Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20242617523
Revista CEFAC
Artigos Originais

The effects of the RELATo-BRAZIL Intervention Program in early-grade readers: outcomes of a pilot study

Os efeitos do Programa de Intervenção RELATo-BRAZIL  em leitores iniciantes: resultados de um estudo piloto

Helena Ferro Blasi; Luciane Mari Deschamps; Renata Maykot Veiga; Ester Martins Fermino

Downloads: 0
Views: 13

Abstract

Purpose: to carry out a pilot study applying the Reading and Language Together - Brazil program (RELATo-Brazil), targeting the development of reading and oral language abilities, aiming to improve phonological awareness skills and vocabulary knowledge in the school context.

Methods: 9 children of both genders, aged between 8 and 10, enrolled in the second year of elementary school at a private school in the city of Florianópolis, SC, Brazil, joined in the study. The program was applied within three phases: Phase 1 - pre-intervention, with reading and vocabulary assessment tests; Phase 2 - intervention with sessions of different types, A, B, C and Phase 3 - post-intervention, which consisted of the subjects' reassessment, using the same tests applied in Phase 1. The data were stored in Microsoft Excel spreadsheets and exported for statistical analysis in the IBM SPSS software, the 25th version. The significance level considered was p ≤ 0.05.

Results: following 21 intervention sessions, a better performance among the participants was observed when comparing the results of the pre-intervention and post-intervention phases. There is a statistically considerable difference in the percentage distributions of the conceptual vocabulary fields for Furniture and utensils (p=0.028), Places (p=0.009) and Shapes and colors (p=0.047). The reading rate did not show a statistical difference, but the children performed better in reading time and accuracy after the intervention.

Conclusion: the data suggest that training in phoneme awareness and oral language and linking them in the context of authentic book reading are effective strategies for improving both reading and oral language skills.

Keywords

Reading; Education; Early Intervention, Educational; Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

Objetivo: realizar um estudo piloto, aplicando o programa Reading and Language Together - Brazil (RELAToBrazil), com vistas a incentivar o desenvolvimento da leitura e da linguagem oral por meio do trabalho com as habilidades de consciência fonológica e o aprimoramento do vocabulário no contexto escolar.

Métodos: participaram do estudo nove crianças, de ambos os gêneros, com idade entre 8 e 10 anos, matriculadas no terceiro ano do ensino fundamental de uma escola particular do município de Florianópolis, Santa Catarina. O programa foi aplicado em três fases: Fase 1- pré-intervenção, com provas de avaliação da leitura e vocabulário, Fase 2 – intervenção com sessões de diferentes tipos. Fase 3 – pós-intervenção, que constou da reavaliação dos sujeitos, utilizando a mesmas provas aplicadas na Fase 1. Os dados foram armazenados em planilhas do programa Microsoft Excel e exportados para análise estatística no software IBM SPSS versão 25. O nível de significância considerado foi de p≤0,05.

Resultados: após 21 sessões de intervenção, constatou-se melhor desempenho dos participantes ao comparar os resultados das fases pré-intervenção e pós-intervenção. Há diferença estatisticamente significativa nas distribuições percentuais dos campos conceituais do vocabulário para Móveis e utensílios (p=0,028), Locais (p=0,009) e Formas e cores (p=0,047). A taxa de leitura não mostrou diferença estatística, porém melhor desempenho das crianças em tempo e acurácia da leitura após a intervenção.

Conclusão: os dados sugerem que treinar a consciência fonêmica, a linguagem oral e a ligação entre as duas no contexto da leitura real de livros pode ser uma intervenção eficaz na leitura, além de promover competências de linguagem oral.

Palavras-chave

Leitura; Educação; Intervenção Educacional Precoce; Fonoaudiologia

Referências

1. Dias NM, Bueno JOS, Pontes JM, Mecca TP. Oral and written language in early childhood education: relation with environmental variables. Psicologia Escolar e Educacional. 2019;23:e178467. https://doi.org/10.1590/2175-35392019018467

2. Hatcher PJ, Goetz K, Snowling MJ, Hulme C, Gibbs S, Smith G. Evidence for the effectiveness of the Early Literacy Support Program. Br J Educ Psychol. 2006;76(2);351-67. https://doi.org/10.1348/000709905X39170

3. Damasceno ESS, Sacalosk M, Costa MO, Kida ASB, Ávila CRB. Stimulation program in an educational setting for improvement of skills underlying reading. Audiol., Commun. Res. 2022;27: e2549. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2021-2549

4. Moreschi MSM, Barrera SD. Multisensory/Phonic Program: effects on preschoolers at risk of literacy difficulties. Psico. 2017;48(1):70-80. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.24197

5. Lervâg A, Hulme C, Melby-Lervag M. Unpicking the developmental relationship between oral language skills and reading comprehension: It's simple, but complex. Child Dev. 2018;89(5):1821-38. https://doi.org/10.1111/cdev.12861 PMID: 28605008

6. Gough PB, Tunmer WE. Decoding, reading, and reading disability. Remedial and Special Education. 1986;7(1):6-10. https://doi.org/10.1177/074193258600700104

7. Oliveira KL de, Santos AAA dos, Rosa MT. Reading comprehension in elementary school. Psico-USF. 2016,36(3):546-57. https://doi.org/10.1590/1982-3703001172014

8. Biemiller A. Vocabulary: Needed if more children are to read well. The Psychology of Reading. 2003;24(3-4):323-35. https://doi.org/10.1080/02702710390227297

9. Tunmer W, Chapman J. Excellence and equity in literacy: the case of New Zealand. Springer, 2015.

10. Hatcher PJ, Duff FJ, Hulme C. Sound Linkage: Integrated Program for Overcoming Reading Difficulties. 3 ed. Editora Wiley-Blackwell, 2014.

11. Hatcher PJ, Hulme C, Milhas JNV, Carroll JM, Hatcher J, Gibbs S et al. Efficacy of small group reading intervention for early-grade readers with reading-delay: a randomised controlled trial. J Child Psychol Psychiatry. 2006;47(8):820-7. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2005.01559.x

12. Garcia FP, Vaz AM, Schmidt A. Shared book reading and word learning amongst preschool children. Temas psicol. 2016;24(4):1437-49. http://dx.doi.org/10.9788/TP2016.4-14Pt

13. Capellini SA, Cerqueira César ABP, Germano GD. Protocol for Early Identification of Reading Problems - IPPL. Ribeirão Preto, São Paulo. Booktoy, 2017.

14. Befi-Lopes DM. Vocabulary. In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF, editors. ABFW: Children's language test in the areas of phonology, vocabulary, fluency and pragmatics. 2. ed. Rev. Ampl. e Atual. Barueri (SP): Pró-Fono, 2004. Cap. 2.

15. Rocha R. O menino que aprendeu a ver. Editora Salamandra. 8ª edição. 2013.

16. Brasil. MEC. Documento Referencial Técnico-Científico. Programa Nacional do Livro e do Material Didático, Edital PNLD 2022, Educação Infantil. Brasília, DF. 2020.

17. Leitão MM, Duarte N. Tarsila e o papagaio Juvenal. Editora Melhoramentoa, 2011.

18. Dias VL. Junta, separa e guarda. Editora Callis, 2012.

19. Whitcomb ME. Lilás: uma menina diferente. Editora Cosac Naify, 2010.

20. Iacocca L. Vovô não toma jeito! Editora Melhoramentos, 2003.

21. Ziraldo. Lição de geografia. Editora Melhoramentos, 2000.

22. Coralina C. Os meninos verdes. Global Editora, 2007.

23. Bandeira P. A eleição da criançada. Editora Melhoramentos, 2004.

24. Duarte Leite RC, Brito LRM, Martins-Reis VO, Pinheiro AMV. Phonological awareness in children at the beginning of literacy and associated factors. Rev. psicopedag. 2018;35(108):306-17. Available at: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862018000300006&lng=pt&nrm=iso

25. Rodrigues PN, Postalli LMM. Phonological Awareness Skills Promoted by Teaching Reading and Writing. Psicol Esc Educ. 2019;23:e189961. https://doi.org/10.1590/2175-35392019019961

26. Souza FFM. A contribuição do lúdico no processo de alfabetização e letramento. REEDUC - Revista de Estudos em Educação. 2022;8(1):49-60. https://doi.org/10.31668/reeduc-ueg.v8i1.12440

27. da Conceição AMS, de Azevedo GX. A questão do lúdico dentro do trabalho pedagógico. REEDUC - Revista de Estudos em Educação. 2022;8(1):166-88. https://doi.org/10.31668/reeduc-ueg.v8i1.12603

28. Matos PCS de. Ludicity in early literacy. Revista Caparaó. 2022;4(1):e72. Available at: https://revistacaparao.org/caparao/article/view/72

29. Pereira da Silva MA. A importância dos jogos e brincadeiras na alfabetização. Revista Primeira Evolução. 2022;1(34):51-5. Available at: https://primeiraevolucao.com.br/index.php/R1E/article/view/344

30. Costa Silva EAA, Magalhães GL, Silva Mendes RDC. O lúdico como recurso didático na educação infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. 2021;08-69. Available at https://www.periodicorease.pro.br/rease/article/view/3284

31. Colombo RC, Cárnio MS. Reading comprehension and receptive vocabulary in Elementary School students with typical development. CoDAS. 2018;30(4):e201700145. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20182017145 PMID: 30043898

32. Dujardin E, Ecalle J, Auphan P, Bailloud N, Magnan A. Vocabulary and reading comprehension: what are the links in 7-to 10-year-old children? Scand J Psychol. 2023;64(5):582-94. https://doi.org/10.1111/sjop.12912 PMID: 36871195

33. Pedrosa BAC, Dourado JS, Lemos SMA. Lexical development, speech language disorders and school performance: literature review. Rev. CEFAC. 2015;17(5):1633-42. https://doi.org/10.1590/1982-0216201517519913

34. Santos JSl, Barby AAOM, Vestena CLB. Phonological awareness in teaching reading to students with learning difficulties in the early years. Journal of Psychopedagogy. 2022;39(118):14-26. https://dx.doi.org/10.51207/2179-4057.20220002

35. Guimarães SB, Mousinho R. Role of vocabulary for reading comprehension skills. Psico-USF. 2019;24(4):685-97. https://doi.org/10.1590/1413-82712019240407

36. Godoy DMA, Guimarães SRK, Viana FL. Theoretical-methodological assumptions and results achieved with an explicit teaching program of reading comprehension. Educação. 2022;47(1):e59/ 1-21. https://doi.org/10.5902/1984644455281

37. Benassi CBP, Cancian QG, Strieder DM. Pilot study: A key instrument for science perception research. Ens. Tecnol. em Revista, Londrina. 2023;7(1):210-25. ISSN: 2594-3901.
 


Submetido em:
29/08/2023

Aceito em:
01/11/2023

65cd0229a95395668b526f43 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections