Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20242648423
Revista CEFAC
Artigos Originais

Central auditory processing and phonological processing in Brazilian Portuguese-English bilingual subjects

Processamento auditivo central e processamento fonológico  em bilíngues do português brasileiro – inglês

Érica Aparecida Picoli Quatrini; Carolini Marchetti Rodrigues; Patrícia Aparecida Zuanetti; Sthella Zanchetta; Marisa Tomoe Hebihara Fukuda

Downloads: 0
Views: 131

Abstract

Purpose: to compare temporal auditory processing (temporal ordering) and phonological processing skills in bilingual and monolingual subjects.

Methods: 100 undergraduate and postgraduate university students divided into a bilingual group (BG; n = 50) and a monolingual group (MG; n = 50). The study assessed the two groups’ phonological processing skills (phonological awareness, working memory - phonological loop, and rapid lexicon access) and temporal auditory processing skills (Frequency Pattern and Duration Pattern Tests). The Mann-Whitney test (p = 0.05) was used for statistical analysis.

Results: BG performed better than MG in phonological awareness and phonological working memory tasks - nonword repetition and rapid naming tasks, except for color naming, and the two auditory processing tests.

Conclusion: Bilinguals performed better on phonological and auditory tests. These skills help them identify and discriminate variations in the phonology of both languages, influencing their performance.

Keywords

Memory; Auditory Perception; Multilingualism

Resumo

Objetivo: comparar as habilidades do processamento auditivo temporal (ordenação temporal) e do processamento fonológico em sujeitos bilíngues e monolíngues.

Métodos: participaram 100 estudantes universitários (graduação e pós-graduação) divididos em Grupo Bilíngue (GB n=50) e Grupo Monolíngue (GM n=50). As habilidades do Processamento Fonológico (consciência fonológica, memória de trabalho - alça fonológica e acesso rápido ao léxico) e habilidades temporais do Processamento Auditivo (testes de Padrão de Frequência e Padrão de Duração) dos dois grupos, foram avaliadas. Foi utilizado, para análise estatística, o teste de Mann-Whitney (p=0,05). 

Resultados: observou-se melhor desempenho do GB em tarefas de consciência fonológica e memória de trabalho fonológica - repetição de não–palavras, em tarefas de nomeação rápida, exceto para nomeação de cores, e melhor desempenho nos dois testes de processamento auditivo, comparado com o desempenho do GM.

Conclusão: indivíduos bilíngues apresentam melhor desempenho em testes fonológicos e auditivos. Essas habilidades favorecem a identificação e discriminação de variações na fonologia de ambos os idiomas, influenciando seu desempenho.

Palavras-chave

Memória; Percepção Auditiva; Multilinguismo

Referências

1. Antoniou M. The advantages of bilingualism debate. An Rev of Linguist. 2019;5:395-415. https://doi.org/10.1146/annurev-linguistics-011718-011820

2. Saito K, Kachlicka M, Sun H, Tierney A. Domain-general auditory processing as an anchor of post-pubertal second language pronunciation learning: Behavioural and neurophysiological investigations of perceptual acuity, age, experience, development, and attainment. J of Mem and Languag. 2020;115(2). https://doi.org/10.1016/j.jml.2020.104168

3. Saito K, Kachlicka M, Suzukida Y, Petrova K, Lee BJ, Tierney A. Auditory precision hypothesis-L2: Dimension-specific relationships between auditory processing and second language segmental learning. Cognition. 2022;229:105236. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2022.105236 PMID: 36027789.

4. Kumar K, Sreeshma R, Kalaiah MK. A comparison of temporal processing and spectral processing abilities of monolingual, bilingual and multilingual children. Int J Audiol. 2020 Jul;59(7):501-505. https://doi.org/10.1080/14992027.2020.1720921 PMID: 32022604.

5. Terto SSM, Lemos SMA. Aspectos temporais auditivos: produção de conhecimento em quatro periódicos nacionais. Rev. CEFAC. 2011;13(5):926-36. https://doi.org/10.1590/S1516-18462011005000050

6. Gois M, Biaggio E, Bruckmann M, Pelissari I, Bruno RS, Garcia MV. Habilidade de ordenação temporal e nível de especificidade nos diferentes testes tonais. Audiol., Commun. Res. 2015;20(4):293-9. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2015-1593

7. Werker JF. Perceptual beginnings to language acquisition. Applied Psycholinguistics. 2018;39(4):703-28. https://doi.org/10.1017/S0142716418000152

8. Reiterer SM, Hu X, Erb M, Rota G, Nardo D, Grodd W et al. Individual differences in audio-vocal speech imitation aptitude in late bilinguals: Functional neuroimaging and brain morphology. Front. Psychol. 2011;2:271. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2011.00271 PMID: 22059077. PMCID: PMC3203549.

9. Conselho da Europa. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Col: Perspec Act/Educ Porto, 2001; Portugal: Edições Asa.

10. Moojen S. CONFIAS - Consciência Fonológica: instrumento de avaliação sequencial. 2003; São Paulo: Casa do Psicólogo.

11. Santos FH, Bueno OFA. Validation of the Brazilian children's test of pseudoword repetition in Portuguese speakers aged 4 to 10 years. Braz J Med Biol Res. 2003;36(11):1533-47. https://doi.org/10.1590/S0100-879X2003001100012

12. Hage SRV, Grivol MA. Desempenho de crianças normais falantes do português em prova de memória de trabalho fonológica. Cadernos de Comunicação e Linguagem. 2009;1(1):61-72.

13. Denckla MB, Rudel R. Rapid "automatized" naming of pictured objects, colors, letters and numbers by normal children. Cort. 1974;10(2):186-202. https://doi.org/10.1016/s0010-9452(74)80009-2 PMID: 4844470.

14. Ferreira TL, Capellini SA, Ciasca SM, Tonelotto JMF. Desempenho de escolares leitores proficientes no teste de nomeação. Temas desenvolv. 2003;12(69):26-32 tab, graf | LILACS | ID: lil-365113.

15. Aquino C. Uma discussão acerca da consciência fonológica em LE: o caminho percorrido por aprendizes brasileiros de inglês na aquisição da estrutura silábica. [Dissertation] Porto Alegre (RS): Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Grandense (IFSUL); 2010. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15255.83368

16. Stark CEL, McClelland JL. Repetition priming of words, pseudowords and, nonwords. J of Exper Psyc: Learn, Mem and Cog. 2000;26(4):945-72. https://doi.org/10.1037//0278-7393.26.4.945 PMID: 10946373.

17. Turner M. The non-word decoding test. Dysl rev [Journal on the internet]. 1994;6(2):23-4. [accessed 2023 ago]. Available at: https://training.dyslexiaaction.org.uk

18. Musiek FE. Frequency (Pitch) and Duration Pattern Tests. J Am Acad Aud. 1994;5(4):265-8. PMID: 7949300.

19. Kachlicka M, Saito K, Tierney A. Successful second language learning is tied to robust domain-general auditory processing and stable neural representation of sound. Brain Lang. 2019;192:15-24. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2019.02.004 PMID: 30831377.

20. Sanayi R, Ghassem M, Akram P, Leila J, Shohreh J, Soudabeh S. Auditory temporal processing abilities in early azari-persian bilinguals. Iran J Otorhinolaryngol. 2013;25(73):227-32. PMCID: PMC3846248. PMID: 24303445.

21. Hickmann G, Guimarães S, Hickmann A. Aprendizado bilíngue e linguagem escrita: desenvolvimento de habilidades metalinguísticas. Cad. Pes. 2017;24(2):156-69. https://doi.org/10.18764/2178-2229.v24n2p156-169

22. Mota HB, Romero MV, Kaminski TI, Vidor-Souza D, Berticelli A. Desempenho de adultos não-letrados em avaliação das habilidades em consciência fonológica. Rev. CEFAC. 2012;14(2):249-53. https://doi.org/10.1590/S1516-18462011005000102

23. Lopes APN, Minervino CASM. Phonological awareness in illiterate adults. Rev. CEFAC. 2015;17(5):1466-74. https://doi.org/10.1590/1982-0216201517519214

24. Girbau D, Schwartz RG. Phonological working memory in Spanish-English bilingual children with and without specific language impairment. J Commun Disord. 2008;4(2):124-45. https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2007.07.001 PMID: 17765916. PMCID: PMC2267769 NIHMSID: NIHMS39774.

25. Asadollahpour F, Baghban K, Mirbalockzehi P, Naderifar E, Tahmasebi B. The performance of bilingual and monolingual children on working memory tasks. Iranian Rehabilitation Journal. 2015;13(2):53-7. ID: 147348204.

26. Kaushanskaya M, Blumenfeld HK, Marian V. The relationship between vocabulary and short-term memory measures in monolingual and bilingual speakers. Intern J Biling. 2011;15(4):408-25. https://doi.org/10.1177/1367006911403201 PMID: 2218091.

27. Yoo J, Kaushanskaya M. Phonological memory in bilinguals and monolinguals. Mem Cognit. 2012;40(8):1314-30. https://doi.org/10.3758/s13421-012-0237-x PMID: 22907206.

28. Anderson JAE, Grundy JG, Grady CL, Craik FIM, Bialystok E. Bilingualism contributes to reserve and working memory efficiency: Evidence from structural and functional neuroimaging. Neuropsychologia. 2021 Dec 10;163:108071. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2021.108071 PMID: 34715120.

29. Monnier C, Boiché J, Armandon P, Baudoin S, Bellocchi S. Is bilingualism associated with better working memory capacity? A meta-analysis. Intern J Bil Educ and Biling. 2022;25(6):2229-55. https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1908220

30. Grivol NA, Hage SR. Memória de trabalho fonológica: estudo comparativo entre diferentes faixas etárias. J Soc Bras Fonoaudiol. 2010;23(3):245-51. https://doi.org/10.1590/S2179- 64912011000300010

31. Warmington MA, Kandru-Pothineni S, Hitch G. Novel-word learning, executive control and working memory: A bilingual advantage. Biling: Lang and Cog. 2019;22(4):763-82. https://doi.org/10.1017/S136672891800041X

32. Silva C, Cunha VLO, Pinheiro FH, Capellini SA. Nomeação rápida, leitura e compreensão em escolares com dificuldades de aprendizagem. J Soc Bras Fonoaudiol. 2012;24(4):355-60. https://doi.org/10.1590/S2179-64912012000400011

33. Bernardo AM. O léxico mental no ensino e aprendizagem da L2 (Alemão). Linguística. Revista de Linguística da Universidade do Porto. 2010;5(1):27-40.
 


Submetido em:
12/09/2023

Aceito em:
10/04/2023

669aa224a95395226b24dc12 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections