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Artigos Originais

Maintenance of knowledge acquired by community health workers on hearing health topics: A remote teaching approach

Manutenção do conhecimento adquirido por agentes comunitários  de saúde sobre temáticas relacionadas à saúde auditiva:  Uma proposta na modalidade remota

Glória Cristina de Souza Streit; Júlia Borgheti Brum; Laura Binsfeld Hames; Rafael Niederauer do Nascimento; Fernanda Soares Aurélio Patatt

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Abstract

Purpose: to measure the maintenance of knowledge acquired by community health workers about hearing health and check whether it was associated with their age group, education level, and length of service.

Methods: an experimental study, in which 30 community health workers participated in four remote meetings. In the first one, data were collected on their age, education level, and length of service. The second and third meetings had educational actions on 1) hearing, 2) hearing health and impairment, 3) organization of Hearing Healthcare Services, 4) hearing aid use and hygiene, and 5) the importance of follow-up visits; also, the immediate post-training quiz was applied. The late post-training quiz was administered in the fourth meeting. Each quiz had 10 problem situations. Knowledge maintenance was measured by comparing the scores of correct answers. Moreover, the participants’ performances were associated with the variables. The data underwent McNemar, Binomial, and Fisher's exact statistical tests, setting the significance level at 5%.

Results: there was no difference in correct answers between the quizzes and knowledge maintenance was not related to the variables.

Conclusion: the community health workers maintained the acquired knowledge for months after the educational actions, regardless of their age group, education level, or length of service.

Keywords

Hearing; Community Health Workers; Health Education; Public Health

Resumo

Objetivo: mensurar a manutenção do conhecimento adquirido por agentes comunitários de saúde sobre saúde auditiva e verificar se há associação com as variáveis faixa etária, escolaridade e tempo de função. 

Métodos: estudo experimental, do qual 30 agentes comunitários de saúde participaram em quatro encontros remotos. No primeiro encontro foram coletados os dados acerca das variáveis faixa etária, escolaridade e tempo de função dos profissionais. No segundo e no terceiro, realizaram-se ações educativas sobre: 1) audição, 2) saúde/alterações auditivas, 3) organização do Serviço de Atenção à Saúde Auditiva, 4) uso e higienização das próteses auditivas e 5) importância das consultas de acompanhamento, além da aplicação do Quiz pós-imediato. No quarto encontro, aplicou-se o Quiz póstardio. Cada Quiz continha dez situações-problema. Mensurou-se a manutenção do conhecimento por meio da comparação dos escores de acertos. Ainda, realizou-se a associação entre os desempenhos obtidos pelos sujeitos e as variáveis. Os dados foram submetidos aos testes estatísticos de McNemar, Binomial e Exato de Fisher, adotando-se significância de 5%.

Resultados: não houve diferença nos escores de acertos ao comparar os Quizzes. A manutenção do conhecimento não teve relação com as variáveis. 

Conclusão: o conhecimento adquirido pelos agentes comunitários de saúde manteve-se meses após as ações educativas e foi independente das variáveis faixa etária, escolaridade e tempo de função.

Palavras-chave

Audição; Agentes Comunitários de Saúde; Educação em Saúde; Saúde Pública

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Submetido em:
25/10/2023

Aceito em:
08/03/2024

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