Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20232567723
Revista CEFAC
Artigos Originais

Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) versus Specific Learning Disorder-Reading Subtype (Dyslexia): performance in writing tasks

Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) versus Transtorno Específico de Aprendizagem – Subtipo Leitura (Dislexia): desempenho em tarefas de escrita

Patrícia Aparecida Zuanetti; Angela Cristina Pontes-Fernandes; Náthali Maganha de Moraes; Ana Paula Andrade Hamad; Marisa Tomoe Hebihara Fukuda

Downloads: 0
Views: 95

Abstract

Purpose: to analyze and compare the writing performance between students with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and students with dyslexia.

Methods: altogether, 27 children participated in the study, divided into the groups G-ADHD and G-Dyslexia. Their writing was assessed with a test that uses word and pseudoword dictation. The analysis addressed their writing level, word/pseudoword writing performance, and misspelling types. The groups were compared with the two-proportion z-test between two samples and the Mann-Whitney test (α = 0.05).

Results: only one child in G-Dyslexia out of the 27 participating children was classified at the syllabic-alphabetical level. The others were classified at the alphabetical level, with no statistical difference between the groups in this item. The analysis of word/pseudoword writing performance revealed a difference between mean total scores, in which G-ADHD performed better. This group also had a higher percentage of children whose performance was classified as adequate for their age. There was a difference in misspellings between the groups in the omission of syllables, omission/addition of letters in complex syllables, and total performance - G-dyslexia made such errors more often.

Conclusion: children with ADHD performed better in writing than the ones with dyslexia. However, writing cannot be used as a diagnostic marker between these conditions.

Keywords

Language Development; Handwriting; Neurodevelopmental Disorders; Attention Deficit Disorder with Hyperactivity; Dyslexia

Resumo

Objetivo: analisar e comparar o desempenho em escrita entre escolares com Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) ou escolares com Dislexia. 

Métodos: participaram 27 crianças, divididas nos grupos: G-TDAH; G-Dislexia. Para avaliação da escrita, utilizou-se um teste que se baseia no ditado de palavras/pseudopalavras e foram analisados o nível de escrita, o desempenho em escrever palavras/pseudopalavras e os tipos de erros ortográficos presentes. Para comparação entre os grupos foram utilizados os testes Igualdade de Proporções entre duas amostras e MannWhitney (α=0,05). 

Resultados: das 27 crianças participantes, apenas uma do G-Dislexia foi classificada no nível silábicoalfabético. Todas as outras foram classificadas no nível alfabético, não havendo diferença estatística deste item entre os grupos. Em relação à análise do desempenho em escrever palavras/pseudopalavras, observou-se diferença entre os valores médios totais, com melhor desempenho do G-TDAH. Neste mesmo grupo, há maior porcentagem de crianças classificadas com desempenho adequado para a idade. Em relação aos erros ortográficos, houve diferença entre os grupos em omissão de sílabas, omissão/adição de letras em sílabas complexas e no desempenho total, sendo o G-dislexia com maior número destes tipos de erros. 

Conclusão: crianças com TDAH apresentaram melhor desempenho em escrita do que crianças com dislexia, porém, a escrita não pode ser utilizada como um marcador diagnóstico entre essas condições.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Escrita Manual; Transtornos do Neurodesenvolvimento; Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade; Dislexia

Referências

1. Martins MA, Capellini SA. Relation between oral reading fluency and reading comprehension. CoDAS. 2019;31(1):e20170244. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20182018244 PMID: 30810631.

2. Bradley L, Bryant PE. Categorizing sounds and learning to read-a causal connection. Nature. 1983;301(5899):419-21. https://doi.org/10.1038/301419a0

3. Bailey SK, Aboud KS, Nguyen TQ, Cutting LE. Applying a network framework to the neurobiology of reading and dyslexia. J Neurodev Disord. 2018;10(1):1-9. https://doi.org/10.1186/s11689-018-9251-z

4. Alves DC, Casella EB, Ferraro AA. Spelling performance of students with developmental dyslexia and with developmental dyslexia associated to attention deficit disorder and hyperactivity. CoDAS. 2016;28(2):123-31. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015068 PMID: 27191875.

5. Van der Lely HKJ, Marshall CR. Assessing component language deficits in the early detection of reading difficulty risk. J Learn Disabil. 2010;43(4):357-68. https://doi.org/10.1177/0022219410369078 PMID: 20479460.

6. Pennington BF. From single to multiple deficit models of developmental disorders. Cognition. 2006;101(2):385-413. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2006.04.008 PMID: 16844106.

7. Margari L, Buttiglione M, Craig F, Cristella A, de Giambattista C, Matera E et al. Neuropsychopathological comorbidities in learning disorders. BMC Neurol. 2013;13(1):1-6. https://doi.org/10.1186/1471-2377-13-198 PMID: 24330722.

8. American Psychiatric Association - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais - DSM-5 revisado. Porto Alegre: Artmed; 2023.

9. Polanczyk G, De Lima MS, Horta BL, Biederman J, Rohde LA. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Am J Psychiatry. 2007;164(6):942-8. https://doi.org/10.1176/ajp.2007.164.6.942 PMID: 17541055.

10. Paterlini LSM, Zuanetti PA, Pontes-Fernandes AC, Fukuda MTH, Hamad APA. Screening and diagnosis of learning disabilities/disorders - outcomes of interdisciplinary assessments. Rev. CEFAC. 2019;21(5):e13319. https://doi.org/10.1590/1982-0216/201921513319

11. Gooch D, Snowling M, Hulme C. Time perception, phonological skills and executive function in children with dyslexia and/or ADHD symptoms. J child psychol psychiatry. 2011;52(2):195-203. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2010.02312.x PMID: 20860755.

12. Gallego-Martínez A, García-Sevilla J, Fenollar-Cortés J. Implication of visuospatial and phonological working memory in the clinical heterogeneity of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). An Psicol. 2018;34(1):16-22. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.34.1.289671

13. Sarver DE, Rapport MD, Kofler MJ, Raiker JS, Friedman LM. Hyperactivity in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): Impairing deficit or compensatory behavior? J Abnorm Child Psychol. 2015;43(7):1219-32. https://dx.doi.org/10.1007/s10802-015-0011-1

14. Willcutt EG, Pennington BF, Olson RK, Chhabildas N, Hulslander J. Neuropsychological analyses of comorbidity between reading disability and attention deficit hyperactivity disorder: In search of the common deficit. Dev Neuropsychol. 2005;27(1):35-78. https://dx.doi.org/10.1207/s15326942dn2701_3 PMID: 15737942.

15. Chhabildas N, Pennington BF, Willcutt EG. A comparison of the neuropsychological profiles of the DSM-IV subtypes of ADHD. J Abnorm Child Psychol. 2001;29(6):529-40. https://dx.doi.org/10.1023/a:1012281226028 PMID: 11761286.

16. Castrillo MJJ, Hamad APA, Pontes-Fernandes AC, Fukuda MTH, Zuanetti PA. Nomeação automática rápida de estímulos não alpha-numéricos como indicador de alterações atencionais. Neuropsicol. Lat. Am. 2023;15(2):10-7. https://dx.doi.org/10.5579/rnl.2023.0787

17. Friedman NP, Miyake A. Unity and diversity of executive functions: Individual differences as a window on cognitive structure. Cortex. 2017;86:186-204. https://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2016.04.023 PMID: 27251123.

18. Ozernov-Palchik O, Gaab N. Tackling the 'dyslexia paradox': reading brain and behavior for early markers of developmental dyslexia. Wiley Interdiscip Rev Cogn Sci. 2016;7(2):156-76. https://dx.doi.org/10.1002/wcs.1383 PMID: 26836227.

19. Capellini SA, Padula NA de MR, Santos LCA dos, Lourenceti MD, Carrenho EH, Ribeiro LA. Desempenho em consciência fonológica, memória operacional, leitura e escrita na dislexia familial. Pró-Fono R. Atual. Científ. 2007;19(4):374-80. https://dx.doi.org/10.1590/s0104-56872007000400009 PMID: 18200387.

20. Seabra AG, Capovilla FC. Prova de escrita sob ditado: versão reduzida. In: Seabra AG, Martins ND, Capovilla FC, editors. Avaliação Neuropsicológica Cognitiva: leitura, escrita e aritmética. Campinas: Memnon; 2013. p. 70-3.

21. Pestun MSV, Omote LCF, Barreto DCM, Matsuo T. Estímulo de la conciencia fonológica em la educación infantil: prevención de dificultades en la escritura. Psicol Esc e Educ. 2010;14(1):95-104. https://doi.org/10.1590/S1413-85572010000100011

22. Zorzi JL. Alterações ortográficas nos transtornos de aprendizagem. In: Maluf MI, editor. Aprendizagem: tramas do conhecimento, do saber e da subjetividade. Rio de Janeiro: Vozes; São Paulo: ABPp, 2006. p.144-16.

23. Zuanetti PA, Novaes CB de, Silva K, Mishima-Nascimento F, Fukuda MTH. Main changes found in written narratives productions of children with reading/writing difficulties. Rev. CEFAC. 2016;18(4):843-53. https://doi.org/10.1590/1982-021620161843116

24. Re AM, Cornoldi C. Spelling errors in text copying by children with dyslexia and ADHD Symptoms. J Learn Disabil. 2015;48(1):73-82. https://doi.org/10.1177/0022219413491287 PMID: 23744809.

25. Zuanetti PA, Lugli MB, Pontes-Fernandes AC, Trabuco MS, Silva K, Fukuda MTH. Memory performance, oral comprehension and learning process between children with attention deficit hyperactivity disorder and children with anxiety disorder. Rev. CEFAC. 2018;20(6):692-702. https://doi.org/10.1590/1982-0216201820614218

26. Zuanetti PA, Avezum MDMM, Ferretti MI, Pontes-Fernandes AC, Nunes MEN, Liporaci NM et al. Development of language and arithmetic skills: risk and protective factors. Comparative cross-sectional study. Sao Paulo Medical Journal. 2021;139(3):210-7. https://doi.org/10.1590/1516-3180.2020.0280.R1.10122020 PMID: 33729418.

27. Michelino MS, Cardoso AD, Silva PB, Macedo EC. Desempenho em testes psicopedagógicos e neuropsicológicos de crianças e adolescentes com dislexia do desenvolvimento e dificuldade de aprendizagem. Rev Psicopedagogia. 2017;34(104):111-25.

28. Cidrim L, Madeiro F. Studies on spelling in the context of dyslexia: a literature review. Rev. CEFAC. 2017;19(6):842-54. https://doi.org/10.1590/1982-0216201719610317

29. Pereira CS, Pisacco NMT, Corso LV, Dorneles BV. Spelling performance of students with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Rev. CEFAC. 2018;20(4):409-21. https://doi.org/10.1590/1982-0216201820415817

30. Zuanetti PA, Corrêa-Schnek AP, Manfredi AKS. Comparação dos erros ortográficos de alunos com desempenho inferior em escrita e alunos com desempenho médio nesta habilidade. Rev. Soc. Bras. Fonoaudiol. 2008;13(3):240-5. https://doi.org/10.1590/S1516-80342008000300007
 


Submetido em:
10/08/2023

Aceito em:
29/09/2023

65ba5761a953953a77722864 cefac Articles
Links & Downloads

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections