Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20242664624
Revista CEFAC
Artigos Originais

Progress of error typology and self-correction in schoolchildren’s text reading

Evolução da tipologia dos erros e autocorreção na leitura textual em escolares

Luciana Mendonça Alves; Vanessa de Oliveira Martins-Reis; Laura de Souza Cardoso Freire; Isa Mourão Carvalho; Gabriela de Lima Ribeiro; Cecilia Maria Mourão Carvalho; Ludimila Labanca; Leticia Correa Celeste

Downloads: 0
Views: 68

Abstract

Purpose: to verify the progress of error typology and percentage of self-correction in text reading and their association with reading fluency in second/third graders (group 1) and fifth/sixth graders (group 2) and the influence of education level on the typology of errors and percentage of self-correction.

Methods: an observational, analytical, and longitudinal study. Altogether, 41 students were assessed during the COVID-19 pandemic regarding text reading fluency, percentage of self-corrections and errors, and error typology. The Wilcoxon and paired t-tests were used to compare means, and Pearson’s and Spearman’s tests for correlations. The p-value was set at p < 0.05.

Results: group 1 had a decrease in the percentage of errors and an increase, followed by a decrease, in self-corrections. Group 2 had an increase in the percentage of self-corrections, with no variation in errors. The association analysis revealed that the higher the reading speed, the lower the percentage of self-corrections. In the second assessment, group 1 had more self-corrections than group 2 and, in the third one, group 2 had more errors than group 1.

Conclusion: the increase in reading fluency and the decrease in errors occur progressively - unlike self-correction, which varies throughout the school year. However, there is an inverse relationship between speed and self-correction.

Keywords

COVID-19; Reading; Learning; Educational Measurement; Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

Objetivo: verificar a evolução da tipologia de erros e porcentagem de autocorreção na leitura de textos, associação com a fluência de leitura em estudantes do 2º/3º ano (grupo 1) e do 5º/6º ano (grupo 2) e influência da escolaridade na tipologia de erros e na porcentagem de autocorreção.

Métodos: estudo observacional, analítico, longitudinal. Participaram 41 estudantes, avaliados durante a pandemia de COVID-19, quanto à fluência de leitura textual, porcentagem de autocorreções, de erros e sua tipologia. Utilizaram-se os testes Wilcoxon e T pareado para comparação das médias, Pearson e Spearman para as correlações. O valor de p adotado foi p < 0,05.

Resultados: no grupo 1 observaram-se diminuição na porcentagem de erros aumento, seguido de queda, em autocorreções. No grupo 2 observou-se aumento na porcentagem de autocorreções, sem variação em erros. A análise de associação revelou que quanto maior a velocidade de leitura, menor a porcentagem de autocorreção. Na segunda avaliação o grupo 1 apresentou mais autocorreções que o grupo 2 e, na terceira avalição, o grupo 2 apresentou mais erros que o grupo 1.

Conclusão: o aumento da fluência de leitura e a diminuição dos erros ocorrem progressivamente, ao contrário da autocorreção, que tem variações ao longo do ano letivo. Porém, há relação inversa entre velocidade e autocorreção.

Palavras-chave

COVID-19; Leitura; Aprendizagem; Avaliação Educacional; Fonoaudiologia

Referências

1. Ávila CRB, Kida ASB, Carvalho CAF, Paolucci JF. Tipologia de erros de leitura de escolares brasileiros considerados bons leitores. Pró-Fono R Atual. Cient. 2009;21(4):320-5. https://doi.org/10.1590/s0104-56872009000400010

2. Jesus LC, Martins-Reis VD, Alves LM. Does self-correction in the Rapid Naming Test reflect cognitive and language performance in teens? Rev. CEFAC. 2020;22(1):1-10. https://doi.org/10.1590/1982-0216/20202219019

3. Nguyen TQ, Del Tufo SN, Cutting LE. Readers recruit executive functions to self-correct miscues during oral reading fluency. Sci. Stud. Read. 2020;24(6):462-83. https://doi.org/10.1080/1088843820201720025 PMID: 33716490; PMCID: PMC7954224.

4. Kawano CE, Kida ASB, Carvalho CAF, Ávila CRB. Fluency parameters and types of errors in the reading of students with signs of reading and writing difficulties. Rev. Soc. Bras. Fonoaudiol. 2011;16(1):9-18. https://doi.org/10.1590/s1516-80342011000100004

5. Pinheiro ÂMV, Rothe-Neves R. Avaliação cognitiva de leitura e escrita: as tarefas de leitura em voz alta e ditado. Psicologia Reflexiva Crítica. 2001;14(2):399-408. https://doi.org/10.1590/s0102-79722001000200014

6. Capovilla AGS, Capovilla FC, Suiter I. Processamento cognitivo em crianças com e sem dificuldades de leitura. Psicologia em Estudo. Maringá. 2004;9(3):449-58. https://doi.org/10.1590/s1413-73722004000300013

7. Pinheiro AMV, Lúcio PS, Silva DMR. Avaliação cognitiva de leitura: o efeito de regularidade grafema-fonema e fonemagrafema na leitura em voz alta de palavras isoladas no português do Brasil. Psicologia: teoria e prática. 2008;10(2):16-30. Available at: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872008000200002&lng=pt&nrm=iso

8. Cunha VLO, Capellini SA. Caracterização dos tipos de erros na leitura de escolares de 1ª a 4ª séries do ensino fundamental. Temas sobre Desenvolvimento. 2010;17(98):74-8. ID: lil-585568.

9. Monteiro SM, Soares M. Processos cognitivos na leitura inicial: relação entre estratégias de reconhecimento de palavras e alfabetização. Educação e Pesquisa. 2014;40(2):449-65. https://doi.org/10.1590/s1517-97022014005000006

10. Johnson T, Mikita C, Rodgers E, D'Agostino JV. Scaffolding self-correction during oral reading. The Reading Teacher. 2020;73(6):796-9. https://doi.org/10.1002/trtr.1896

11. D'Agostino JV, Kelly RH, Rodgers E. Self-corrections and the reading progress of struggling beginning readers. Reading Psychology. 2019;40(6):525-50. https://doi.org/10.1080/02702711.2019.1629518

12. Kuhfeld M, Soland J, Tarasawa B, Johnson A, Ruzek E, Liu J. Projecting the potential impact of COVID-19 school closures on academic achievement. Educational Researcher. 2020;49(8):549-65. https://doi.org/10.3102/0013189X20965918

13. Bao X, Qu H, Zhang R, Hogan TP. Modeling reading ability gain in kindergarten children during COVID-19 school closures. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2020;17(17):6371. https://doi.org/10.3390/ijerph17176371 PMID: 32882960; PMCID: PMC7504163.

14. Engzell P, Frey A, Verhagen MD. Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proc. Natl. Acad. Sci. 2021;118(17):1-7. https://doi.org/10.1073/pnas.2022376118 PMID: 33827987; PMCID: PMC8092566

15. United Nations. Policy brief: Education during COVID-19 and beyond. UN Policy Briefs, 2020. Available at: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf

16. Banco Mundial. Agindo agora para proteger o capital humano de nossas crianças: os custos e a resposta ao impacto da pandemia de Covid-19 no setor de educação na América Latina e Caribe. Washington, DC: Banco Mundial, 2021. 14 p. Available at: https://openknowlwdge.worldbank.org/handle/10986/35276

17. Alves LM, Carvalho IM, Santos LFD, Ribeiro GL, Freire LSC, Martins-Reis VO et al. Reading fluency during the COVID-19 pandemic: A longitudinal and cross-sectional analysis. Arquivos de Neuropsiquiatria. 2022;80(10):994-1003. https://doi.org/10.1055/s-0042-1758446 PMID: 36535283; PMCID: PMC9770072.

18. Alfabetização em rede: Uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia Covid-19 - relatório técnico (parcial). Revista Brasileira de Alfabetização. 2020;13:185-201. https://doi.org/10.47249/rba2020465

19. Saraiva RA, Moojen SMP, Munarski R, Gonçalves HA. Avaliação da compreensão leitora de textos expositivos. 3ª Edição. São Paulo: Pearson, 2020.

20. Lopes LFD. Métodos Quantitativos. 1ª edição. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2016.

21. Bolaños D, Cole RA, Ward WH, Tindal GA, Schwanenflugel PJ, Kuhn MR. Automatic assessment of expressive oral reading. Speech Communication. 2013;55(2):221-36. https://doi.org/10.1016/j.specom.2012.08.002

22. Cardoso-Martins C, Navas AL. O papel da fluência de leitura de palavras no desenvolvimento da compreensão da leitura: um estudo longitudinal. Educar em Revista. 2016;62:17-32. https://doi.org/10.1590/0104-4060.48307

23. O'Connor RE. Reading fluency and students with reading disabilities: How fast is fast enough to promote reading comprehension? J. Learn. Disabil. 2018;51(2):124-36. https://doi.org/10.1177/0022219417691835

24. Andrade AJLD, Celeste LC, Alves LM. Characterization of reading fluency in elementary school students. Audiol., Communic. Res. 2019;24:1-8. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2018-1983

25. Alves LM, Santos LF, Miranda ICC, Carvalho IM, Ribeiro GDL, Freire LDSC et al. Reading speed in elementary school and junior high. CoDAS. 2021;33(5):1-7. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202020168 PMID:34259754.

26. Cogo-Moreira H, Molinari GL, Carvalho CAF, Kida ASB, Lúcio PS, Ávila CRB. Cut-off point, sensitivity and specificity for screening the reading fluency in children. CoDAS. 2023;35(3):e20210263. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20232021263en PMID: 37283398; PMCID: PMC10266799.

27. Cooper H. Summer learning loss: The problem and some solutions. Champaign: ERIC clearinghouse on elementary and early childhood education. 2003. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED475391.pdf

28. Simões EA. Tipologias de erros de leitura no 1º ciclo: avaliação da leitura oral de palavras [dissertation]. Lisboa (Portugal): Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida; 2015. Available at: http://hdl.handle.net/10400.12/4317

29. Frederiksen JR. Sources of process interactions in reading. In: Lesgold AM, Perfetti CA, editors. Interactive Processes in Reading (1st ed.). Routledge. 1981. p. 361-86. https://doi.org/10.4324/9781315108506

30. Celeste LC, Pereira ES, Pereira NRR, Alves LM. Parâmetros prosódicos de leitura em escolares do segundo ao quinto ano do ensino fundamental. CoDAS. 2018;30(1):1-7. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20182017034 PMID: 29451669.

31. Baretta D, Santos TV, Borges CB. Consciência linguística no ensino fundamental: um estudo com foco no uso de estratégias de leitura. Letras de Hoje. 2019;54(2):243-52. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32532
 


Submetido em:
17/05/2024

Aceito em:
31/08/2024

6716ac64a953952ee95c74e6 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections