Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20242651624
Revista CEFAC
Artigos Originais

Analysis of scores in the Childhood Autism Rating Scale of children with Autism Spectrum Disorder before and after intervention with the method - Development of Communication Skills in Autism

Análise do escore do Childhood Autism Rating Scale de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo pré e pós-intervenção com Método de Desenvolvimento das Habilidades de Comunicação no Autismo

Brigitte Bezerra Lima da Silva; Ivana Arrais de Lavor Navarro Xavier; Rafaella Asfora Siqueira Campos Lima; Isabelle Delgado; Ana Cristina de Albuquerque Montenegro

Downloads: 2
Views: 44

Abstract

Purpose: to analyze changes in autism classification after intervention with the Development of Communication Skills in Autism (DHACA method) in children assessed with the Childhood Autism Classification Scale.

Methods: a quantitative analysis study applying the Childhood Autism Rating Scale before and after 20 speech-language-hearing sessions, using the DHACA method with 14 nonverbal or minimally verbal children, of both sexes, aged 2 to 6 years, presented with autism spectrum disorder. The Shapiro-Wilk test was used to verify the normality pattern, and the Wilcoxon test to compare measures of central tendency of the items assessed by the scale before and after the intervention, with a p-value < 0.05 (5%) considered significant.

Results: the level of autism support needs in the sample decreased after the intervention. The largest sample group classified by the scale before the intervention was “Moderate Autism” (42.86%), followed by “Severe Autism” and “Mild Autism”, both with 28.57%. After the intervention, most groups had scores equivalent to “Mild Autism” (64.29%), followed by “No Autism” (21.43%), “Moderate Autism” and “Severe Autism”, both with 7.14%.

Conclusion: implementing the DHACA method helped develop communication, cognitive, and behavioral skills and decreased the level of autism support needs in this sample of children.

Keywords

Autism Spectrum Disorder; Communication; Diagnosis

Resumo

Objetivo: analisar as mudanças na classificação do autismo, após intervenção com o Método Desenvolvimento das Habilidades de Comunicação no Autismo, em crianças avaliadas com a Escala de Classificação do Autismo Infantil.

Métodos: trata-se de um estudo de análise quantitativa. Foi aplicada a Escala de Classificação do Autismo Infantil pré e pós vinte sessões fonoaudiológicas com o método. Participaram 14 crianças com Transtorno do Espectro do Autismo, de ambos os sexos, com idades entre 2 e 6 anos, não verbais ou minimamente verbais. Utilizaram-se o Teste de Shapiro-Wilk para verificar o padrão de normalidade e o Teste de Wilcoxon para comparação de medidas de tendência central dos itens avaliados pela escala entre os momentos pré e pós-intervenção. Considerou-se associação significante o valor de p <0,05 (5%).

Resultados: a amostra apresentou redução do nível de suporte do autismo após intervenção. O maior grupo classificado pela escala na amostra pré-intervenção foi de “Autismo Moderado” (42,86%), seguido por “Autismo Grave” e “Autismo Leve”, ambos com 28,57%. Pós-intervenção observou-se, na maior parte, pontuação equivalente ao “Autismo Leve” (64,29%), seguido da categoria “Sem Autismo” (21,43%) e, “Autismo Moderado” e “Grave”, ambos com 7,14%.

Conclusão: a implementação do Método Desenvolvimento das Habilidades de Comunicação no Autismo favoreceu o desenvolvimento de habilidades comunicacionais, cognitivas e comportamentais, e redução do nível de suporte do autismo na amostra de crianças avaliadas.

Palavras-chave

Transtorno do Espectro Autista; Comunicação; Diagnóstico

Referências

1. Classificação Estatística Internacional de Doenças e Problemas Relacionados com a Saúde (CID-11). Organização Mundial da Saúde (OMS). 11ª edição. 2019.

2. Flores-Rodríguez Y, Roldán Ceballos O, Albores-Gallo L. Assessing autism with DSM-IV and DSM-5 criteria using the Childhood Autism Rating Scale (CARS). Salud Mental. 2022;45(1):3-10. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2022.002

3. Schopler E, Reichler RJ, Renner BR. The Childhood Autism Rating Scale (CARS) for diagnostic screening and classification in autism. New York: Irvington; 1986.

4. Chu JH, Bian F, Yan RY, Li YL, Cui YH, Li Y. Comparison of diagnostic validity of two autism rating scales for suspected autism in a large Chinese sample. World J Clin Cases. 2022;10(4):1206-17. https://doi.org/10.12998/wjccv10.i4.1206 PMID: 35211554; PMCID: PMC8855175.

5. Mascarenhas BB, Bomfim VVBS, Silva MOB, Santos RR, Almeida YS, Dias LF et al. Speech therapy in autistic children: How treatments can help development. Research, Society and Development. 2022;11(13):e03111334325. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i13.34325

6. Nunes DRP, Barbosa JOS, Nunes LRP. Alternative communication for students with autism at school: A literature review. Rev. bras. educ. espec. 2021;27:e0112. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0212

7. Montenegro ACA, Silva LKSM, Bonotto RCS, Lima RASC, Xavier IALN. Use of a robust alternative communication system in autism spectrum disorder: A case report. Rev. CEFAC. 2022;24(2):e11421. https://doi.org/10.1590/1982-0216/202224211421

8. Tomasello M, Carpenter M, Call J, Behne T, Moll H. Understanding and sharing intentions: The origins of cultural cognition. Behav Brain Sci. 2005;28(5):675-735. https://doi.org/10.1017/S0140525X05000129 PMID: 16262930.

9. Montenegro AC, Leite GA, Franco NM, Santos D, Pereira JEA, Xavier IALN. Contributions of alternative communication in the development of communication in children with autism spectrum disorder. Audiol., Commun. Res. 2021;26:e2442. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2020-2442

10. Tomasello M. Constructing a language: A usage-based theory of language acquisition. Cambridge: Harvard University Press; 2003.

11. Roberts K. Success factors of Augmentative and Alternative Communication post early intervention [Dissertation]. Kiln (EUA): University of Southern Mississippi; 2022.

12. Bosa CA, Salles JF. Sistema PROTEA-R de avaliação da suspeita de Transtorno do Espectro Autista. 2ed. São Paulo: Editora Vetor, 2018.

13. Montenegro ACA, Xavier IALN, Lima R. Autismo comunica: comunicação alternativa promovendo acessibilidade comunicacional. In: Araújo NA, Lucena JA, Studart-Pereira L, editors. Relatos de experiências em Fonoaudiologia. Recife: Editora UFPE; 2021. p.19-33.

14. Mendonça RCR, Marques G, Lione VOF, Grokoski KC. Application of Augmentative and Alternative Communication to stimulate communicative intention and cognition in patients with autism spectrum disorder. Rev. CEFAC. 2023;25(5):e682. https://doi.org/10.1590/1982-0216/20232556823s

15. Arvigo MC, Schwartzman JS. Diminuição dos principais sinais de TEA em crianças com diagnóstico precoce. Revista Neurociências. 2022;30:1-30. https://doi.org/10.34024/rnc.2022.v30.13296

16. French L, Kennedy EM. Annual research review: Early intervention for infants and young children with or at risk of autism spectrum disorder: A systematic review. J Child Psychol Psychiatry. 2018;59(4):444-56. https://doi.org/10.1111/jcpp.12828 PMID:29052838.

17. Silva LC, Lira KL, Farias RRS. Speech therapy approach in early intervention in children with autistic spectrum disorder: Integrative review. Research, Society and Development. 2021;1(15):e583101523353. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.23353

18. White EN, Ayres KM, Snyder SK, Cagliani RR, Ledford JR. Augmentative and Alternative Communication and Speech Production for Individuals with ASD: A systematic review. J Autism Dev Disord. 2021;51(11):4199-212. https://doi.org/10.1007/s10803-021-04868-2 PMID: 33511525.

19. Oliveira AFT de M, Costa MLG da, Silva KC da. Contribuições para se compreender a linguagem das pessoas com transtorno do espectro do autismo (TEA): uma análise da autobiografia de Nicolas Brito. Revista Educação Especial em Debate [Journal on the internet]. 2019; [accessed 2024 feb 10]; 4(7):40-58. Available at: https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/26518

20. Borges BC, Lourenço GF. Capacitação de parceiros de comunicação com necessidades complexas de comunicação no contexto escolar: uma revisão de literatura. Revista Educação Especial. 2023;36(1):1-28. https://doi.org/10.5902/1984686X68753

21. FäIdt A, Fabian H, Thunberg G, Lucas S. "All of a sudden we noticed a difference at home too:" Parents' perception of a parent-focused early communication and AAC intervention for toddlers. Augment Altern Commun. 2020;36(3):143-54. https://doi.org/10.1080/07434618.2020.1811757 PMID: 33034528.

22. Moura AM, Santos BM, Marchesini ALS. O brincar e sua influência no desenvolvimento de crianças com transtorno do espectro autista. Cad. Pós-Grad. Distúrb. Desenvolv. 2021;21(1):24-38. http://dx.doi.org/10.5935/cadernosdisturbios.v21n1p24-38

23. Bosa CA, Zanon RB. Avaliação psicológica no Transtorno do Espectro Autista. In: Hutz CS, Trentini C, Bandeira DR, Krug JS, editors. Psico- diagnóstico. Porto Alegre: Artmed, 2016. p. 308-22.

24. Martins MR, Martins ALB. Identificação precoce e o déficit da atenção no transtorno do espectro autista (TEA): uma revisão. In: Martins ALB, Peres AJS, Varella AAB, editors. Transtorno do espectro autista na universidade: da pesquisa básica a aplicada - Campo Grande, MS: Ed. UFMS; 2023. p.19-33.

25. Zanon RB, Backes B, Bosa CA. Diferenças conceituais entre resposta e iniciativa de atenção compartilhada. Revista Psicologia: Teoria e Prática. 2015;17(2):78-90. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia

26. Machado AC, Bello SF. Habilidades sociocomunicativas e de atenção compartilhada em bebês típicos da primeira infância. Revista Psicopedagogia. 2015;32(98):150-7. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-30140

27. Dos Santos MFR, Vieira FAS. Autistic spectrum disorder: Significant contributions of multidisciplinary early intervention. Braz. J. Develop. 2021;7(9):89539-54. https://doi.org/10.34117/bjdv7n9-220

28. Olivatti DO, Sugahara MK, Camilo S, Perissinoto J, Tamanaha AC. The relevance of Family engagement in the implementation of the Picture Exchange Communication System (PECS) in children with autism spectrum disorder. Rev. CEFAC. 2021;23(5):e3121. https://doi.org/10.1590/1982-0216/20212353121

29. Tamanaha AC, Chiari BM, Perissinoto J. The efficacy of the speech and language. Rev. CEFAC. 2015;17(2):552-8. https://doi.org/10.1590/1982-021620156314
 


Submetido em:
29/02/2024

Aceito em:
23/05/2024

66ce1c21a95395271452cae6 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections