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Artigos Originais

Use of hearing devices and fluency in Brazilian Sign Language and oral language in deaf students

Uso de dispositivos auxiliares da audição e fluência na Libras e na língua oral de estudantes surdos

Erika Fernanda Clark; Ludimila Labanca; Izabel Cristina Campolina Miranda; Denise Utsch Gonçalves

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Abstract

Purpose: to assess the relationship between deaf students’ fluency in Brazilian Sign Language (BSL) and oral language and hearing aid use.

Method: the sample comprised 112 professional BSL translators, interpreters, and instructors. They answered a questionnaire on hearing characteristics and BSL and oral language fluency of students accompanied by them, who attended municipal schools in a Brazilian city. Association analysis between oral language fluency, BSL fluency, the degree of hearing loss, and device use was made with the chi-square test or Fisher’s Exact test. The significance level was set at p<0.05.

Results: the professionals’ responses referred to 88% (n = 126) of all deaf students enrolled in municipal schools. The students’ mean age was 13 years; 72 (57%) were males, 98 (78%) had severe or profound hearing loss, 57 (45%) used electronic hearing devices, 83 (66%) were fluent only in BSL, 12 (10%) were fluent only in oral language, and 18 (14%) were fluent in both BSL and oral language. Hearing device use was statistically associated with oral fluency (p < 0.001). Of all students fluent in oral language (n = 30), 18 (60%) were also fluent in BSL (p < 0.001).

Conclusion: BSL was the communication modality most used by students, including those who also used oral language and electronic hearing devices. This may indicate a change in the social perception of deaf people, their language, and their culture.

Keywords

Hearing Loss, Language, Multilingualism, Hearing, Hearing Aids

Resumo

Objetivo: avaliar a relação entre fluência na Libras, fluência na língua oral e o uso de dispositivos auxiliares para audição de estudantes surdos.

Métodos: participaram 112 profissionais tradutores, intérpretes ou instrutores de Libras que informaram as características auditivas, fluência na Libras e língua oral dos estudantes acompanhados por eles, matriculados na rede municipal de uma cidade brasileira. A análise da associação entre fluência na Libras, fluência na língua oral, grau da perda auditiva e uso de dispositivo foi realizada por meio do teste qui-quadrado ou teste exato de Fisher, consideraram-se significantes valores de p<0,05.

Resultados: as respostas dos profissionais referiram-se a 88% (n=126) do total de estudantes surdos matriculados na rede municipal. A média de idade dos estudantes foi de 13 anos, sendo 72 (57%) meninos, 98 (78%) com perda auditiva severa ou profunda, 57 (45%) usuários de dispositivos eletrônicos auxiliares para audição, 83 (66%) fluentes somente na Libras, 12 (10%) fluentes apenas na língua oral e 18 (14%) fluentes na Libras e língua oral. Estudantes que utilizavam dispositivo auxiliar para audição apresentaram melhor fluência oral (p<0,001). Dos estudantes que apresentavam fluência oral (n=30), 18 (60%) eram fluentes em Libras (p<0,001).

Conclusão: a Libras foi a modalidade comunicativa utilizada majoritariamente pelos estudantes surdos, mesmo por aqueles que utilizavam também a língua oral e dispositivos eletrônicos, o que pode indicar mudança de percepção social em relação ao surdo, à sua língua e cultura.

Palavras-chave

Surdez; Linguagem; Bilinguismo; Audição; Auxiliares de Audição

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Submetido em:
13/06/2022

Aceito em:
11/11/2022

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