Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20252741724
Revista CEFAC
Comunicação Breve

Voice handicap in undergraduate speech-language-hearing students: Exploring its correlation with shyness

Desvantagem vocal em estudantes universitários do curso de fonoaudiologia: explorando a relação com a timidez

Lara Hassem; Isabella Marins; Ana Ruas; Silvana Frota; Rodrigo Dornelas

Downloads: 0
Views: 3

Abstract

Purpose: to analyze the correlation between self-perception of voice handicap and the degree of shyness in university students.

Methods: an observational cross-sectional study including students over 18 years old enrolled in the speech-language-hearing program at a public university. Participants were invited to answer an online form, which included an identification form with questions on gender, age, and education, the Check and Buss Shyness Scale, and the reduced Voice Handicap Index (VHI-10). Data were analyzed descriptively and statistically. The Spearman's Correlation test, the Mann-Whitney test, and the Pearson´s Chi-Square test were used for statistical analysis, all with a 5% significance level.

Results: 144 university students, of whom approximately 28.5% had some degree of shyness, were included. Likewise, approximately 25% of them reported perceiving a voice handicap. Shyness was significantly moderately correlated with perceived voice handicap (ρ = 0.445; p < 0.001); these two variables were also statistically significantly associated (χ² = 21.0; p < 0.001).

Conclusion: shyness is related to voice handicap in speech-language-hearing university students. It can significantly influence their communication and should be included as a relevant variable in improving vocal and communicative skills.

Keywords

Voice; Shyness; Students; Communication

Resumo

Objetivo: analisar a relação entre a autopercepção da desvantagem vocal e o grau de timidez em estudantes universitários.

Métodos: estudo de natureza observacional e transversal que incluindo estudantes com idade superior a 18 anos, matriculados no curso de Fonoaudiologia de uma Universidade Pública. Os participantes foram convidados a responder a um formulário online, que incluía uma ficha de identificação com perguntas relacionadas ao gênero, idade e formação, a Escala de Timidez de Check e Buss, e o Índice de Desvantagem Vocal reduzido (IDV-10). Os dados foram analisados descritiva e estatisticamente. Para a análise estatística utilizou-se o teste de Correlação de Spearman, o teste de Mann-Whitney e o teste Qui-Quadrado de Pearson, todos com nível de significância de 5%.

Resultados: 144 estudantes universitários, dos quais aproximadamente 28,5% apresentaram algum grau de timidez foram incluídos. Observou-se que cerca de 25% dos participantes relataram desvantagem vocal percebida. Verificou-se uma correlação significativa e de magnitude moderada entre timidez e desvantagem vocal percebida (ρ = 0,445; p < 0,001), bem como uma associação estatisticamente significativa entre essas variáveis (χ² = 21,0; p < 0,001).

Conclusão: há uma relação entre timidez e desvantagem vocal em estudantes universitários do curso de Fonoaudiologia. A timidez pode ser considerada uma característica que influencia significativamente a comunicação dessas pessoas, devendo ser incorporada como uma variável relevante no processo de aprimoramento das habilidades vocais e comunicativas.

Palavras-chave

Voz; Timidez; Estudantes; Comunicação

Referências

1. Associação Americana de Psiquiatria. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais - DSM-5. Translation organized by M. I. C. Matos. 5th edition. Porto Alegre: Artmed. 2013.

2. Axia G. Timidez: um dote precioso do patrimônio genético humano. São Paulo: Paulinias: Layola, 2003.

3. Fernandes G, Madazio G, Vaiano TCG, Behlau M. The shyness and vocal handicap in professional voice users. Audiol., Commun. Res. 2020;25:e2304-e2304. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2020-2304

4. Marinho ACF, Medeiros AM de, Pantuza JJ, Teixeira LC. Self-perception of shyness and its relation to aspects of public speaking. CoDAS. 2020;32(5):e20190097. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019097 PMID: 33053085.

5. Vasconcellos LR. Estudo comparativo dos comportamentos relacionais e comunicacionais entre pessoas tímidas e não-tímidas [thesis]. São Paulo (SP): Instituto de Psicologia; 2005. https://doi.org/10.11606/T.47.2005.tde-03012024-175050

6. Crozier RW. Shyness and students' perceptions of seminars. Psychology learning and teaching. 2003;4(1):27-34. https://doi.org/10.2304/ plat.2004.4.1.27

7. Marchand DLP, Carvalho LSR, Leal D de S, Câmara SG, Madazio G, Behlau M et al. Impacts of self-reported communication perception and shyness on the public speaking assessment of university students. CoDAS. 2023;35(1):e20210225. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20212021225en PMID: 36259821.

8. Paz KE da S, Almeida AA, Behlau M, Lopes LW. Descriptors of breathy, rough, and healthy voice quality in common sense. Audiol., Commun. Res. 2022;27:e2602. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2021-2602

9. Cheek JM. The Revised Cheek and Buss Shyness Scale (RCBS). Unpublished manuscript. Wellesley College, Wellesley, USA; 1983.

10. Behlau M, Oliveira G, Santos LMA, Ricarte A. Validation in Brazil of self-assessment protocols for dysphonia impact. Pró-Fono R. Atual. Cientif. 2009;21(4):26-32. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000400011

11. Behlau M, Santos LMA, Oliveira G. Cross-cultural adaptation and validation of the Voice Handicap Index Into Brazilian Portuguese. J Voice. 2011;25(3):354-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2009.09.007 PMID:20434874.

12. Behlau M, Borrego MCM, Madazio G. The influence of shyness on the perceived vocal handicap. In: Proceedings of the 45th Voice Foundation Annual Symposium; 2016 June 2-5; Philadelphia, PA. Philadelphia: The Voice Foundation; 2016.

13. Marinho ACF, Medeiros AM, Gama ACC, Teixeira LC. Fear of public speaking: Perception of college students and correlates. J Voice. 2016;31(1):127.e7-127.e11. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.12.01 PMID: 26898522.

14. Vasconcellos L, Otta E, Behlau M. Estudo comparativo dos comportamentos relacionais entre pessoas tímidas e não-tímidas. In: 17º Congresso Brasileiro e 1º Congresso Ibero Americano de Fonoaudiologia. 2009.

15. Pereira dos Santos K, Ribeiro VV, Siqueira LTD, Brugnara LC, Rosa ICB, Dassie-Leite AP. Does shyness influence the self-perception of vocal symptoms, public speaking, and daily communication? J Voice. 2022;36(1):54-8. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2020.02.015 PMID: 32205031.

16. Lira AA de M, Marchand DLP, Carvalho LSR, Cassol M. Effect of a program to improve oral communication skills on self-reported anxiety and stress. Audiol., Commun. Res. 2021;26:e2545. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2021-2545

17. Almeida AAF de, Behlau M, Leite JR. Correlation between anxiety and communicative performance. Rev. Soc. Bras. Fonoaudiol. 2011;16(4):384-9. https://doi.org/10.1590/S1516-80342011000400004

18. Costa DB da, Lopes LW, Silva EG, Cunha GMS da, Almeida LNA, Almeida AAF de. The risk factors and emotional on the voice of teachers with and without vocal complaints. Rev. CEFAC. 2013;15(4):1001-10. https://doi.org/10.1590/S1516-18462013000400030

19. Oliveira MA, Duarte AMM. Control of anxiety responses in college students in situations of oral presentations. Rev Bras Ter Comport Cogn. 2004;6(2):183-200.

20. Searl J, Dargin T. Voice and lifestyle behaviors of speech-language pathology students: Impact of history gathering method on self-reported data. J Voice. 2021;35(1):158.e9-158.e20https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2019.08.014 PMID:31586512
 


Submetido em:
21/04/2024

Aceito em:
29/05/2025

68a5d7d8a953954331051fc6 cefac Articles
Links & Downloads

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections