Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20242628323
Revista CEFAC
Artigos de Revisão

Influence of motivation to learn on adolescents’ quality of life and school performance: A protocol for a systematic review with meta-analysis

Influência da motivação para aprender na qualidade de vida e no desempenho escolar de adolescentes: um protocolo de revisão sistemática com metanálise

Graziela Nunes Alfenas Fernandes; Clarice Soares França Silva; Renata Sol Magalhães Porto; Stela Maris Aguiar Lemos

Downloads: 0
Views: 93

Abstract

Purpose: to verify the relationship between motivation to learn and the quality of life and academic performance of middle-school adolescents.

Methods: the review will be based on international guidelines. The PEO (Population, Exposure, Outcome) strategy was used to develop the research question, and eligibility criteria were established. The MEDLINE (via PubMed), Scopus, and Web of Science databases will be consulted with the respective search equations. Evaluators will independently follow some steps to select the studies. Data will be extracted with a specific instrument. Protocols according to the study type will be used to assess the methodological quality or risk of bias of the studies. The results will be analyzed and presented both qualitatively and quantitatively.

Final Considerations: this study will analyze the pieces of research on the topics in question, identifying existing gaps and enabling closer observation of the available evidence to guide educational practices and action planning aimed at promoting health for adolescent students.

Keywords

Adolescent; Health; Quality of Life; Motivation; Academic Performance

Resumo

Objetivo: verificar a relação da motivação para aprender com a qualidade de vida e com o desempenho escolar de adolescentes do ensino fundamental.

Métodos: a revisão será embasada em diretrizes internacionais. A estratégia PEO (População, Exposição, Desfecho) foi utilizada para elaborar a pergunta norteadora e foram estabelecidos critérios de elegibilidade. As bases de dados Medline, via PubMed, Scopus e Web of Science serão consultadas por meio das respectivas equações de busca. Para seleção dos estudos, algumas etapas serão cumpridas por avaliadoras de forma independente. A extração dos dados será realizada por meio de instrumento próprio. Para a avaliação da qualidade metodológica ou risco de viés dos estudos serão utilizados protocolos segundo o tipo de estudo. A análise e a apresentação dos resultados serão feitas de forma qualitativa e quantitativa.

Considerações Finais: o desenvolvimento deste trabalho possibilitará uma análise das pesquisas realizadas sobre as temáticas envolvidas, identificando lacunas existentes, além de possibilitar a observação mais detida das evidências disponíveis para nortear a prática educativa e o planejamento de ações que visem à promoção da saúde para estudantes adolescentes.

Palavras-chave

Adolescente; Saúde; Qualidade de Vida; Motivação; Desempenho Acadêmico

Referências

1. Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. Am Psychol. 2000;55(1):68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68 PMID: 11392867

2. Pecotche CBG. Deficiências e propensões do ser humano. 13 ed. Trad. Filiados da Fundação Logosófica. São Paulo: Editora Logosófica; 2012.

3. Jesus Café L, Seluchinesk RDR. Motivação dos alunos de 3º ano do ensino médio para prosseguirem seus estudo frente as dificuldades da pandemia Covid-19. Humanidades & Inovação. 2020;7(16):198-212.

4. Scliar M. History of the concept of health. Physis. 2007;17(1):29-41. https://doi.org/10.1590/S0103-73312007000100003

5. Seidl EMF, da Costa Zannon CML. Quality of life and health: conceptual and methodological issues. Cad. Saude Publica. 2004;20(2):580-8. https://doi.org/10.1590/s0102-311x2004000200027 PMID: 15073639

6. Fleck MPA. O instrumento de avaliação de qualidade de vida da Organização Mundial da Saúde (WHOQOL-100): características e perspectivas. Ciênc saúde coletiva. 2000;5(1):33-8. https://doi.org/10.1590/S1413-81232000000100004

7. Siqueira CM, Gurgel-Giannetti J. Poor school performance: an updated review. Rev Assoc Med Bras. 2011;57(1):78-86. https://doi.org/10.1016/S2255-4823(11)70021-2 PMID: 21390464

8. Oliva MIG, Cunha IPD, Silva AND, Miallhe FL, Cortellazzi KL, Meneghim MDC et al. Sense of coherence and factors associated with school performance of adolescents. Ciênc saúde coletiva. 2019;24(8):3057-66. https://doi.org/10.1590/1413-81232018248.22642017 PMID: 31389552

9. Gertel MCR, Tenor AC. Educational Speech, Language Pathology and Audiology: considerations on the medicalization of education. Distúrb. Comunic. 2018;30(4). http://dx.doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i4p655-666

10. Chau K, Kabuth B, Causin-Brice O, Delacour Y, Richoux-Picard C, Verdin M et al. Associations between school difficulties and health-related problems and risky behaviours in early adolescence: A cross-sectional study in middle-school adolescents in France. Psychiatry Res. 2016,244:1-9. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i4p655-666 PMID: 27455144

11. University of York. Centre for Reviews and Dissemination. International Prospective Register of Systematic Reviews (PROSPERO) [homepage on the internet]. York: University of York; 2015 [accessed 2023 aug]. Available at: http://www.crd.york.ac.uk/PROSPERO/

12. Aromataris E, Munn Z. Chapter 1: JBI Systematic Reviews. In: Aromataris E, Munn Z, editors. JBI Manual for Evidence Synthesis. JBI, 2020 [accessed 2023 aug]. Available at: https://synthesismanual.jbi.global. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-02

13. Moher D, Shamseer L, Clarke M, Ghersi D, Liberati A, Petticrew M et al. Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis Protocols (PRISMA-P) 2015 statement. Syst Rev. 2015;4(1):1. https://doi.org/10.1186/2046-4053-4-1 PMID: 25554246

14. Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Systematic Reviews. 2021;10:89. https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4 PMID: 33781348

15. Kellermeyer L, Harnke B, Knight S. Covidence and Rayyan. J Med Libr Assoc. 2018;106(4):580-3. https://doi.org/10.5195/jmla.2018.513 PMCID: PMC6148615.

16. Moola S, Munn Z, Tufanaru C, Aromataris E, Sears K, Sfetcu R et al. Chapter 7: Systematic reviews of etiology and risk. In: Aromataris E, Munn Z, editors. JBI Manual for Evidence Synthesis. JBI, 2020 [accessed 2023 aug]. Available at: https://synthesismanual.jbi.global

17. Alvarenga WDA, Silva MEDDC, Silva SS, Barbosa LDDC. Ações de educação em saúde realizadas por enfermeiros na escola: percepção de pais. REME rev. min. enferm. 2012;16(4):522-7. ID: lil-667714

18. Ramrattan H, Gurevich N. Prevalence of noise-induced hearing loss in middle and high school band members: a preliminary study. Folia Phoniatr Logop. 2020;72(4):302-8. https://doi.org/10.1159/000501154 PMID: 31302650

19. Araújo Celestino KA, Alves RSS, Costa CSC, de Santana TS, de Sá AAS, de Menezes JCL et al. Práticas educativas com adolescentes e crianças. Research, Society and Development. 2020;9(11):e2749119802-e2749119802. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9802

20. Taborda RF, Gomes RF, Rocha CH, Samelli AG. Evaluation of Noise Reduction Interventions in a School. Folia Phoniatr Logop. 2021;73(5):367-75. https://doi.org/10.1159/000509332 PMID: 32829342
 


Submetido em:
07/09/2023

Aceito em:
21/11/2023

65ccfdb9a95395651001cd03 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections