Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20242654524
Revista CEFAC
Artigos Originais

Development and content validation of the Communication Screening Instrument - IRC-36

Desenvolvimento e validação de conteúdo do Instrumento de Rastreio da Comunicação - IRC-36

Camila Arruda Manchester de Queiroga; Bianca Arruda Manchester de Queiroga; Dayanne Priscila Rodrigues Almeida; Ana Augusta de Andrade Cordeiro

Downloads: 0
Views: 85

Abstract

Purpose: to develop and validate the content of the communication screening instrument for children aged 0 to 36 months.

Methods: an instrument comprising nine categories organized into five domains, according to developmental milestones per age group. The research was conducted in two stages. The first included item construction and theoretical content validation by seven judges with expertise in child language. The second included the empirical validation by the target population, in which three speech-language-hearing pathologists applied the instrument to 30 parents in a school in Recife, PE, Brazil. First-stage data analysis focused primarily on verifying agreement between the judges. In the second stage, the examiners suggested adjusting some items, and the children's performances were stratified.

Results: a high level of interjudge agreement was observed in the first stage (CVI > 0.90). In the second stage, the performances stratified into quartiles confirmed the instrument’s feasibility for discriminating normally developing children from those at risk of a communication disorder or needing attention.

Conclusion: the process ensured the instrument's content validity, with further validation steps being recommended.

Keywords

Language Development; Child Language; Communication; Validation Study; Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

Objetivo: elaborar e validar o conteúdo do instrumento de rastreio da comunicação de crianças de 0 a 36 meses.

Métodos: o instrumento possui nove categorias organizadas em cinco domínios estruturados com base nos marcos do desenvolvimento por faixa etária. A pesquisa foi realizada em duas etapas. A primeira englobou a construção dos itens e a validação teórica do conteúdo por sete juízes com expertise na área de linguagem infantil. A segunda englobou a validação empírica pela população-alvo, consistindo na aplicação do instrumento por três fonoaudiólogas a 30 pais em uma escola de Recife-PE. A análise dos dados da primeira etapa voltou-se prioritariamente à verificação da concordância entre os juízes. Na segunda etapa, as aplicadoras apresentaram sugestões para ajustes em alguns itens e os desempenhos das crianças foram estratificados.

Resultados: na primeira etapa, foi observado um alto índice de concordância entre os juízes (IVC > 0,90). Na segunda etapa, a estratificação dos desempenhos em quartis confirmou a viabilidade do instrumento para discriminação de crianças com possível risco ou em atenção para alterações da comunicação, bem como crianças com desenvolvimento normal.

Conclusão: o processo assegurou a validade de conteúdo do instrumento, com a recomendação de que novas etapas de validação sejam realizadas.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Linguagem Infantil; Comunicação; Estudo de Validação, Fonoaudiologia

Referências

1. Araújo A. Aprendizagem infantil: uma abordagem da neurociência, economia e psicologia. Academia Brasileira de Ciências: Rio de Janeiro, 2011.

2. Ford ALB, Elmquist M, Merbler AM, Kriese A, Will KK, McConnell SR. Toward an ecobehavioral model of early language development. Early Childhood Research Quarterly. 2020;50(1):246-58. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.11.004

3. Visser-Bochane MI, Reijneveld SA, Krijnen WP, Van der Schans CP, Luinge MR. Identifying milestones in language development for young children ages 1 to 6 years. Acad Pediatric. 2020;20(3):421-9. https://doi.org/10.1016/j.acap.2019.07.003 PMID: 31306799.

4. Zuble JM, Wiggins LD, Macias MM, Whitaker TM, Shaw JS, Squires JK et al. Evidence-informed milestones for developmental surveillance tools. Pediatrics. 2022;149(3):e2021052138. https://doi.org/10.1542/peds.2021-052138 PMID:35132439.

5. Mackrides PS, Ryherd SJ. Screening for developmental delay. Am Fam Physician. 2011;84(5):544-9. PMID: 21888305.

6. Silva MA, Mendonça Filho EJ, Bandeira DR. Development of the Dimensional Inventory of Child Development Assessment (IDADI). Psico-USF. 2019;24(1):11-26. https://doi.org/10.1590/1413-82712019240102

7. Lima LSV, Frazão IS, Queiroga BAM. Desenvolvimento da linguagem: abordagem de enfermeiros nas consultas de puericultura. Rev Enferm UERJ. 2016;24(6):e16051. https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.16051

8. Pizolato RA, Fonseca LMM, Bastos RS, Fernandes AY, Lefévre F, Maximino LP. Child's language development surveillance: Knowledge and practices among primary health care professionals. Rev. CEFAC. 2016;18(5):1109-20. https://doi.org/10.1590/1982-0216201618520615

9. Leite RCD. O olhar pediátrico no diagnóstico das alterações específicas do desenvolvimento da linguagem [Dissertation]. Belo Horizonte (MG): Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente; 2008. Available at: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/ECJS-7JZNZE?locale=es

10. Teixeira ER. A adaptação dos Inventários MacArthur de Desenvolvimento Comunicativo (CDI's) para o português brasileiro. Available at: Anais do II Congresso Nacional da ABRALIN. CD Multimídia, 2000.

11. Panes ACS, Corrêa CDC, Maximino LP. Checklist for identifying children with risk factors for oral language disorders: New proposal. Distúrb. Comum. 2018;30(2):278-87. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i2p-278-287

12. Souza AC, Alexandre NMC, Guirardello EB. Psychometric properties in instruments evaluation of reliability and validity. Epidemiol. Serv de Saúde. 2017;26(3):649-59. https://doi.org/10.5123/S1679-49742017000300022

13. Pernambuco L, Espelt A, Magalhães Junior H, Lima KC. Recommendations for elaboration, transcultural adaptation and validation process of tests in Speech, Hearing and Language Pathology. CoDAS. 2017;29(3):e20160217. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20172016217 PMID: 28614460.

14. Wilkinson CL, Wilkinso MJ, Lucarelli J, Fogler JM, Becker RE, Huntington N. Quantitative evaluation of content and age concordance across developmental milestone checklists. J Dev Behav Pediatr. 2019;40(7):511-8. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000695 PMID: 31169653.

15. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Caderno de Atenção Primária no 29 - Rastreamento, 2010, 95p.

16. Pasquali L. Princípios de elaboração de escalas psicológicas. Rev Psiquiatr Clin. 1998;25(5):206-13. Available at: http://ppget.ifam.edu.br/wp-content/uploads/2017/12/Principios-de-elaboracao-de-escalas-psicologicas.pdf

17. Ceron MI, Gubiani MB, Oliveira CR, Keske-Soares M. Phonological Assessment Instrument (INFONO): A pilot study. CoDAS. 2020;32(4):e20190105. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019105 PMID: 32756856.

18. Alexandr NMC, Coluci MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciênc. saúde coletiva. 2011;16(7):306-8. https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006

19. Queiroga CAM. Avaliação da comunicação nos três primeiros anos de vida: elaboração de um instrumento de rastreio [Dissertation]. Recife (PE): Universidade Federal de Pernambuco, Programa de Pós-graduação em Saúde da Comunicação Humana; 2019. Available at: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/36062

20. Zorzi JL, Hage SRV. PROC - Protocolo de Observação Comportamental: avaliação da linguagem. São José dos Campos: Pulso Editorial, 2004.

21. Rocha S, Hage V, Pereira C, Zorzi JL. Protocolo de Observação Comportamental - PROC: Valores de referência para uma prática quantitativa. Rev. CEFAC. 2012;14(4):677-90. https://doi.org/10.1590/S1516-18462012005000068

22. Menezes MLN. Avaliação do Desenvolvimento da Linguagem - ADL 2. Ribeirão Preto: Booktoy, 2019.

23. World Health Organization. Early Child Development: A Powerful Equalizer Final Report, 2007.

24. Almeida DPR, Cordeiro AAA, Almeida LNA, Queiroga CAM, Queiroga BAM. Evidence of concurrent and predictive criterion validity of the Child Communication Screening Instrument from 0 to 36 months (IRC-36). CoDAS. 2024;36(1):e20220218. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20232022218pt PMID: 38126425.

25. Montedori KT, Lima MCMP. Early childhood development monitoring during the first thousand days: Investigating the relationship between the developmental surveillance instrument and standardized scales. Early Hum Dev. 2024;190:105965. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2024.105965 PMID: 38354455.
 


Submetido em:
22/05/2024

Aceito em:
05/08/2024

6716adaaa953952f07757e47 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections