Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20232529822
Revista CEFAC
Original Articles

Impact of deprivation of school physical space on child development during the pandemic: the perception of preschoolers’ families

Impacto da privação do espaço físico escolar no desenvolvimento infantil durante a pandemia: percepção de familiares de crianças  em idade pré-escolar

Gabriela Gomes Prado de Almeida Vita; Tatiane Martins Jorge

Downloads: 0
Views: 136

Abstract

Purposes: to characterize the family and school contexts of children enrolled in nursery schools, preschools, or kindergartens in 2020, during the COVID-19 pandemic, and verify the effects of deprivation of school physical space on their development, in the perception of families regarding cognitive-linguistic, socioemotional, and motor aspects.

Methods: the sample comprised 139 families of children aged 1 year to 5 years and 11 months, living in the state of São Paulo, Brazil, who answered an online questionnaire on the characterization of the family and school contexts and the impacts on cognitive-linguistic, socioemotional, and motor aspects. The study used the chi-square, Kruskal-Wallis, and Mann-Whitney statistical tests, with the significance set at p-values ≤ 5%.

Results: older children were associated with being transferred to other schools (p = 0.0192) and greater socioemotional impairment (p = 0.0011). Smaller children felt fewer positive effects on the cognitive-linguistic aspect (p = 0.0137). The absence from the school environment and the overall effects of the pandemic negatively influenced them (p = 0.0404; p = 0.0134).

Conclusion: the mean age of the parents/guardians was 36 years, with a Bachelor’s degree, and working from home. The children enrolled in public or private schools had online activities. All children were exposed to screens, most of them for 4 or more hours per day. The socioemotional aspect was the most impaired one, followed by the cognitive-linguistic aspect. The negative effects outweighed the positive ones.

 

Keywords

Pandemics; COVID-19; Social Isolation; Child Development; Child, Preschool

Resumo

Objetivos: caracterizar o contexto familiar e escolar de crianças matriculadas em pré-escolas durante a pandemia de COVID-19 em 2020 e verificar os efeitos da privação do ambiente físico escolar no desenvolvimento infantil, na percepção dos familiares, em relação aos aspectos cognitivo-linguísticos, socioemocionais e motores.

Métodos: participaram 139 familiares de crianças com idade entre um e cinco anos e 11 meses, residentes no estado de São Paulo, que responderam um questionário online sobre a caracterização do contexto familiar e escolar e impacto nos aspectos cognitivo-linguístico, socioemocional e motor. Utilizaram-se os testes estatísticos Qui-quadrado, Kruskal-Wallis e Mann-Whitney, com valores significantes para p≤5%.

Resultados: para as crianças maiores, houve associação entre aumento de mudança de escola (p=0,0192) e maior prejuízo no aspecto socioemocional (p=0,0011). No aspecto cognitivo-linguístico, as crianças menores sentiram menos efeitos positivos (p=0,0137). A ausência do ambiente escolar e os efeitos gerais da pandemia influenciaram negativamente (p=0,0404; p=0,0134).

Conclusão: os familiares apresentavam em média 36 anos, nível superior de instrução e atividades laborais remotas. As crianças, matriculadas em escolas públicas ou privadas, recebiam atividades online. Todas as crianças foram expostas a telas e a maioria por quatro horas ou mais. O aspecto socioemocional foi mais prejudicado, seguido do cognitivo-linguístico. Os efeitos negativos superaram os positivos. 

Palavras-chave

Pandemias; COVID-19; Isolamento Social; Desenvolvimento Infantil; Pré-Escolar

References

1. Trindade IMB. Reflexões a partir da neurociência para o desenvolvimento infantil. Rev. Primeira Evolução. 2021;1(15):57-67. https://doi.org/10.52078/issn2673-2573.rpe.15.2021.

2. Brasil. Lei n° 13.257 de 8 de março de 2016. Marco Legal pela Primeira Infância. Diário Oficial da União 9 mar 2016; 1. Available at: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/110723569/dou-secao-1-09-03-2016-pg-1.

3. Cresp L, Noro D, Nóbile MF. Neurodesenvolvimento na Primeira Infância: aspectos significativos para o atendimento escolar na Educação Infantil. Ensino em Re-Vista. 2020;27(Especial):1517-41. https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-15.

4. Comitê Científico do Núcleo Ciência pela Primeira Infância (2020). Repercussões da Pandemia de COVID-19 no Desenvolvimento Infantil. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal, 2020. Available at: http://www.ncpi.org.br.

5. Souza RJ, Hernandes EDK, Silva IFR. A organização do espaço escolar na educação infantil. Rev. Zero-a-Seis. 2016;18(34):165-80. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2016v18n34p165.

6. Silva EHB, Silva Neto JG, Santos MC. Pedagogia na pandemia: reflexões sobre a educação em tempos de isolamento social. Rev. RELAEC. 2020;1(4):1-16. https://doi.org/10.46375/relaec.31695.

7. Araújo LA, Veloso CF, Souza MC, Azevedo JMC, Tarro G. The potential impact of the COVID-19 pandemic on child growth and development: a systematic review. J Pediatr. 2020;97(4):369-77. https://doi.org/10.1016/j.jped.2020.08.008. PMID: 32980318.

8. Eysenbach G. Improving the quality of Web surveys: the Checklist for Reporting Results of Internet E-Surveys (CHERRIES). J Med Internet Res. 2004;6(3):1-6. https://doi.org/10.2196/jmir.6.3.e34. PMID: 15471760. https://doi.org/10.2196/jmir.6.3.e34. PMID: 15471760.

9. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology. 1975;28(4):563-75. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x.

10. Polit D, Beck C, Owen S. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Res. Nurs. Health. 2007;30(4):459-67. https://doi.org/10.1002/nur.20199. PMID: 17654487.

11. Malhotra N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

12. A natalidade e o perfil das mães em São Paulo [database on the Internet]. São Paulo: Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados (SEADE). [up dated 2001 may 12; accessed 2022 jul 29]. Available at: https://www.seade.gov.br/a-natalidade-e-o-perfil-das-maes-em-sao-paulo/.

13. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: PNAD Contínua: Educação: 2019 [database on the internet]. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). 2020. [accessed 2022 jul 29]. Available at: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf.

14. Censo Demográfico 2010 - Características da população e dos domicílios: resultados do universo [database on the internet]. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). 2011. [accessed 2023 oct 23]. Available at: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf.

15. Bezerra ACV, Silva CEM, Soares FRG, Silva JAM. Factors associated with people's behavior in social isolation during the COVID-19 pandemic. Ciênc. Saúde Colet. 2020;25(1):2411-21. https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10792020. PMID: 32520286.

16. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD) COVID-19: Microdados [database on the internet]. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Maio, 2020. [accessed 2022 jul 29]. Available at: https://covid19.ibge.gov.br/pnad-covid/trabalho.php.

17. Araújo TM, Lua I. Work has moved home: remote work in the context of the COVID-19 pandemic. Rev. Bras. Saúde Ocup. 2021;46:1-11. https://doi.org/10.1590/2317-6369000030720.

18. Lemos AHC, Barbosa AO, Monzato PP. Women in home office during the COVID-19 pandemic and the work-family conflict configurations. Rev. Adm. Empres. 2020;60(6):388-99. https://doi.org/10.1590/S0034-759020200603.

19. Sociedade Brasileira de Pediatria. Manual de Orientação: Grupo de Trabalho Saúde na Era Digital (2019-2021). Rio de Janeiro: SBP. Dez, 2019: p. 1-11. Available at: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf.

20. Rocha MFA, Bezerra REA, Gomes LA, Mendes ALAC, Lucena AB. Consequences of excessive use of screens for children's health: an integrative literature review. Res., Soc. Dev. 2022;11(4):1-9. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i4.27476.

21. Nobre JNP, Santos JN, Santos LR, Guedes SC, Pereira L, Costa JM et al. Determining factors in children's screen time in early childhood. Ciênc. Saúde Colet. 2021;26(3):1127-36. https://doi.org/10.1590/1413-81232021263.00602019. PMID: 33729365.

22. Radesky JS, Christakis DA. Increased Screen Time: implications for early childhood development and behavior. Pediatr. Clin. North Am. 2016;63(5):827-39. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2016.06.006. PMID: 27565361.

23. Buchweitz A. Language and reading development in the brain today: neuromarkers and the case for prediction. J Pediatr. 2016;92(3 Suppl 1):8-13. https://doi.org/10.1016/j.jped.2016.01.005. PMID: 26993852.

24. Gayatri M. The implementation of early childhood education in the time of COVID-19 pandemic: a systematic review. Humanit. Soc. Sci. Rev. 2020;8(6):46-54. https://doi.org/10.18510/hssr.2020.866.

25. Abuhammad S. Barriers to distance learning during the COVID-19 outbreak: a qualitative review from parents' perspective. Heliyon. 2020;6(11):2-8. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05482. PMID: 33200106.

26. Ferreira PTPS. A reality of private schools before the COVID-19 pandemic. Faculdade Delta G&T. 2020;1(30):38-40. Available at: https://www.faculdadedelta.edu.br/revistas3/index.php/gt/article/view/45/39.

27. Conselho Nacional de Educação (Brasil). Resolução nº. 05, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União 18 dez 2009; Seção 1. Available at: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/1564094/pg-18-secao-1-diario-oficial-da-uniao-dou-de-18-12-2009.

28. Carta aberta da Rede Nacional Primeira Infância (RNPI) dirigida ao presidente do Conselho Nacional de Educação [homepage on the internet]. Brasília: Rede Nacional da Primeira Infância; [up dated 2020 mar 24; accessed 2022 jul 29]. Available at: http://primeirainfancia.org.br/carta-aberta-da-rede-nacional-primeira-infancia-dirigida-ao-presidente-do-conselho-nacional-de-educacao-2/.

29. Manifesto ANPEd: Educação a Distância na Educação Infantil, não!. [homepage on the internet]. Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd); [up dated 2020 apr 20; accessed 2022 jul 29]. Available at: http://www.anped.org.br/news/manifesto-anped-educacao-distancia-na-educacao-infantil-nao.

30. Joye CR, Moreira MM, Rocha SSD. Distance education or emergency remote educational activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Res Soc Dev. 2020;9(7):1-29. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299.

31. Mata AA, Lana e Silva ACF, Bernardes FS, Gomes GA, Silva IR, Meirelles JPSC et al. The impact of COVID-19 pandemic on mental health of children and adolescents: an integrative review. Braz. J. Dev. 2021;7(1):6901-69. https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-466.

32. Figueiredo CS, Sandre PC, Portugal LCL, Mázala-de-Oliveira T, Silva LC, Raony I et al. COVID-19 pandemic impact on children and adolescents' mental health: Biological, environmental, and social factors. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2021;106(article 110171):1-9. https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2020.110171. PMID: 33186638.

33. Alvarenga P, Soares ZF, Sales PKC, Anjos-Filho NC. Maternal education and developmental indicators in children: mediation of maternal knowledge on child development. Psico. 2020;51(1):1-14. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.1.31622.

34. Saurabh K, Ranjan S. Compliance and psychological impact of quarantine in children and adolescents due to COVID-19 pandemic. Indian J Pediatr. 2020;87(7):532-6. https://doi.org/10.1007/s12098-020-03347-3. PMID: 32472347.

35. Yogman M, Garner A, Hutchinson J, Hirsh-Pasek K, Golinkoff RM, Baum R. The power of play: a pediatric role in enhancing development in young children. Pediatrics. 2018;142(3):2018-58. https://doi.org/10.1542/peds.2018-2058. PMID: 30126932.

36. Nobre JNP, Prat BV, Santos JN, Santos LR, Pereira L, Guedes SC et al. Quality of interactive media use in early childhood and child development: a multicriteria analysis. J. Pediatr. 2020;96(3):310-7. https://doi.org/10.1016/j.jped.2018.11.015. PMID: 30822392.
 


Submitted date:
11/21/2022

Accepted date:
02/23/2023

65c299a1a95395406122dd64 cefac Articles
Links & Downloads

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections