Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20232540223
Revista CEFAC
Artigos de Revisão

Permanent education for healthcare professionals in the Covid-19 pandemic: a scope review protocol

Educação permanente para profissionais da saúde na pandemia  da Covid-19: protocolo de revisão de escopo

Marimeire Morais da Conceição; Nildete Pereira Gomes; Kamylla Santos da Cunha; Lucas Jesus Fernandes; Ises Adriana Reis dos Santos; Jocinei Ferreira Constâncio; Maria Carolina Ortiz Whitaker; Climene Laura de Camargo

Downloads: 0
Views: 17

Abstract

Purpose: to investigate, examine and synthesize evidence from studies on permanent education for health professionals aimed at the covid-19 pandemic.

Methods: six national and international indexed sources will be searched. The review will include studies with any methodological approach, addressing permanent education for health professionals during the covid-19 pandemic. The context of health services in any scenario will be considered - national or international primary, specialized, or hospital healthcare.

Final Considerations: research results are expected to reveal the topics approached in permanent health education in various national and international contexts. The review will also list the gains and problems found in various places while applying permanent education as a strategy to fight the covid-19 pandemic.

 

Keywords

Education, Continuing; Health Personnel; COVID-19

Resumo

Objetivo: investigar/examinar e sintetizar evidências de estudos sobre Educação Permanente para profissionais da saúde voltada para a pandemia da covid-19. 

Métodos: serão realizadas buscas em seis fontes indexadas nacionais e internacionais. Serão incluídos estudos de qualquer natureza metodológica, que abordem o uso da Educação Permanente para profissionais da saúde na pandemia da covid-19. Será considerado o contexto de serviços de saúde em qualquer cenário, seja a atenção primária, especializada ou hospitalar nos âmbitos nacional e internacional. 

Considerações Finais: espera-se que os resultados desta pesquisa revelem as temáticas abordadas ao longo das ações de Educação Permanente em diversos contextos nacionais e internacionais. Além disso, serão elencados os ganhos obtidos e os problemas encontrados em diversos territórios no contexto da aplicação da Educação Permanente como estratégia de enfrentamento à pandemia da covid-19.

Palavras-chave

Educação Continuada; Profissional da Saúde; COVID-19

Referências

1. World Health Organization. Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. Geneva: World Health Organization [homepage on the internet]. 2020 [accessed 2021 may 4]. Available at: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30374-3. PMID: 32061313 PMCID: PMC7138015.

2. Heymann DL, Shindo N. WHO Scientific and technical advisory group for infectious hazards. COVID-19: what is next for public health? Lancet. 2020;395(10224):542-5.

3. Bedford J, Enria D, Giesecke J, Hevmann DL, Ihekweazu C, Kobinger G et al. COVID-19: towards controlling of a pandemic. Lancet. 2020;395(10229):1015-8. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30673-5. PMID: 32197103 PMCID: PMC7270596.

4. Legido-quigley H, Asgari N, Ying Teo Y, Leung GM, Oshitani H, Fukuda K et al. Are high-performing health systems resilient against the COVID-19 epidemic? Lancet. 2020;395(10227):848-50. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30551-1. PMID: 32151326 PMCID: PMC7124523.

5. Ortosecco G, Vaia O. First 70 days critical data trend for covid-19 in four regions of northern Italy: a pilot study. J Epidemiol Glob Health. 2021;11(1):46-54. https://doi.org/10.2991/jegh.k.200901.001. PMID: 33009736 PMCID: PMC7958284.

6. Brasil. Ministério da Saúde. Portaria MS/GM n. 356, de 11 de março de 2020. Dispõe sobre a regulamentação e operacionalização do disposto na Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, que estabelece as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus (COVID-19). Diário Oficial da União, Brasília (DF). [homepage on the internet]. 2020 [accessed 2021 may 6]. Available at: http://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-356-de-11-de-marco-de-2020-247538346.

7. Liu Y, Wang K, Yang L, He D. Regional heterogeneity of in-hospital mortality of COVID-19 in Brazil. Infect. Dis. Model. 2022;7(3):364-73. https://doi.org/10.1016/j.idm.2022.06.005.

8. Sansone NMS, Boschiero MN, Marson FAL. Epidemiologic profile of severe acute respiratory infection in Brazil during the COVID-19 Pandemic: an epidemiological study. Front. Microbiol. 2022;13:911036. https://doi.org/10.3389/fmicb.2022.911036. PMID: 35815243 PMCID: PMC9250816.

9. Chen N, Zhou M, Dong X, Qu J, Gong F, Han Y et al. Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. Lancet. 2020;395(10223):507-13. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30211-7. PMID: 35854935 PMCID: PMC9288583.

10. Asai N, Sakanashi D, Nakamura A, Kishino T, Kato H, Hagihara M et al. Clinical manifestations and radiological features by chest computed tomographic findings of a novel coronavirus disease-19 pneumonia among 92 patients in Japan. J Microbiol Immunol Infect. 2021;54(4):748-51. https://doi.org/10.1016/j.jmii.2020.07.011. PMID: 32868193 PMCID: PMC7438216.

11. Kelmenson DA, Cron RQ. Who, what, and when-effective therapy for severe COVID-19. Lancet Rheumatol. 2022;4(1):e2-e3. https://doi.org/10.1016/S2665-9913(21)00353-2.

12. Verani J, Laender F. Poliomyelitis eradication in four stages. Cad Saude Publica. 2020;36(2):e00145720. https://doi.org/10.1590/0102-311X00145720. PMID: 33146314.

13. Miyazaki H, Yamanaka G, Furukawa K, Ichiki M. Effect of vaccine program on IgG antibody titers for measles, rubella, varicella, and mumps in young adults in Japan: survey between 2018 and 2021. J. Infect. Chemother. 2022;28(10):1410-4. https://doi.org/10.1016/j.jiac.2022.06.016. PMID: 35779802.

14. Brasil. Ministério da Saúde. Painel coronavírus. Brasília: Ministério de Saúde. [homepage on the internet]. 2020 [acessed 2021 may 7]. Available at: https://covid.saude.gov.br/.

15. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Departamento de Gestão da Educação na Saúde - 1. ed. rev. - Brasília: Ministério da Saúde [homepage on the internet]. 2018 [acessed 2021 may 7]. Available at: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf

16. Custódio LL, Gomes ILV, Alves AR. Educação permanente em enfermagem na covid-19: relato de experiência. Cadernos ESP. 2021;15(1):58-62. https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/534.

17. Panda R, Mishra N, Lahoti S, Prabhu RR, Mishra A, Singh K et al. Evaluation of COVID-19 ECHO training program for healthcare workers in India - a mixed-method study. BMC Health Serv Res. 2022;22(1):883. https://doi.org/10.1186/s12913-022-08288-5. PMID: 35804345 PMCID: PMC9264289.

18. Roberts EN, Smithing RT, Tucker P. Measuring the impact of a COVID-19 continuing education program. J Am Assoc Nurse Pract. 2022;34(6):835-43. https://doi.org/10.1097/JXX.0000000000000715. PMID: 35353068.

19. Peters MDJ, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil H. Chapter 11: Scoping reviews (2020 version). In: Aromataris E, Munn Z, editors. JBI Manual for Evidence Synthesis [homepage on the internet]. Adelaide: JBI; 2020 [acessed 2021 may 9]. Available at: https://synthesismanual.jbi.global.

20. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão e da Regulação do Trabalho em Saúde. Câmara de regulação do trabalho em saúde / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão e da Regulação do Trabalho em Saúde. - Brasília: Ministério da Saúde [homepage on the internet]. 2006 [acessed 2021 may 9]. Available at: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cart_camara_regulacao.pdf
 


Submetido em:
30/01/2023

Aceito em:
16/06/2023

65bd0193a9539519e233c116 cefac Articles
Links & Downloads

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections