Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20232518022
Revista CEFAC
Artigos Originais

Resistance to the use of the FM System by children and adolescents: fact or myth? An analysis of records of patients assisted in a hearing health center

Resistência ao uso do Sistema FM por crianças e adolescentes:  fato ou mito? Uma análise de prontuários de pacientes atendidos  em um serviço de saúde auditiva

Caroline Spósito; Larissa de Almeida Carneiro; Bruna Carolina da Silva Bento; Érika Cristina Bucuvic; Regina Tangerino de Souza Jacob

Downloads: 0
Views: 24

Abstract

Purpose: to compare the use of the Frequency Modulation (FM) System by children and adolescents in a public hearing health center in the state of São Paulo.

Methods: the analysis of medical records based on eligibility criteria. Data were collected from 340 participants born between 1998 and 2011, fitted with FM System, and who attended the follow-up appointment after fitting the device. Data were analyzed descriptively and inferentially.

Results: hard-of-hearing children and adolescents of both genders from all over Brazil, attending elementary, middle or high school in public or private schools, participated. The data showed that 115 children and 155 adolescents effectively used the device, especially at school. The main difficulty for children was the lack of support from teachers; for adolescents, it was the feeling of embarrassment.

Conclusion: some difficulties, especially on children, in adhering to the use of FM Systems were identified. Hence, to ensure the FM System's effective use, the importance of providing guidance and awareness of its benefits to patients, and their family members and teachers, during the fitting appointment and follow-up consultations, is emphasized.

Keywords

Hearing Loss; Speech Perception; Noise; Hearing Aids; Wireless Technology

Resumo

Objetivo: comparar o uso do Sistema de Frequência Modulada por crianças e adolescentes em um Serviço Público de Saúde Auditiva do estado de São Paulo.

Métodos: análise de prontuários, balizada pelos critérios de elegibilidade. Foram coletados dados de 340 participantes adaptados com o Sistema de Frequência Modulada, nascidos entre 1998 e 2011 e que compareceram à consulta de retorno pós-adaptação do dispositivo. Os dados foram analisados de forma descritiva e inferencial.

Resultados: participaram crianças e adolescentes de ambos os gêneros provenientes de todo Brasil, com deficiência auditiva, cursando o ensino fundamental I ou II e ensino médio na rede pública ou privada de ensino. Os dados revelaram que 115 crianças e 155 adolescentes faziam uso efetivo do dispositivo, especialmente na escola. As principais dificuldades relatadas foram a falta de apoio dos professores entre as crianças e o sentimento de vergonha entre os adolescentes.

Conclusão: foram identificadas dificuldades na adesão ao uso do Sistema FM, sobretudo por parte das crianças.  Diante disso, ressalta-se a importância da orientação e da conscientização dos benefícios do uso do Sistema FM aos pacientes, familiares e seus professores, tanto no momento da adaptação do dispositivo quanto nas consultas de acompanhamento, a fim de assegurar o seu uso efetivo.

Palavras-chave

Perda Auditiva; Percepção da Fala; Ruído; Auxiliares de Audição; Tecnologia sem Fio

Referências

1. Bertachini ALL, Pupo AC, Morettin M, Martinez MAN, Bevilacqua MC, Moret ALM et al. Frequency Modulation System and speech perception in the classroom: a systematic literature review. CoDAS. 2015;27(3):292-300. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20152014103. PMID: 26222948.

2. Jacob RTS, Bevilacqua MC, Molina SV, Queiroz M, Hoshii LA, Lauris JRP et al. Sistema de frequência modulada em crianças com deficiência auditiva: avaliação de resultados. Rev. Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(4):417-21. https://doi.org/10.1590/S1516-80342012000400009.

3. Brasil. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 1.274, de 25 de junho de 2013. Inclui o Procedimento de Sistema de Frequência Modulada Pessoal (FM) na Tabela de Procedimentos, Medicamentos, Órteses, Próteses e Materiais Especiais (OPM) do Sistema Único de Saúde. [homepage on the internet] Brasília, DF; 2013b. [accessed 2018 out]. Available at: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt1274_25_06_2013.html.

4. Brasil. Presidência da República, Subchefia de Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência) [homepage on the internet] Brasília, DF; 2015. [accessed 2018 out]. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm.

5. Bevilacqua MC, Souza DG, Moret ALM, Cruz AD, Pupo AC, Portugal AC, Silva MP da. Resultados do projeto piloto: uso de sistema FM na escolarização de estudantes com deficiência auditiva. Anais Científico do 28º Encontro Internacional de Audiologia; São Paulo: Academia Brasileira de Audiologia; 2013.

6. Jacob RTS, Alves TKM, Moret ALM, Morettin M, Santos LG, Mondelli MFCG. Participation in regular classroom of student with hearing loss: frequency modulation System use. CoDAS. 2014;26(4):308-14. https://doi.org/10.1590/2317-1782/201420130027. PMID: 25211690.

7. Mondelli MFCG, Jacob RTS, Santos LG, Fidêncio VLD. Unilateral malformation: adaptation of the frequency modulation system. Braz J Otorhinolaryngol. 2015;81(2):222-3. http://doi.org/10.1016/j.bjorl.2015.01.002. PMID: 25697575.

8. Silva JM, Pizarro LMPV, Tanamati LF. Use of FM System in cochlear implant. CoDAS. 2017;29(1):e20160053. https://doi.org/ 10.1590/2317-1782/20172016053. PMID: 28300958.

9. Souza JRT, Almeida MA, Bevilacqua MC. Uso alternativo do sistema de frequência modulada (FM): crianças com dificuldades de aprendizagem e déficit de atenção. J Bras Fonoaudiol. 2002;3(10):54-9.

10. Cruz ADD, Gagné JP, Cruz WM, Isotani S, Gauthier-Cossette L, Jacob RTS. The effects of using hearing aids and a frequency modulated system on listening effort among adolescents with hearing loss. Int J Audiol. 2020;59(2):117-23. https://doi.org/ 10.1080/14992027.2019.1671992. PMID: 31560223.

11. Jacob RTS, Souza C, Rosa BC, Santos L, Paccola E, Alvarenga BG et al. Phrases in noise test (PINT) Brazil: effectiveness of the test in children with hearing loss. Braz J Otorhinolaryngol. 2021;87(2)164-70. https://doi.org/10.1016/j.bjorl.2019.07.010. PMID: 31718997.

12. Jacob RTS, Paccola ECM, Bucuvic ÉC, Salgado MH. Fitting assistive technology for people with hearing loss: the importance of remote microphone systems' electroacoustic verification. Int. J. Environ. Res Public Health. 2021;18:13251. https://doi.org/10.3390/ijerph182413251. PMID: 34948860.

13. Johnson CDC. 20Q: Understanding and supporting reluctant users of remote microphone technology. Audiology ONLINE. [homepage on the internet]. March 2015. [accessed 2018 out 2]. Available at: http://www.audiologyonline.com/articles/understanding-and-supporting-reluctant-users-13554.

14. Franks JL. Why do students with hearing impairment resist wearing FM amplification? [Dissertação]. Ypsilanti (MI): Eastern Michigan University; 2008.

15. Johnson CDC. Hearing assistance technology: collaborating with teens to get it right. Seminars in hearing. 2014;35(03):257-66. https://doi.org/10.1055/s-0034-1383510.

16. Organização Mundial da Saúde (OMS). Deafness and hearing loss. [homepage on the internet]. [accessed 2018 out 2]. Available at: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs300/en/.

17. Jacob RTS, Queiroz-Zattoni M. Sistemas de frequência modulada. In: Boéchat EM, Menezes PL, Couto CM, Frizzo ACF, Scharlach RC, Anastácio ART, editors. Tratado de audiologia. 2ª ed. São Paulo: Santos, 2015. p.290-309.

18. American Academy of Audiology [AAA]. Clinical practice guidelines: remote microphone hearing assistance technologies for children and youth from birth to 21 years. [homepage on the internet]. 2011. [accessed 2018 out 3]. Available at: https://audiologyweb.s3.amazonaws.com/migrated/HAT_Guidelines_Supplement_A.pdf_53996ef7758497.54419000.pdf.

19. Clark JG, English KM. Counseling-infused audiologic care. 3rd ed. Cincinnati, OH: Inkus Press, 2019.

20. Dutra MR, Ferreira MA. Provision of the frequency modulation system for the hearing impaired. Braz J Otorhinolaryngol. 2021;87(6):723-7. https://doi.org/10.1016/j.bjorl.2020.03.004. PMID: 32434675.

21. Brasil. Ministério da Saúde. Comissão Nacional de Incorporação de Tecnologias no SUS (CONITEC). Consulta Pública nº 69/2019: Frequência modulada para deficiência auditiva. 2019.

22. Silva EJ, Carneiro LA, Jacob RTS. The Judiciary and access to the Frequency Modulation System: an analysis of the effectiveness of public policies on hearing health. Audiol., Commun. Res. 2020;25:e2252. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2019-2252.

23. Esturaro GT, Novaes BCAC, Deperon TM, Martinez MAN, Mendes BCA. Use of wireless transmission system and performance of hearing impaired students from the perspective of teachers. Disturb. Comum. 2016;28(4):730-42.

24. Barreiros AGE. Reabilitação auditiva: papel da família na adesão ao uso do sistema de transmissão sem fio na escola [Dissertation]. São Paulo (SP): Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-graduados em Fonoaudiologia; 2016.

25. Walker EA, Spratford M, Moeller MP, Oleson J, Ou H, Roush P et al. Predictors of hearing aid use time in children with mild-severe hearing loss. Lang Speech Hear Serv Sch. 2013;44(1):73-88. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2012/12-0005). PMID: 22869089.

26. Brasil. Ministério da educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão Diretoria de Políticas de Educação Especial. A consolidação da Inclusão Escolar no Brasil: 2003 a 2016. Nota técnica Nº 28 / 2013 / MEC / SECADI / DPEE, de 21 de março de 2013a. Uso do Sistema de FM na Escolarização de Estudantes com Deficiência Auditiva. [homepage on the internet] Brasília, DF; 2013. [accessed 2018 out 2]. Available at: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13288-nt28-sistem-defic-audit&category_slug=junho-2013-pdf&Itemid=30192.

27. Santos FR, Delgado-Pinheiro EMC. Relation among the knowledge of teachers about hearing loss degree, technological devices and communication strategies. CoDAS. 2018;30(6):e20180037. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20182018037. PMID: 30517271.
 


Submetido em:
02/11/2022

Aceito em:
31/01/2023

65c519eaa953950c497d1bb2 cefac Articles
Links & Downloads

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections