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Central auditory processing and phonological processing in Brazilian Portuguese-English bilingual subjects

Processamento auditivo central e processamento fonológico  em bilíngues do português brasileiro – inglês

Érica Aparecida Picoli Quatrini; Carolini Marchetti Rodrigues; Patrícia Aparecida Zuanetti; Sthella Zanchetta; Marisa Tomoe Hebihara Fukuda

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Abstract

Purpose: to compare temporal auditory processing (temporal ordering) and phonological processing skills in bilingual and monolingual subjects.

Methods: 100 undergraduate and postgraduate university students divided into a bilingual group (BG; n = 50) and a monolingual group (MG; n = 50). The study assessed the two groups’ phonological processing skills (phonological awareness, working memory - phonological loop, and rapid lexicon access) and temporal auditory processing skills (Frequency Pattern and Duration Pattern Tests). The Mann-Whitney test (p = 0.05) was used for statistical analysis.

Results: BG performed better than MG in phonological awareness and phonological working memory tasks - nonword repetition and rapid naming tasks, except for color naming, and the two auditory processing tests.

Conclusion: Bilinguals performed better on phonological and auditory tests. These skills help them identify and discriminate variations in the phonology of both languages, influencing their performance.

Keywords

Memory; Auditory Perception; Multilingualism

Resumo

Objetivo: comparar as habilidades do processamento auditivo temporal (ordenação temporal) e do processamento fonológico em sujeitos bilíngues e monolíngues.

Métodos: participaram 100 estudantes universitários (graduação e pós-graduação) divididos em Grupo Bilíngue (GB n=50) e Grupo Monolíngue (GM n=50). As habilidades do Processamento Fonológico (consciência fonológica, memória de trabalho - alça fonológica e acesso rápido ao léxico) e habilidades temporais do Processamento Auditivo (testes de Padrão de Frequência e Padrão de Duração) dos dois grupos, foram avaliadas. Foi utilizado, para análise estatística, o teste de Mann-Whitney (p=0,05). 

Resultados: observou-se melhor desempenho do GB em tarefas de consciência fonológica e memória de trabalho fonológica - repetição de não–palavras, em tarefas de nomeação rápida, exceto para nomeação de cores, e melhor desempenho nos dois testes de processamento auditivo, comparado com o desempenho do GM.

Conclusão: indivíduos bilíngues apresentam melhor desempenho em testes fonológicos e auditivos. Essas habilidades favorecem a identificação e discriminação de variações na fonologia de ambos os idiomas, influenciando seu desempenho.

Palavras-chave

Memória; Percepção Auditiva; Multilinguismo

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Submetido em:
12/09/2023

Aceito em:
10/04/2023

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