Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20252723324
Revista CEFAC
Artigos Originais

Children’s expressive vocabulary in social isolation during the COVID-19 pandemic

Palavras do vocabulário expressivo de crianças em isolamento social no período pandêmico – COVID-19

Simone Nicolini de Simoni; Amanda Stéfani Faccin; Márcia Keske-Soares

Downloads: 0
Views: 14

Abstract

Purpose: to characterize and classify the frequency of occurrence of expressive vocabulary words in children during the social isolation of the pandemic period.

Methods: a quantitative study with a sample consisting of 44 typical children, aged between 18 and 37 months. The assessments applied to the sample to compose the eligibility criteria were carried out during the pandemic. The study used the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory (IDC-MacArthur), adapted to Brazilian Portuguese, answered by parents/guardians, to assess children’s expressive vocabulary and subsequently analyze them in terms of frequencies and occurrences of words produced. To evaluate the frequency of occurrence of words, the FREQ procedure was used and the classification of occurrences as High, Medium and Low Frequency, using tercile analysis for distribution.

Results: the results show the classification of the percentage of word occurrences, providing examples of high, medium and low frequency words. The high frequency words included familiar and everyday words, inserted in early childhood, the medium frequency words were distributed in daily life activities and their relationships and finally, the low frequency words resulted in more specific words, also related to the structure of Portuguese.

Conclusion: the high-frequency expressive vocabulary words were related to family members, greetings, sounds of animals, body parts, and toys. The medium frequency ones pointed to a diversity of words (food, activities, clothing, actions), the low frequency ones pointed to connectors and verbs.

Keywords

Language Development; Vocabulary; Child Language; Child; Pandemics

Resumo

Objetivo: caracterizar e classificar a frequência de ocorrência de palavras do vocabulário expressivo de crianças durante o isolamento social do período pandêmico.

Métodos: estudo quantitativo, a amostra foi composta por 44 crianças típicas, com idades entre 18 e 37 meses. As avaliações aplicadas na amostra para compor os critérios de elegibilidade, foram realizados durante a pandemia. O estudo utilizou o Inventário de Desenvolvimento Comunicativo MacArthur-Bates (IDC-MacArthur), adaptado para o Português Brasileiro, respondido pelos pais/responsáveis, para avaliar o vocabulário expressivo das crianças e posteriormente analisá-las nas frequências e ocorrências de palavras produzidas. Para avaliar a frequência de ocorrência das palavras, foi utilizado o procedimento FREQ e a classificação de ocorrências como Alta, Média e Baixa Frequência, utilizando a análise de tercis para a distribuição.

Resultados: os resultados apresentam a classificação do percentual de ocorrências de palavras fornecendo exemplos dos vocábulos de alta, média e baixa frequência. As de alta frequência compreenderam palavras familiares e cotidianas, inseridas na primeira infância, as de média frequência distribuiram-se em atividades de vida diária e suas relações e por fim, as de baixa frequência resultaram em vocábulos mais específicos, também relacionados à estrurura do português.

Conclusão: as palavras do vocabulário expressivo de alta frequência relacionaram-se a membros da família, cumprimentos, onomatopéias, partes do corpo, e briquendos. As de média frequência apontaram diversidade de palavras (alimentos, atividades, vestuários, ações), as de baixa frequência à concectores e verbos.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Vocabulário; Linguagem Infantil; Criança; Pandemias

Referências

1. Ferracini F, Capovilla AGS, Dias NM, Capovilla FC. Avaliação de vocabulário expressivo e receptivo na educação infantil. Rev. Psicopedagogia. 2006;23(71):124-33.

2. Perani D, Saccuman MC, Scifo P, Anwander A, Spada D, Baldoli C et al. Neural language networks at birth. Proc Natl Acad Sci USA. 2011;108(38):16056-61. https://doi.org/10.1073/pnas.1102991108 PMID:21896765.

3. Mendes JBA, Santos CC dos, Soares AJC, Befi-Lopes DM. Simbolic play, vocabulary and intellectual performance of children with developmental language disorder. CoDAS. 2021;33(2):e20200068. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202020068 PMID 33978108.

4. Hage SR de V, Pereira MB. Desempenho de crianças com desenvolvimento típico de linguagem em prova de vocabulário expressivo. Rev. CEFAC. 2006;8(4):419-28. https://doi.org/10.1590/S1516-18462006000400003

5. Souza MS de L, Cáceres-Assenço AM. Do vocabulary and narrative skills correlate in preschooler with typical language development? CoDAS. 2021;33(6):e20200169. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202020169 PMID 34259778.

6. Barry C, Johnston RA, Wood RF. Effects of age of acquisition, age, and repetition priming on object naming. Visual Cognition. 2006;13(7/8):911-27. http://dx.doi.org/10.1080/13506280544000101 PMID: 17179724.

7. Alexandre DS, Alpes MF, Reis ACMB, Mandrá PP. Validation of a booklet on language developmental milestones in childhood. Rev. CEFAC. 2020;22(2):e16219. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216/202022216219

8. Rocha PMB. The Covid-19 pandemic and its possible consequences to language/speech development and delay in children: An urgent issue. Audiol., Commun. Res. 2021;26:e2566. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2021-2566

9. Portela J, Sousa IT, Goiano AGM, Magalhães MT, Brito LC, Azevedo VMCS et al. Revisão da literatura: impactos da diminuição da socialização no desenvolvimento infantil. Research, Society and Development. 2020;11(11):1-10. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i11.33796

10. Dimer NA, Canto-Soares N do, Santos-Teixeira L dos, Goulart BNG de. The COVID-19 pandemic and implementation of telehealth in speech-language and hearing therapy for patients at home: An experience report. CoDAS. 2020;32(3):e20200144. https://doi.org/10.1590/23171782/20192020144 PMID: 32578694.

11. Tavoni JR, Vianna N, Fernandes AC. Scenario of access to speech therapy based on the profile of children and adolescents referred to primary care. Rev. CEFAC. 2022;24(2):e11121. https://doi.org/10.1590/1982- 0216/202224211121

12. Seabra AG, Montiel JM, Capovilla AGS, Macedo EM. Teste Infantil de Nomeação. In: Seabra AG, Dias NM, editors. Avaliação Neuropsicológica Cognitiva: fundamento teórico e aplicação prática. São Paulo: Mémnon. 2012. p. 54-86.

13. Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF. ABFW: Teste de Linguagem Infantil nas Áreas de Fonologia, Vocabulário, Fluência e Pragmática - Terceira Edição Revisada, Ampliada e Atualizada. Pró-Fono. 2023; ISBN: 978-65-87564-16-6.

14. Fenson L, Dale PS, Reznick JS, Thal DJ, Bates E, Hartung J. MacArthur Communicative Development Inventories: User's guide and technical manual. Baltimore, MD: Brookes Publishing Co; 1993.

15. Dale PS, Kachergis G, Weber AM, Frank MC. "The CDI-III," in The MacArthur-Bates communicative development inventories: User's guide and technical manual, 3rd Edn. Baltimore, MD: Brookes Publishing Co; 2023.

16. Jackson-Maldonado D, Marchman VA, Rubio-Codina M, Friend M, Weisleder A, Dale PS. The MacArthur-Bates CDI-III for Spanish-Speaking Children. 2023 PsyArXiv.

17. Teixeira ER. A adaptação dos Inventários MacArthur de Desenvolvimento Comunicativo (CDI's) para o português brasileiro. In: Anais do II Congresso Nacional da ABRALIN. Taciro - Produção de CDs Multimídia. 2000; 479-87.

18. Carbonieri J, Lúcio PS. Vocabulary assessment in Brazilian children: A systematic review with three instruments. CoDAS. 2020;32(3):e20180245. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202018245 PMID: 32609222.

19. Bayley N. Bayley scales of infant and toddler development. 3 ed. San Antonio: The Psychological Corporation; 2006.

20. Oliveira AM, Santos JLF, Capellini SA. Words database for reading by students from Basic Education I, E-READING I. CoDAS. 2021;33(4):1-10. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019143 PMID 34287591.

21. Oliveira AM, Capellini SA. Words database for senior high school reading: E-READING III. Rev. CEFAC. 2016;18(6):1404-46. https://doi.org/10.1590/1982-0216201618610516

22. Santos FA. A utilização do inventário de desenvolvimento comunicativo MacArthur - versão em português - na clínica fonoaudiológica [Dissertação]. São Paulo (SP): Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2003.

23. Silva CTS. Considerações em torno da adaptação do protocolo palavras e gestos do inventário MacArthur de desenvolvimento comunicativo. Revista Inventário. 5. ed., mar/2006. Disponível em: https://inventario.ufba.br/05/pdf/csilva.pdf Acessado em: 05 de janeiro de 2024.

24. Delarizza LF, Moret ALM. Inventário Macarthur de desenvolvimento comunicativo: aplicação em crianças deficientes auditivas. Resumos. 2007.

25. De Simoni SN, Moraes DADO, Pagliarin KC, Keske-Soares M. Content validity of the Profiles of Early Expressive Phonological Skills-Brazilian Portuguese (PEEPS-BP)-Expanded List. CoDAS. 2024;36(1):1-9. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20232022083en PMID 38324878.

26. Eriksson M. Insufficient evidence for the validity of the Language Development Survey and the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories as screening tools: A critical review. Int J Lang Commun Disord. 2022;58(2):555-75. https://doi.org/ 10.1111/1460-6984.12800 PMID: 36370048.

27. Serrat-Sellabona E, Aguilar-Mediavilla E, Sanz-Torrent M, Andreu L, Amadó A, Serra M. Sociodemographic and pre-linguistic factors in early vocabulary acquisition. Children (Basel). 2021;8(3):206. https://doi.org/10.3390/children8030206 PMID: 33803169.

28. Gray SI, Levy R, Alt M, Hogan TP, Cowan N. Working memory predicts new word learning over and above existing vocabulary and nonverbal IQ. J Speech Lang Hear Res. 2022;65(3):1044-69. https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00397 PMID: 35148490.

29. Wiethan FM, Mota HB, Moraes AB de. Correlations between the production of phonological classes and word classes in Brazilian Portuguese. Audiol., Commun. Res. 2016;21(0):1-9. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2015-1669

30. Silva CTSD. Desenvolvimento lexical inicial dos 8 aos 16 meses de idade a partir do inventário MacArthur de desenvolvimento comunicativo-protocolo palavras e gestos [Dissertação]. Salvador (BA): Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras; 2018.

31. Vihman MM, DePaolis RA, Keren-Portnoy T. The role of production in infant word learning. Lang Learn. 2014;64(Supl. 2):121-40. https://doi.org/10.1111/lang.12058

32. Deoni SC, Beauchemin J, Volpe A, D'Sa V. Impact of the COVID-19 pandemic on early child cognitive development: Initial findings in a longitudinal observational study of child health. MedRxiv [Preprint]. 2021. https://doi.org/10.1101/2021.08.10.21261846 PMID: 34401887.

33. Haleemunnissa S, Didel S, Swami MK, Singh K, Vyas V. Children and COVID19: Understanding impact on the growth trajectory of an evolving generation. Child Youth Serv Rev. 2021;120:105754. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105754 PMID: 33281255.

34. Charney SA, Camarata SM, Chern A. Potential impact of the COVID-19 pandemic on communication and language skills in children. Otolaryngol Head Neck Surg. 2021;165(1):1-2. https://doi.org/10.1177/0194599820978247 PMID: 33258739.

35. Stoel-Gammon C, Williams AL. Early phonological development: Creating an assessment test. Clin Linguist Phon. 2013;27(4):278-86. https://doi.org/10.3109/02699206.2013.766764 PMID: 23489340.

36. Monteiro CG, Cordeiro AA de A, Silva HJ da, Queiroga BAM de. Children's language development after cochlear implantation: A literature review. CoDAS. 2016;28(3):319-25. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015151 PMID: 27462733.

37. Silva C, Cadime I, Ribeiro I, Santos S, Santos AL, Viana FL. Parents' reports of lexical and grammatical aspects of toddlers' language in European Portuguese: Developmental trends, age and gender differences. First Language. 2017;37(3):267-84. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.677575

38. Mokhtari F, Kazemi Y, Feizi A, Dale P. Propriedades psicométricas dos Inventários de Desenvolvimento Comunicativo MacArthur-Bates-III (CDI-III) em crianças de língua persa de 30 a 37 meses de idade. J Rehab. 2022;23(3):372-91. https://doi.org/10.32598/RJ.23.3.3166.3

39. Mendes DMLF, Moura MLS de. Desenvolvimento da brincadeira e linguagem em bebês de 20 meses. Psic: Teor e Pesq. 2004;20(3):215-22. https://doi.org/10.1590/S0102-37722004000300002

40. Eshghi M, Adatorwovor R, Preisser JS, Crais ER, Zajac DJ. Vocabulary growth from 18 to 24 months of age in children with and without repaired cleft palate. J Speech Lang Hear Res. 2019;62(9):3413-30. https://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-L-18-0207 PMID: 31437085.

41. Providello CF, Carrilho APN, Peixoto V, Maia FSC, Hage SRV. Lexical repertorie of 24 and 30-month-old children speaking Brazilian portuguese: Preliminary results. CoDAS. 2024;36(4):1-5. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20242023268en PMID: 38775528.
 


Submetido em:
24/04/2024

Aceito em:
13/12/2024

67f6b366a953952dbf632113 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections