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Artigos Originais

Development and content validation of the Communication Screening Instrument - IRC-36

Desenvolvimento e validação de conteúdo do Instrumento de Rastreio da Comunicação - IRC-36

Camila Arruda Manchester de Queiroga; Bianca Arruda Manchester de Queiroga; Dayanne Priscila Rodrigues Almeida; Ana Augusta de Andrade Cordeiro

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Abstract

Purpose: to develop and validate the content of the communication screening instrument for children aged 0 to 36 months.

Methods: an instrument comprising nine categories organized into five domains, according to developmental milestones per age group. The research was conducted in two stages. The first included item construction and theoretical content validation by seven judges with expertise in child language. The second included the empirical validation by the target population, in which three speech-language-hearing pathologists applied the instrument to 30 parents in a school in Recife, PE, Brazil. First-stage data analysis focused primarily on verifying agreement between the judges. In the second stage, the examiners suggested adjusting some items, and the children's performances were stratified.

Results: a high level of interjudge agreement was observed in the first stage (CVI > 0.90). In the second stage, the performances stratified into quartiles confirmed the instrument’s feasibility for discriminating normally developing children from those at risk of a communication disorder or needing attention.

Conclusion: the process ensured the instrument's content validity, with further validation steps being recommended.

Keywords

Language Development; Child Language; Communication; Validation Study; Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

Objetivo: elaborar e validar o conteúdo do instrumento de rastreio da comunicação de crianças de 0 a 36 meses.

Métodos: o instrumento possui nove categorias organizadas em cinco domínios estruturados com base nos marcos do desenvolvimento por faixa etária. A pesquisa foi realizada em duas etapas. A primeira englobou a construção dos itens e a validação teórica do conteúdo por sete juízes com expertise na área de linguagem infantil. A segunda englobou a validação empírica pela população-alvo, consistindo na aplicação do instrumento por três fonoaudiólogas a 30 pais em uma escola de Recife-PE. A análise dos dados da primeira etapa voltou-se prioritariamente à verificação da concordância entre os juízes. Na segunda etapa, as aplicadoras apresentaram sugestões para ajustes em alguns itens e os desempenhos das crianças foram estratificados.

Resultados: na primeira etapa, foi observado um alto índice de concordância entre os juízes (IVC > 0,90). Na segunda etapa, a estratificação dos desempenhos em quartis confirmou a viabilidade do instrumento para discriminação de crianças com possível risco ou em atenção para alterações da comunicação, bem como crianças com desenvolvimento normal.

Conclusão: o processo assegurou a validade de conteúdo do instrumento, com a recomendação de que novas etapas de validação sejam realizadas.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Linguagem Infantil; Comunicação; Estudo de Validação, Fonoaudiologia

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Submetido em:
22/05/2024

Aceito em:
05/08/2024

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