Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20232517522
Revista CEFAC
Artigos Originais

Observation of Communicative Behavior: an updated protocol from 0 to 72 months

Observação do Comportamento Comunicativo: protocolo atualizado  de 0 a 72 meses

Amanda Tragueta Ferreira-Vasques; Eduardo Pimentel da Rocha; Dionísia Aparecida Cusin Lamônica

Downloads: 0
Views: 20

Abstract

Purpose: to describe the updating of the Observation of Communicative Behavior protocol in the age group from 0 to 72 months.

Methods: the Observation of Communicative Behavior protocol was revised and updated, with the insertion of the child development milestones in its various areas, becoming a child development screening tool.

Results: the protocol includes 188 items, distributed in 10 age groups from zero to 72 months. The items were organized as follows: from zero to 24 months, divided by quarter (four age groups); from 24 to 36 months per semester (two age groups); and from 36 to 72 months, divided by year (four age groups). The items covered the areas of child development and its main milestones. The score is registered in the protocol and a score of 0 - does not perform the action or behavior, 1 - performs the action in an atypical, restricted manner or it is being acquired, 2 - properly performs the action/behavior, is attributed to the response, after analysis. Few materials and a structured environment are needed to apply the protocol.

Conclusion: the updating of the Observation of Communicative Behavior protocol has a direct impact on the initial assessment of children with or without suspected delay in child development and should be used by health professionals in monitoring typical child development (routine) or in cases where the child receives specific stimulation.

Keywords

Protocols; Child; Child Development; Neurosciences

Resumo

Objetivo: descrever a atualização do protocolo Observação do Comportamento Comunicativo na faixa etária de 0 a 72 meses.

Métodos: a Observação do Comportamento Comunicativo foi revisada e atualizada, com inserção de marcos do desenvolvimento infantil em suas diversas áreas, tornando-se um instrumento de triagem do desenvolvimento infantil.

Resultados: o protocolo contempla 188 itens, distribuídos em 10 faixas etárias: de zero a 72 meses. Os itens foram organizados da seguinte forma: de zero a 12 meses, divididos por trimestre (quatro faixas etárias); de 12 a 24 meses, por semestre (duas faixas etárias); e, de 24 a 72 meses, divididos por ano (quatro faixas etárias). Os itens contemplam as áreas do desenvolvimento infantil e seus principais marcos. A pontuação é registrada no próprio protocolo, atribuindo a análise da resposta em 0 - não realiza a ação ou comportamento; 1 - realiza de maneira atípica, restrita ou está em aquisição; 2 - realiza adequadamente a ação/comportamento. São necessários poucos materiais para aplicação e ambiente estruturado.

Conclusão: o protocolo Observação do Comportamento Comunicativo traz impacto direto na avaliação inicial de crianças com ou sem suspeita de atraso no desenvolvimento infantil e deve ser utilizado por profissionais da saúde, no acompanhamento do desenvolvimento infantil típico (rotina) ou em casos em que a criança recebe estimulação específica. 

Palavras-chave

Protocolos; Criança; Desenvolvimento Infantil; Neurociências

Referências

1. Black MM, Walker SP, Fernald LCH, Andersen CT, DiGirolamo AM, Lu C et al. Early childhood development coming of age: science through the life course. Lancet. 2017;7;389(10064):77-90. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31389-7. PMID: 27717614.

2. Fernandes M, Stein A, Newton CR, Cheikh-Ismail L, Kihara M, Wulff K et al. The INTERGROWTH-21st Project Neurodevelopment Package: a novel method for the multi-dimensional assessment of neurodevelopment in pre-school age children. PLoS One. 2014;9(11):e113360. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0113360. PMID: 25423589.

3. Villagomez AN, Muñoz FM, Peterson RL, Colbert AM, Gladstone M, MacDonald B et al. Neurodevelopmental Delay Working Group. Neurodevelopmental delay: case definition & guidelines for data collection, analysis, and presentation of immunization safety data. Vaccine. 2019;37(52):7623-41. https://doi.org/10.1016/j.vaccine.2019.05.027. PMID: 31783983.

4. Caminha MFC, Silva SL, Lima MC, Azevedo PTACC, Figueira MCS, Batista Filho M. Surveillance of child development: an analysis of Brazil's situation. Rev Paul Pediatr. 2017;35(1):102-9. https://doi.org/10.1590/1984-0462/;2017;35;1;00009. PMID: 28977308.

5. Ferreira-Vasques AT, Lamônica DAC. Instrumentalized evaluation for diagnosis of developmental disorders in childhood: a new Brazilian reality. CoDAS. 2018;30(6):e20180056. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20182018056. PMID: 30427379.

6. Albuquerque KA, Cunha ACB. New trends in instruments for child development screening in Brazil: a systematic review. J Hum Growth Dev. 2020;30(2):188-96. https://doi.org/10.7322/jhgd.v30.10366.

7. Faruk T, King C, Muhit M, Islam MK, Jahan I, Baset KU et al. Screening tools for early identification of children with developmental delay in low- and middle-income countries: a systematic review. BMJ Open. 2020;10(11):e038182. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-038182. PMID: 33234622.

8. Sheldrick RC, Schlichting LE, Berger B, Clyne A, Ni P, Perrin EC et al. Establishing new norms for developmental milestones. Pediatrics. 2019;144(6):e20190374. https://doi.org/10.1542/peds.2019-0374. PMID: 31727860.

9. Glascoe F, Cairney J. Best practices in test construction for developmental-behavioral measures: quality standards for reviewers and researchers. follow-up for NICU graduates. Springer. 2018;1(1):255-79. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73275-6_15.

10. Ferreira AT. Vocabulário receptivo e expressivo de crianças com síndrome de Down [dissertation]. Bauru (SP): Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo; 2010.

11. Ferreira-Vasques AT. Escala de desenvolvimento mental de Griffiths para crianças de 0 a 2 anos - adaptação para a população brasileira [thesis]. Bauru (SP): Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo; 2017.

12. Frankenburg WK, Dodds J, Archer P, Shapiro H, Bresnick B. The Denver II: a major revision and restandardization of Denver developmental screening test. Pediatrics. 1992;89(1):91-7. PMID: 1370185.

13. Knoblock H, Passamanick B. Diagnóstico do desenvolvimento: avaliação do desenvolvimento neuropsicológico no lactente e na criança pequena: o normal e o patológico. 4a. ed. Rio de Janeiro: Atheneu; 2000.

14. Stroud L, Foxcroft C, Green E, Bloomfield S, Cronje J, Hurter K et al. Manual Griffiths III - Part I: Overview, development and psychometric properties. Griffiths Scales of Child Development. 3rd Ed. Oxford: Hogrefe; 2017.

15. Coplan J. Early language milestone scale. 2nd ed. Texas: Pro-ed; 1993.

16. Santos MEA, Quintão NT, Almeida RX. Avaliação dos marcos do desenvolvimento infantil segundo a estratégia da atenção integrada às doenças prevalentes na infância. Esc Anna Nery. 2010;14(3):591-8. https://doi.org/10.1590/S1414-81452010000300022.

17. Cunha AJ, Leite AJ, Almeida IS. The pediatrician's role in the first thousand days of the child: the pursuit of healthy nutrition and development. J Pediatr. 2015;91:S44-51. https://doi.org/10.1016/j.jped.2015.07.002. PMID: 26351769.
 


Submetido em:
28/10/2022

Aceito em:
29/11/2022

65c5117da9539508af2d4577 cefac Articles
Links & Downloads

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections