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Artigos Originais

Use of handheld screens and language development - parents' perception and the construction of a guidance booklet

Uso de telas de mão e desenvolvimento da linguagem –  percepção dos pais para a construção de cartilha orientativa

Carolina Felix Providello; Maria Cecília de Freitas Ferreira; Simone Rocha de Vasconcellos Hage

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Abstract

Purpose: to describe the perception of parents about the use of handheld screens by children and to prepare a booklet for the healthy use of these devices.

Methods: 102 parents of children aged between 18 and 71 months answered a questionnaire on the use of screen. The analysis was a descriptive and non-parametric one. After assessing parents’ responses and reviewing the literature, the booklet was prepared. The material was made available to three judges for analysis and suggestions.

Results: the use of portable screens by children was confirmed by most respondents, and some children spend two hours or more in front of them. Parents believe that screens are a source of stimuli for learning how to speak, but they are concerned about the reproduction of some characters’ inappropriate behavior and consumerism. The judges answered the questionnaire assigning maximum scores to most questions. The text of the booklet gathered information about how children learn to speak, clarified about time and content of screen use, and presented language stimulation strategies.

Conclusion: parents' responses to the questionnaire, together with a review of studies on the subject and the judges' analyses, provided elements for the preparation of a booklet on the proper use of these devices.

Keywords

Language Development; Child Development; Science, Technology and Society; Child; Mobile Applications

Resumo

Objetivo: descrever a percepção de pais sobre o uso de telas de mão por crianças e elaborar cartilha para o uso saudável desses dispositivos

Métodos: 102 pais de crianças entre 18 e 71 meses responderam um questionário sobre uso de telas. A análise foi descritiva e não paramétrica. Após a apreciação das respostas dos cuidadores e revisão da literatura, a cartilha foi construída. O material foi disponibilizado a três juízes para análise e sugestões.

Resultados: o uso de telas portáteis pelas crianças foi confirmado pela maioria dos respondentes, e uma parcela das crianças permanece por duas horas ou mais na frente delas. Os pais apontaram as telas como fonte de estímulos para aprender a falar, mas se preocupam com a reprodução de comportamentos inapropriados dos personagens e consumismo. Os juízes responderam ao questionário, atribuindo pontuação máxima à maioria das perguntas. O texto da cartilha reuniu informações sobre como crianças aprendem a falar, esclareceu sobre tempo, conteúdo do uso de telas e apresentou estratégias de estimulação de linguagem.

Conclusão: as respostas dos pais ao questionário, a revisão de estudos sobre o tema, somadas às análises dos juízes, forneceram elementos para a elaboração de cartilha sobre o uso adequado desses dispositivos.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Desenvolvimento Infantil; Ciência, Tecnologia e Sociedade; Criança; Aplicativos Móveis

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Submetido em:
03/03/2023

Aceito em:
06/07/2023

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