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Language development of extremely premature infants: parental orientation

Desenvolvimento da linguagem de crianças prematuras extremas  ao nascimento: orientação aos pais

Caroline Conceição dos Santos Nascimento; Beatriz Servilha Brocchi

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Abstract

Purpose: to analyze the linguistic development of extremely premature children at birth, through the Initial Speech and Language Acquisition Scale, and to verify the knowledge of these children's parents about language.

Methods: the study included 21 parents of extremely premature children at birth. A booklet on the development of children's language and a questionnaire was prepared for the study, in order to investigate the efficiency of guidance to parents. Initially, the children were assessed using the Initial Speech and Language Acquisition Scale, and then, the parents received oral guidance on how to stimulate their children's language. Therefore, the questionnaire was applied to verify the impact of the guidelines on their knowledge. The data obtained through the scale were related to the answers obtained through the questionnaire applied to the parents, through descriptive percentages and Mann-Whitney test, with p<0.05.

Results: most of the children performed as expected for their age in the evaluated aspects. The questionnaire showed that most parents had guidance on the general development of their children, but only half of them had knowledge about language. All participants felt contemplated with the educational material.

Conclusion: despite the extreme prematurity, most children performed as expected for their age in terms of language, and parents had moderate knowledge on language.

Keywords

Infant, Newborn; Infant, Premature; Language; Child Development; Speech, Language and Hearing Sciences 

Resumo

Objetivo: analisar o desenvolvimento linguístico de criancas prematuras extremas ao nascimento, por meio da Escala de Aquisicoes Iniciais de Fala e Linguagem, e verificar o conhecimento dos pais dessas crianças sobre a linguagem.

Métodos: participaram da pesquisa 21 pais de crianças prematuras extremas ao nascimento. Foram elaborados uma cartilha sobre o desenvolvimento da linguagem infantil e um questionário que buscava saber a eficiência das orientações aos pais. Inicialmente as crianças foram avaliadas por meio da Escala de Aquisições Iniciais de Fala e Linguagem e, em seguida, os pais receberam oralmente orientações sobre como estimular a linguagem dos seus filhos. Na sequência, foi aplicado o questionário para verificação do impacto das orientações no conhecimento dos pais. Os dados obtidos por meio da escala foram relacionados às respostas colhidas com o questionário aplicado aos pais, utilizando-se percentuais descritivos e o teste de Mann-Whitney com p<0,05.

Resultados: a maior parte das crianças apresentou desempenho esperado para a idade nos aspectos avaliados. Com o questionário, viu-se que a maioria dos pais possuía conhecimento sobre o desenvolvimento em geral da criança, porém apenas metade deles tinha conhecimento quanto à linguagem. A totalidade sentiu-se contemplada com o material educativo.

Conclusão: apesar da prematuridade extrema, a maior parte das crianças apresentou desempenho esperado para a idade com relação à linguagem. Os pais possuíam conhecimento moderado sobre o desenvolvimento da linguagem. 

Palavras-chave

Recém-Nascido; Recém-Nascido Prematuro; Linguagem; Desenvolvimento Infantil; Fonoaudiologia

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Submetido em:
26/09/2022

Aceito em:
28/03/2023

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