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Cognitive Speech-Language-Hearing Protocol for Autism Spectrum Disorder (PROFOCO - TEA)

Protocolo Fonoaudiológico Cognitivo direcionado ao Transtorno do Espectro Autista (PROFOCO - TEA)

Marcela Vieira Stilpen; Daniela Cardilli-Dias; Daniela Regina Molini-Avejonas

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Abstract

Purpose: to present the Cognitive Speech-Language Protocol for Autism Spectrum Disorder (ASD), that is, PROFOCO-TEA, describing its construction stages, and highlighting its practical applicability. The protocol aims to provide clear guidelines for speech-language-hearing intervention in individuals with ASD to develop and monitor their cognitive and communication skills.

Methods: the PROFOCO-TEA investigates cognitive aspects, intended for speech-language-hearing pathologists to apply to caregivers of children aged 2 to 12 years diagnosed with autism spectrum disorder. Due to the scarcity of cognitive assessment instruments available to speech-language-hearing pathologists, the authors developed this questionnaire relying on their experiences, literature review, pretesting, and an expert panel.

Results: after the modifications suggested in the pretest and expert panel stages, the PROFOCO-TEA includes questions on: 1, investigation of the regulation state, investigation of information reception, analysis, and storage, and investigation of activity programming, regulation, and execution.

Conclusion: the PROFOCO-TEA was carefully developed in stages, demonstrating its practical applicability and theoretical foundation. The protocol provides clear guidelines for speech-language-hearing intervention in individuals presented with ASD to monitor and develop cognitive and communication skills, thus helping improve the therapeutic process and clinical outcomes.

Keywords

Speech, Language and Hearing Sciences; Child Development; Developmental Disabilities; Autism Spectrum Disorder; Cognition  

Resumo

Objetivo: apresentar o Protocolo Fonoaudiológico Cognitivo direcionado ao Transtorno do Espectro Autista (PROFOCO-TEA) e descrever suas etapas de construção, destacando sua aplicabilidade prática. O protocolo visa fornecer diretrizes claras para orientar a intervenção fonoaudiológica em indivíduos com TEA, promovendo o desenvolvimento e acompanhamento das habilidades cognitivas e comunicativas.

Métodos: o Protocolo Fonoaudiológico Cognitivo direcionado ao Transtorno do Espectro Autista é um questionário para investigação de aspectos cognitivos aplicado pelo fonoaudiólogo aos responsáveis por crianças entre 02 e 12 anos, com diagnóstico de Transtorno do Espectro Autista. Foi construído a partir da observação da escassez de instrumentos de avaliação cognitiva acessíveis ao Fonoaudiólogo, tendo como base as experiências dos autores, revisão de literatura, pré-teste e painel de especialistas.

Resultados: após as modificações sugeridas nas fases pré-teste e painel de especialistas, o Protocolo Fonoaudiológico Cognitivo direcionado ao Transtorno do Espectro Autista consta de questões relacionadas aos seguintes itens: 1. Investigação do estado de regulação; 2. Investigação da recepção, análise e armazenamento de informações; e 3. Investigação da programação, regulação e execução de atividades.

Conclusão: a Protocolo Fonoaudiológico Cognitivo direcionado ao Transtorno do Espectro Autista (PROFOCO-TEA) foi cuidadosamente elaborado em etapas, demonstrando sua aplicabilidade prática e fundamentação teórica. O protocolo oferece diretrizes claras para nortear a intervenção fonoaudiológica em indivíduos com TEA, facilitando o acompanhamento e o desenvolvimento das habilidades cognitivas e comunicativas, contribuindo assim para a melhoria do processo terapêutico e dos resultados clínicos.

Palavras-chave

Fonoaudiologia; Desenvolvimento Infantil; Deficiências do Desenvolvimento; Transtorno do Espectro Autista; Cognição

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Submetido em:
21/08/2023

Aceito em:
15/04/2024

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