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Transition from university to work: The perspective of speech-language-hearing students

Transição universidade-trabalho: percepção de estudantes de Fonoaudiologia

Patrícia Pupin Mandrá; Veridiana Dias de Oliveira Piccirillo Ferreira; Matheus Francoy Alpes

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Abstract

Purpose: to investigate the transition from university to work and career development among speech-language-hearing pathologists.

Methods: an observational, cross-sectional, descriptive study, with a non-probabilistic convenience sample. The 34 selected volunteers were in the last term of their speech-language-hearing program at a public university. The validated instruments (Career Development Scale for University Students, Self-Efficacy Scale in the Transition to Work, and the Professional Opportunities Perception Scale) were made available in digital format via Google Forms®. The responses were tabulated in a spreadsheet to analyze the data, descriptively.

Results: the analyses revealed a disadvantage in professional identity, affecting motivation and satisfaction. Career decision-making presents above-average results, impacting the clarity of objectives. The locus of professional control emphasizes success linked to personal effort. Self-efficacy is moderate, reflecting confidence in professional performance. Expanded career exploration indicates concern and proactivity. The perception of opportunities was moderately negative.

Conclusion: this research investigated the transition from university to work in speech-language-hearing therapy and revealed pessimism regarding motivation and insertion in the job market, and self-confidence in relation to self-efficacy at work and the search for improved career development.

 

 

 

Keywords

Universities, Career Mobility, Job Market, Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

Objetivo: investigar a transição universidade-trabalho e o desenvolvimento da carreira em Fonoaudiologia.

Métodos: estudo observacional, transversal, descritivo, de amostragem não probabilística, por conveniência. Os 34 voluntários selecionados estavam cursando o último período de um curso de Fonoaudiologia de uma instituição de ensino pública. Os instrumentos validados (Escala de Desenvolvimento de Carreira para Estudantes Universitários, Escala de Autoeficácia na Transição para o Trabalho e a Escala de Percepção de Oportunidades Profissionais) foram disponibilizados em formato digital via Google Forms®. As respostas foram tabuladas em planilha e realizadas análises descritivas dos dados.

Resultados: as análises revelaram desvantagem na identidade profissional, afetando a motivação e a satisfação. A decisão de carreira apresenta resultados acima da média, impactando na clareza dos objetivos. O lócus de controle profissional enfatiza o sucesso vinculado ao esforço pessoal. A autoeficácia é moderada, refletindo confiança no desempenho profissional. A exploração expandida da carreira indica preocupação e proatividade. A percepção de oportunidades foi moderadamente negativa.

Conclusão: esta pesquisa investigou a transição universidade-trabalho na Fonoaudiologia, revelando pessimismo relacionado a motivação e inserção no mercado de trabalho, autoconfiança em relação à autoeficácia no trabalho e busca pela melhora do desenvolvimento da carreira.

Palavras-chave

Universities; Career Mobility; Job Market; Speech, Language and Hearing Sciences

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Submitted date:
03/03/2024

Accepted date:
26/09/2024

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