Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20232541923
Revista CEFAC
Artigos Originais

Use of handheld screens and language development - parents' perception and the construction of a guidance booklet

Uso de telas de mão e desenvolvimento da linguagem –  percepção dos pais para a construção de cartilha orientativa

Carolina Felix Providello; Maria Cecília de Freitas Ferreira; Simone Rocha de Vasconcellos Hage

Downloads: 0
Views: 11

Abstract

Purpose: to describe the perception of parents about the use of handheld screens by children and to prepare a booklet for the healthy use of these devices.

Methods: 102 parents of children aged between 18 and 71 months answered a questionnaire on the use of screen. The analysis was a descriptive and non-parametric one. After assessing parents’ responses and reviewing the literature, the booklet was prepared. The material was made available to three judges for analysis and suggestions.

Results: the use of portable screens by children was confirmed by most respondents, and some children spend two hours or more in front of them. Parents believe that screens are a source of stimuli for learning how to speak, but they are concerned about the reproduction of some characters’ inappropriate behavior and consumerism. The judges answered the questionnaire assigning maximum scores to most questions. The text of the booklet gathered information about how children learn to speak, clarified about time and content of screen use, and presented language stimulation strategies.

Conclusion: parents' responses to the questionnaire, together with a review of studies on the subject and the judges' analyses, provided elements for the preparation of a booklet on the proper use of these devices.

Keywords

Language Development; Child Development; Science, Technology and Society; Child; Mobile Applications

Resumo

Objetivo: descrever a percepção de pais sobre o uso de telas de mão por crianças e elaborar cartilha para o uso saudável desses dispositivos

Métodos: 102 pais de crianças entre 18 e 71 meses responderam um questionário sobre uso de telas. A análise foi descritiva e não paramétrica. Após a apreciação das respostas dos cuidadores e revisão da literatura, a cartilha foi construída. O material foi disponibilizado a três juízes para análise e sugestões.

Resultados: o uso de telas portáteis pelas crianças foi confirmado pela maioria dos respondentes, e uma parcela das crianças permanece por duas horas ou mais na frente delas. Os pais apontaram as telas como fonte de estímulos para aprender a falar, mas se preocupam com a reprodução de comportamentos inapropriados dos personagens e consumismo. Os juízes responderam ao questionário, atribuindo pontuação máxima à maioria das perguntas. O texto da cartilha reuniu informações sobre como crianças aprendem a falar, esclareceu sobre tempo, conteúdo do uso de telas e apresentou estratégias de estimulação de linguagem.

Conclusão: as respostas dos pais ao questionário, a revisão de estudos sobre o tema, somadas às análises dos juízes, forneceram elementos para a elaboração de cartilha sobre o uso adequado desses dispositivos.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Desenvolvimento Infantil; Ciência, Tecnologia e Sociedade; Criança; Aplicativos Móveis

Referências

1. Passarelli B, Junqueira AH, Angeluci ACB. Digital natives in Brazil and their behavior in front of the screens. MATRIZes. 2014;8(1):159. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p159-178.

2. Comitê Gestor da Internet no Brasil. TIC Kids Online Brasil crianças e adolescentes. São Paulo: Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR; 2021 [accessed 2022 nov 20]. Available at: https://cetic.br/pt/tics/kidsonline/2021/criancas/.

3. Ramos DK. The information and communication technologies in education: reproduction or transformation? Educ Tem. Dig. 2011;13(1):44-62. ISSN 1676-2592.

4. Sociedade Brasileira de Pediatria. Manual de Orientação: #MenosTelas #Mais Saúde. Brasil: Grupo de trabalho de saúde na era digital; 2019 [accessed 2022 nov 20]. Available at: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf.

5. Ministério da Educação do Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Prorrogação do prazo do artigo 60 do Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017, para implantação de instituições credenciadas e de cursos autorizados, em razão das circunstâncias restritivas decorrentes da pandemia da COVID-19; 2020 [accessed 2022 nov 16]. Available at: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_PAR_CNECPN102020.pdf.

6. Center on Developing of Child. Harvard University [homepage na Internet]. Three core concepts in early development. Cambridge: Harvard University; 2023 [accessed 2023 fev 12]. Available at: https://developingchild.harvard.edu/resources/three-core-concepts-in-early-development/.

7. Modelski D, Giraffa LMM, Casartelli AO. Digital technologies, teacher training and teaching practices. Educ Pesq. 2019;45: e180201. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201945180201.

8. Santos TAS, Rezende KTA, Santos IF, Tonhom SFR. The influence of technology on preschool and school child development. New Trends in Qualitative Research. 2020;3(1):592-608. https://doi.org/10.36367/ntqr.3.2020.592-608.

9. Sundqvist A, Koch FS, Thornberg UB, Barr R, Heimann M. Growing up in a digital world - Digital media and the association with the child's language development at two years of age. Pully, Front. Psychol. 2021;12:569920. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.569920. PMID: 33815187.

10. Roseberry S, Pasel KH, Golinkoff RM. Skype me! Socially contingent interactions help toddlers learn language. Child Dev Res. 2014;85(3):956-70. https://doi.org/10.1111/cdev.12166. PMID: 24112079.

11. Alroqi H, Serratrice L, Cameron-Faulkner T. The association between screen media quantity, content, and context and language development. London, J Child Lang. 2022;27(6):1-29. https://doi.org/10.1017/S0305000922000265. PMID: 35758141.

12. Melo EA, Santana FP. A influência da linguagem da internet na escrita formal: uma pesquisa com alunos do 9º ano na cidade de Tobias Barreto-Se. Rev Cad Est Pesq Ed Bas. 2017;3(1):275-86.

13. Rideout V. The Common Sense Census: Media use by kids age zero to eight. São Francisco: Common Sense Media; 2017 [accessed 2022 nov 18]. Available at: https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/csm_zerotoeight_fullreport_release_2.pdf.

14. Rocha HAL, Correia LL, Leite AJM, Machado MMT, Lindsay AC, Rocha SGMO et al. Screen time and early childhood development in Ceará. Brazil: a population based study. London, BMC Public Health. 2021;21(2072):1-8. https://doi.org/10.1186/s12889-021-12136-2. PMID: 34763693.

15. Brasil. Artigo 8 de 29 de setembro de 2017. Evitam atrasos desnecessários na decisão das causas e execução de sentenças ou despachos que concedam indenização às crianças vítimas. Convenção sobre os direitos da criança [accessed 2017 set 29]. Available at: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca.

16. Hutton JSMS, Jonathan Dudley MD, Horowitz-Kraus T, DeWitt MD, Holland SK. Associations between screen-based media use and brain white matter integrity in preschool-aged children. JAMA Pediatr. 2020;174(1):e193869. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2019.3869. PMID: 31682712.

17. Assathiany R, Guery E, Caron FM, Cheymol J, Picherot G, Foucaud P et al. Children and screens: a survey by French pediatricians. Arch Pediatr. 2018;25(2):84-8. https://doi.org/10.1016/j.arcped.2017.11.001. PMID: 29246522.

18. Byeon H, Hong S. Relationship between television viewing and language delay in toddlers: evidence from a Korea national cross-sectional survey. PlosOne. 2015;10(3):1-12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0120663. PMID: 25785449.

19. Madigan S, Browne D, Racine N. Association between screen time and children's performance on a developmental screening test. JAMA Pediatr. 2019;173(3):244-50. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.5056. PMID: 30688984.

20. The Jamovi Project. Jamovi. (Version 2.3) [Computer Software]. Retrieved from https://www.jamovi.org. 2022.

21. R Core Team. R: A language and environment for statistical computing. (Version 4.1) [Computer software]. Retrieved from https://cran.r-project.org. (R packages retrieved from MRAN snapshot 2022-01-01). 2021.

22. Costa P, Forni E, Amato I, Sassaki RL. Risk and protective factors to early childhood development during the COVID-19 pandemic. Rev Esc Enferm USP. 2022;56(e20220196):1-6. https://doi.org/10.1590/1980-220X-REEUSP-2022-0196en. PMID: 36197030.

23. Faria HC, Costa IP, Serrão Neto A. Hábitos de utilização das novas tecnologias em crianças e jovens. Gaz Med Port. 2018;5(4):270-6. https://doi.org/10.29315/gm.v5i4.214.

24. Lin J, Magiati I, Chiong SHR, Singhal S, Riard N, Ng IH et al. The relationship among screen use, sleep, and emotional/behavioral difficulties in preschool children with neurodevelopmental disorders. J Dev Behav Pediatr. 2019;40(7):519-29. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000683. PMID: 31107771.

25. Silva HML, Silva DCL, Almeida EP, Uchôa SAO, Cabral SAAO. Socio-Interactional Theory and language acquisition: contributions to human development. Id on line Rev.Mult.Psic. 2020;14(51):327-42. https://doi.org/10.14295/idonline.v14i51.2587.

26. Yadav S, Chakraborty P. Using smartphones with suitable apps can be safe and even useful if they are not misused or overused. Acta Paediatr. 2018;107(3):384-7. https://doi.org/10.1111/apa.14042. PMID: 28833547.

27. Lameira AP, Gawryszewski LG, Pereira A. Neurônios espelho. Psicol USP. 2006;17(4):123-33. https://doi.org/10.1590/S0103-65642006000400007.

28. Zimmerman FJ, Gilkerson J, Richards JA, Christakis DA, Xu D, Gray S et al. Teaching by listening: the importance of adult-child conversations to language development. Pediatrics. 2009;124(1):342-9. https://doi.org/10.1542/peds.2008-2267. PMID: 19564318.

29. Takeuchi H, Taki Y, Hashizume H, Asano K, Asano M, Sassa Y et al. The impact of television viewing on brain structures: cross-sectional and longitudinal analyses. New York, Cereb Cortex. 2015;25(5):1188-97. https://doi.org/10.1093/cercor/bht315. PMID: 24256892.

30. Afonso FR, Ferreira MCF, Hage SRV. Análise das habilidades comunicativas de crianças expostas a brinquedos eletrônicos e tradicionais. In: Castro LHAC, Pereira TT, Moreto FVC, organizers. Propostas, Recursos e Resultados nas Ciências da Saúde 6. Ponta Grossa (PR): Atena Editora; 2020. p.30-8.

31. Nobre JN, Vinolas PB, Santos JN, Santos LR, Pereira L, Guedes SC et al. Quality of interactive media use in early childhood and child development: a multicriteria analysis. J Pediatr. 2020;96(3):310-7. https://doi.org/10.1016/j.jped.2018.11.015. PMID: 30822392.

32. Santana AM, Ferreira LG. TV and education: a study on the influence of cartoons on children's moral values. Cad de Psicologia. 2015;9(17):2-18. ISSN: 1982-4440.

33. Alexandre D de S, Alpes MF, Reis ACMB, Mandrá PP. Validation of a booklet on language developmental milestones in childhood. Rev. CEFAC. 2020;22(2):e16219. https://doi.org/10.1590/1982-0216/202022216219.

34. Costa CH, Molini-Avejonas DR. Development of a speech therapy app for parents. CoDAS. 2020;32(5):e20190123.

35. Silva NCB, Nunes CC, Betti MCM, Rios KSA. Variáveis da família e seu impacto sobre o desenvolvimento infantil. Temas psicol. 2008;16(2):215-29. ISSN 1413-389X.

36. Maia JMD, Williams LCA. Fatores de risco e fatores de proteção ao desenvolvimento infantil: uma revisão da área. Temas psicol. 2005;13(2):91-103. ISSN 1413-389X.

37. Providello CF, Hage SRV. Como tornar as telas de mão aliadas do desenvolvimento de linguagem de crianças pequenas. Bauru: Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo, 2021. 28 p. Available at: https://posgraduacao.fob.usp.br/wp-content/uploads/sites/731/2021/12/Cartilha.pdf.
 


Submetido em:
03/03/2023

Aceito em:
06/07/2023

65bbf6cfa953954584491ca3 cefac Articles
Links & Downloads

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections