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Original Articles

Proposal for a speech-language-hearing intervention in a group of children with poor school performance

Proposta de intervenção fonoaudiológica em grupo de crianças com mau desempenho escolar

Ariane Souza Pena Schoenel; Andrezza Gonzalez Escarce; Denise Brandão de Oliveira e Britto; Stela Maris Aguiar Lemos

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Abstract

Purpose: to present and critically discuss a collective care program to address phonological processing skills in children with poor school performance.

Methods: an observational study with a non-probability sample of children aged 7 to 10 years with poor school performance, carried out in three stages: (1) development of the group speech-language-hearing intervention program, (2) application of the preliminary proposal to children with poor school performance, and (3), critical analysis of the results and feasibility of the program. The McNemar and Cochran Q tests were used to verify the association between the results before and after group speech-language-hearing intervention, with a p-value of ( 0.05 being considered statistically significant.

Results: the group speech-language-hearing intervention program demonstrated the importance of structural planning, including the preparation, development, and progression of activities to stimulate phonological processing skills and their positive influence on the learning process. It can be used as a therapeutic resource for children with poor school performance, besides the possibilities and challenges of collective care.

Conclusion: the proposal demonstrated its applicability to improve phonological processing skills and enhance therapeutic effects in children presented with poor school performance.

 

Keywords

Language; Learning Disabilities; Reading; Dyslexia; Underachievement

Resumo

Objetivo: apresentar e discutir criticamente um programa de atendimento em grupo que contempla as habilidades do processamento fonológico para crianças com mau desempenho escolar.

Métodos: trata-se de estudo observacional com amostra não probabilística composta por crianças de 7 a 10 anos com mau desempenho escolar. Foi realizado em três etapas: (1) elaboração do programa de intervenção fonoaudiológica em grupo, (2) aplicação da proposta preliminar em crianças com mau desempenho escolar, e (3), análise crítica dos resultados obtidos e da viabilidade do programa. Foram utilizados os testes Q de Cochran e McNemar para verificar a associação entre os resultados antes e após à intervenção fonoaudiológica em grupo, considerados estatisticamente significantes os que apresentaram valor de p(0,05.

Resultados: o programa de intervenção fonoaudiológica em grupo elaborado demonstrou a importância do planejamento estrutural, incluindo a preparação, desenvolvimento e progressão das atividades de estimulação das habilidades do processamento fonológico e sua influência positiva no processo de aprendizagem, podendo ser utilizado como recurso terapêutico para crianças com mau desempenho escolar, além das possibilidades e desafios da prática grupal.

Conclusão: a proposta demonstrou ter aplicabilidade para aperfeiçoar as habilidades do processamento fonológico e potencializar os efeitos terapêuticos em crianças com mau desempenho escolar.

Palavras-chave

Idioma; Deficiências da Aprendizagem; Leitura; Dislexia; Baixo Rendimento Escolar

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Submitted date:
08/11/2023

Accepted date:
02/20/2024

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