirão Preto: Book-Toy, 2018.

10. Machado MSM, Maluf MR. How reading comprehension evolves in elementary school students. Psic. da Ed. [journal on the internet], 2019; [accessed 2022 out 12]; 1(49):57-66. Available at: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20190019.

11. Santos MJ, Barrera MJ, Domingos S. Impacto do treino em habilidades de consciência fonológica na escrita de pré-escolares. Psicol. Esc. Educ. [journal on the internet]. 2017 [accessed 2022 out 12]; 21(1):93-102. Available at: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702111080.

12. Leite RCD, Brito LRMD, Martins-Reis VDO, Pinheiro ÂMV. Consciência fonológica e fatores associados em crianças no início da alfabetização. Rev. psicopedagog. [journal on the internet]. 2018 [accessed 2022 out 12]; 35(108):306-17. Available at: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v35n108/06.pdf.

13. Freitas VM, Silva CMS. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação-RBIE. [journal on the internet]. 2020 [accessed 2022 out]; 28:1013-31. Available at: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1013

14. Côrrea KCP, Machado MAMP, Hage SRV. Skills for the literacy process. CoDAS [journal on the internet]. 2018 [accessed 2023 out 13]; 30(1):e20170039. Available at: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20182017039. PMID: 29513870.

15. Rosal AGC, Cordeiro AAA, Roazzi A, Queiroga BAM. Cognitive-linguistic performance of schoolchildren in the literacy cycle in the public school context: universal screening. Rev. CEFAC. [journal on the internet]. 2020 [accessed 2022 out 13]; 22(3):1-12. Available at: https://doi.org/10.1590/1982-0216/20202239919.

16. Ortega VAE. Conciencia fonológica y velocidad de denominación en niños pre escolares de escuelas públicas. [dissertation on the internet]. Azuay: Universidad del Azuay; 2022. [accessed 2022 out 13]. Available at: http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/11595. .

17. Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. 2017. Recuperado em 10 outubro 2022. Available at: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf.

18. Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Política Nacional de Alfabetização (PNA). 2019. Recuperado em 14 outubro 2022. Available at: http://portal.mec.gov.br/images/banners/caderno_pna_final.pdf.

19. Walker D, Sepulveda SJ, Hoff E, Rowe ML, Schwartz IS, Dale PS, Bigelow KM. Language intervention research in early childhood care and education: A systematic survey of the literature. Early Childhood Research Quarterly. [journal on the internet]. 2020 [accessed 2022 out 13]; 50(1):68-85. Available at: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.02.010.
 


Submitted date:
14/02/2023

Accepted date:
26/07/2023

65bbf226a9539543c11a2873 cefac Articles
Links & Downloads

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections