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Mapping the evidence available in the scientific literature regarding the impact of individual, environmental and organizational factors on teachers’ vocal illness: A scope review protocol

Mapeamento das evidências disponíveis na literatura científica quanto ao impacto dos fatores individuais, ambientais e organizacionais no adoecimento vocal docente: um protocolo de revisão de escopo

Vanessa Fernandes de Almeida Porto; Edna Pereira Gomes de Morais; Josineide Francisco Sampaio; Carlos Botazzo

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Abstract

Purpose: to map and characterize the evidence available in scientific literature regarding the impact of individual, environmental and organizational factors on teaching vocal illness.

Methods: a scoping review protocol following the guidelines of the Joanna Briggs Institute Reviewer’s Manual and the PRISMA ScR Checklist. The following question was elaborated: What evidence is available in the scientific literature regarding the impact of individual, environmental and organizational factors on teaching vocal illness? A search will be carried out in the databases LILACS (BVS), MEDLINE (PUBMED), Embase (Elsevier), Cochrane (Clinical Trials only), Speechbite, Scopus (Elsevier) and Web of Science. The search strategy will be developed for MEDLINE (PUBMED) and adapted for other databases. Studies carried out with teachers of any level of education, age group and gender, with complaints related to voice and which addressed the impact of teaching work on vocal illness will be included. The selection of studies will be carried out by two independent and blinded reviewers. The results will be presented through graphs, charts and tables.

Final Considerations: the protocol can highlight gaps, understand the research methodologies used by the studies to be included, making it possible to carry out primary studies that allow for better evidence regarding the relationship between organization, work environment and teaching.

Keywords

Faculty; Dysphonia; Voice Disorders; Occupational Health; Voice

Resumo

Objetivo: mapear e caracterizar as evidências disponíveis na literatura científica quanto ao impacto dos fatores individuais, ambientais e organizacionais no adoecimento vocal docente.

Métodos: protocolo de revisão de escopo seguindo as diretrizes do Joanna Briggs Institute Reviewer’s Manual e do Checklist PRISMA ScR. Foi elaborada a seguinte pergunta: Quais as evidências disponíveis na literatura científica quanto ao impacto dos fatores individuais, ambientais e organizacionais no adoecimento vocal docente? Será realizada uma busca nas bases de dados LILACS (BVS), MEDLINE (PUBMED), Embase (Elsevier), Cochrane (apenas Ensaios Clínicos), Speechbite, Scopus (Elsevier) e Web of Science. A estratégia de busca será desenvolvida para a MEDLINE (PUBMED) e adaptada para as demais bases. Serão incluídos estudos realizados com professores de qualquer nível de ensino, faixa etária e gênero, com queixas relacionadas à voz e que abordem o impacto do trabalho docente no adoecimento vocal. A seleção dos estudos será realizada por duas revisoras independentes e cegadas. Os resultados serão apresentados por meio de gráficos, quadros ou tabelas.

Considerações Finais: o protocolo pode evidenciar lacunas, compreender as metodologias de investigação utilizadas pelos estudos a serem incluídos, possibilitando a realização de estudos primários que permitam melhores evidências quanto à relação organização, ambiente de trabalho e docência.

Palavras-chave

Docentes; Disfonia; Distúrbios da Voz; Saúde Ocupacional; Voz

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Submetido em:
01/12/2023

Aceito em:
31/01/2024

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