Factors associated with the professional use of social media by speech-language therapists and audiologists working in Brazil: a web-based survey
Fatores associados ao uso profissional de mídias sociais por fonoaudiólogos que atuam no Brasil: inquérito populacional via web
Nathalia Avila Dimer; Jesus Cláudio Gabana-Silveira; Carolina Lisbôa Mezzomo; Bárbara Niegia Garcia de Goulart
Abstract
Keywords
Resumo
Objetivo: verificar os fatores individuais, laborais e a região de atuação dos fonoaudiólogos atuantes no Brasil, com perfil em redes sociais e que as utilizam profissionalmente.
Métodos: inquérito populacional via Web, realizado com fonoaudiólogos atuantes no Brasil no ano de 2020, por meio de um questionário on-line. O desfecho “Como você descreveria seu uso das mídias sociais?” foi recategorizado em “uso pessoal” e “uso profissional”. As frequências absolutas e relativas e análises multivariáveis ajustadas por Regressão de Poisson com variância robusta com seus respectivos intervalos de confiança de 95% são apresentados.
Resultados: dos 442 entrevistados, 93,7% eram do sexo feminino, com média de idade de 38,0 anos (± 11,1). O desfecho “usar mídias sociais profissionalmente” foi encontrado em 64,7% dos entrevistados. Na análise multivariável, a relação de trabalho privada, idade entre 31 e 45 anos e mais de 26 anos de formação na graduação foram aspectos associados significantemente com o uso profissional das mídias sociais.
Conclusão: aproximadamente dois terços dos fonoaudiólogos brasileiros com perfis em mídias sociais as utilizam profissionalmente, isso sugere a necessidade de reflexão e discussão sobre os caminhos desejáveis e aceitos em relação a adequada utilização destes meios para o trabalho.
Palavras-chave
Referências
1. Eysenbach G. Medicine 2.0: Social networking, collaboration, participation, apomediation, and openness. J Med Internet Res [journal on the internet]. 2008 [accessed on 2020 Sep 18];10(3). Available at:
2. Grajales FJ, Sheps S, Ho K, Novak-Lauscher H, Eysenbach G. Social media: a review and tutorial of applications in medicine and health care. J Med Internet Res [journal on the internet]. 2014 [accessed on 2020 Sep 18];16(2). Available at:
3. Ventola CL. Social media and health care professionals: benefits, risks, and best practices. Pharm Ther. 2014;39(7):491-520.
4. Most used social media platform | Statista [homepage na internet]. [accessed on 2020 Sep 18]. Available at:
5. Alanzi T, Al-Yami S. Physicians' attitude towards the use of social media for professional purposes in Saudi Arabia. Int J Telemed Appl [journal on the internet]. 2019 [accessed on 2020 Sep 17];2019. Available at:
6. IBGE | IBGE Educa | Matérias especiais | Uso de internet, televisão e celular no Brasil [homepage na internet]. [accessed on 2022 Apr 04]. Available at:
7. Stellefson M, Paige SR, Chaney BH, Chaney JD. Evolving role of social media in health promotion: updated responsibilities for health education specialists. Int J Environ Res Public Health [journal on the internet]. 2020 [accessed on 2020 Oct 08];17(4). Available at:
8. Hazzam J, Lahrech A. Health care professionals' social media behavior and the underlying factors of social media adoption and use: quantitative study. J Med Internet Res [journal on the internet]. 2018 [accessed on 2020 Sep 18];20(11). Available at:
9. Moorhead SA, Hazlett DE, Harrison L, Carroll JK, Irwin A, Hoving C. A new dimension of health care: systematic review of the uses, benefits, and limitations of social media for health communication. J Med Internet Res [journal on the internet]. 2013 [accessed on 2020 Sep 18];15(4). Available at:
10. Charalambous A. Social media and health policy. Asia-Pac J Oncol Nurs. 2019;6(1):24-7.
11. Markham MJ, Gentile D, Graham DL. Social media for networking, professional development, and patient engagement. Am Soc Clin Oncol Educ Book. 2017;(37):782-7.
12. Chretien KC, Kind T. Social media and clinical care: ethical, professional, and social implications. Circulation. 2013;127(13):1413-21.
13. Al-Khalifa KS, Al-Swuailem AS, AlSheikh R, Muazen YY, Al-Khunein YA, Halawany H et al. The use of social media for professional purposes among dentists in Saudi Arabia. BMC Oral Health [journal on the internet]. 2021 [accessed on 2021 Mar 19];21. Available at:
14. Benedicto NM, Martinez EZ, Jorge TM. Use of images of patients in social networks: how do speech-language therapists perceive and act? CoDAS. 2019;31(2):e20180174.
15. Chérrez-Ojeda I, Vera C, Vanegas E, Gallardo JC, Felix M, Espinoza-Fuentes F et al. The use of information and communication technologies in Latin American dentists: a cross-sectional study from Ecuador. BMC Oral Health [journal on the internet]. 2020 [accessed on 2021 May 21];20. Available at:
16. Lefebvre C, Mesner J, Stopyra J, O'Neill J, Husain I, Geer C et al. Social Media in Professional Medicine: New Resident Perceptions and Practices. J Med Internet Res [journal on the internet]. 2016 [accessed on 2020 Sep 18];18(6). Available at:
17. Wang Z, Wang S, Zhang Y, Jiang X. Social media usage and online professionalism among registered nurses: a cross-sectional survey. Int J Nurs Stud. 2019;98:19-26.
18. Finn P. The impact of social media on communication sciences and disorders: a need for examination and research. Perspect ASHA Spec Interest Groups. 2019;4(2):224-7.
19. Código de Ética da Fonoaudiologia - CREFONO1 - Conselho Regional de Fonoaudiologia da 1a Região [homepage na internet]. [accessed on 2020 Oct 09]. Available at:
20. Quantitativo de Fonoaudiólogos no Brasil - Conselho Federal de Fonoaudiologia [homepage na internet]. [accessed on 2020 Nov 27]. Available at:
21. Alanzi TM, Alshahrani B. Use of social media in the Department of Radiology at Johns Hopkins Aramco Healthcare in Saudi Arabia. J Multidiscip Healthc. 2018;11:583-9.
22. Barry AR, Pearson GJ. Professional use of social media by pharmacists. Can J Hosp Pharm. 2015;68(1):22-7.
23. Brown J, Ryan C, Harris A. How doctors view and use social media: a national survey. J Med Internet Res [journal on the internet]. 2014 [accessed on 2020 Sep 21];16(12). Available at:
24. Wagner JP, Cochran AL, Jones C, Gusani NJ, Varghese TK, Attai DJ. Professional use of social media among surgeons: results of a multi-institutional study. J Surg Educ. 2018;75(3):804-10.
25. Parmar N, Dong L, Eisingerich AB. Connecting with your dentist on Facebook: patients' and dentists' attitudes towards social media usage in dentistry. J Med Internet Res [journal on the internet]. 2018 [accessed on 2021 May 03];20(6). Available at:
26. Greysen SR, Chretien KC, Kind T, Young A, Gross CP. Physician violations of online professionalism and disciplinary actions: a national survey of state medical boards. JAMA. 2012;307(11):1141-2.
27. Al-Balushi AA. In the era of social media. Sultan Qaboos Univ Med J. 2020;20(1):e25-8.
28. Shang L, Zuo M, Ma D, Yu Q. The antecedents and consequences of health care professional-patient online interactions: systematic review. J Med Internet Res [journal on the internet]. 2019 [accessed on 2020 Sep 18]; 21(9). Available at:
29. Surani Z, Hirani R, Elias A, Quisenberry L, Varon J, Surani S et al. Social media usage among health care providers. BMC Res Notes. 2017;10(1):654.
30. TIC Domicílios [homepage na internet] - Centro Regional para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. [ accessed on 2021 May 08]. Available at:
Submetido em:
03/02/2022
Aceito em:
09/06/2022