Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20222425621
Revista CEFAC
Artigos Originais

Clinical application of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) in children and adolescents from a public hearing rehabilitation service

Aplicação clínica da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF) em crianças e adolescentes de um serviço público de reabilitação auditiva

Josiane Batista Ferreira; Nubia Garcia Vianna; Maria Cecília Marconi Pinheiro Lima

Downloads: 0
Views: 75

Abstract

Purpose: to develop an International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Checklist for clinical application in the rehabilitation of children and adolescents presented with hearing loss, to describe the biopsychosocial profile of participants and present the results of the use of ICF by speech therapists.

Methods: a descriptive cross-sectional observational research, with quantitative and qualitative analyses. The study was conducted with five speech therapists, eight children aged 7 to 10 years and eight adolescents between 11 and 18 years old, diagnosed with moderate to profound bilateral hearing loss. Data collection included interviews, analysis of medical records and a questionnaire for the speech therapists. Exploratory data analysis was performed using summary measures and descriptive analysis of the profile of participants.

Results: an ICF Checklist for clinical use in Hearing Rehabilitation was created. With its application, deficiencies related to hearing, speech and language functions were observed, with considerable difficulties in expressive and receptive language skills, learning and communication and access barriers related to communication and health services.

Conclusion: the use of the Checklist expands the aspects observed by professionals, allows identification of the subjects' needs, and enables the recording and monitoring of worsening, stabilization or progress of the biopsychosocial aspects in the rehabilitation process.

Keywords

International Classification of Functioning, Disability and Health, Hearing Loss, Needs Assessment, Health Status Indicators, Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

Objetivo: elaborar uma Checklist da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF) para aplicação clínica na reabilitação de crianças e adolescentes com deficiência auditiva, descrever o perfil biopsicossocial dos participantes e apresentar os resultados do uso da CIF por fonoaudiólogos.

Métodos: pesquisa transversal observacional descritiva, com análises quantitativa e qualitativa. Participaram cinco fonoaudiólogos, oito crianças com idade entre 7 e 10 anos e oito adolescentes entre 11 e 18 anos, com diagnóstico de perdas auditivas bilaterais de grau moderado a profundo. A coleta de dados incluiu entrevistas com os responsáveis pelos participantes, questionário com os fonoaudiólogos e análise de prontuários. Foi realizada análise exploratória dos dados e análise descritiva da caracterização e do perfil biopsicossocial dos participantes.

Resultados: foi elaborada uma Checklist da CIF para uso clínico na Reabilitação Auditiva. Com sua aplicação observou-se deficiência relacionada às funções de audição, fala e linguagem com dificuldades consideráveis nas habilidades de linguagem expressiva e receptiva, aprendizagem e comunicação e barreiras de acesso relacionadas à comunicação e aos serviços de saúde.

Conclusão: o uso da Checklist amplia os aspectos observados pelos profissionais, permite identificar as necessidades dos sujeitos e possibilita o registro e monitoramento de agravamento, estabilização ou progresso dos aspectos biopsicossociais no processo de reabilitação

Palavras-chave

Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde; Perda Auditiva; Determinação de Necessidades de Cuidados de Saúde; Indicadores Básicos de Saúde; Fonoaudiologia

Referências

1. Organização Mundial da Saúde, CIF: Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde [Centro Colaborador da Organização Mundial da Saúde para a Família de Classificações Internacionais]. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo - EDUSP; 2020.

2. Dantas DS, Correa AP, Buchalla CM, Castro SS, Castaneda L. Biopsychosocial model in health care: reflections in the production of functioning and disability data. Purple Physio. 2020;33:e003321. https://doi.org/10.1590/1980-5918.033.ao21.

3. Costa LO, Mendes IMG, Costa CLR. Processo de reabilitação fonoaudiológica na internação mensurado por scores da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF). Rev Cien Escol Estad Saud Publ Cândido Santiago-RESAP. 2017;3(1):36-51.

4. Biz MCPB. A CIF e sua importância nas politicas públicas. Rev. CIF Brasil. 2015;3(3):40-8.

5. Andrade LEL, Oliveira NPD, Ruaro JA, Barbosa IR, Dantas DS. Avaliação do nível de conhecimento e aplicabilidade da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. Saúde em Debate. 2017;41(114):812-23.

6. Castro SS, Castaneda L, Araújo ES, Buchalla CM. Aferição de funcionalidade em inquéritos de saúde no Brasil: discussão sobre instrumentos baseados na Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF). Rev Bras Epidemiol. 2016;19(3):679-87.

7. Borges MGS, Medeiros AM, Lemos SMA. The international classification of functioning, disability and health for children and youth (ICF-CY) and speech-language pathology: Associations with sociodemographic and health care variables. Codas. 2020;32(3):1-11.

8. Danermark B, Cieza A, Gange JP, Gimigliano F, Granberg S, Hickson L et al. International classification of functioning, disability, and health core sets for hearing loss: a discussion paper and invitation. Int J Audiol. 2010;49(4):256-62.

9. World Health Organization. World Report on Hearing. Geneva: WHO; 2021. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/world- report-on-hearing

10. Fernandes FS. Diversidade na perda auditiva: conhecer para incluir. Revista Científica Multidisciplinar UNIFLU. 2019;4(2):318-36.

11. Cieza A, Fayed N, Bickenbach J, Prodinger B. Refinements of the ICF Linking Rules to strengthen their potential for establishing comparability of health information. Disabil Rehabil. 2019;41(5):574-83.

12. Joint Committee on Infant Hearing. Year 2019 Position Statement: Principles and Guidelines for Early Hearing Detection and Intervention Programs. The Journal of Early Hearing Detection and Intervention. 2019;4(2):1-44.

13. Moretti CAM, Ribas A. Desenvolvimento de linguagem e sua relação com a perda auditiva. Cien. Cult. 2016;4(52):83-95.

14. Pinto FC de A, Schiefer AM, Perissinoto J. The speech-language pathology anamnesis according to the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Distúrb. Comun. 2018;30(2):252-65.

15. Thomaz MM, Milbrath VM, Gabatz RIB, Freitag VL, Vaz JC. Acessibilidade do adolescente com deficiência auditiva aos serviços de saúde. Rev. Eletr. Enferm. 2019;21(55502):1-7.

16. Souza VC, Lemos SMA. International Classification of Functioning, Disability, and Health in adult and older users of audiology services. Rev. CEFAC. 2021;23(4):1-13.

17. Morettin M, Cardoso MRA, Delamura AM, Zabeu JS, Amantini RCB, Bevilacqua MC. Use of the International Classification of Functioning, Disability and Health for monitoring patients using Cochlear Implants. CoDAS. 2013;25(3):216-23.

18. Paiva SF, Dória LES, Santos LC, Santos TA, Vieira GSP. Uso da CIF na área de audiologia: uma revisão integrativa. Revista CIF Brasil. 2021;13(1):58-68.

19. Castro GG de, Nascimento LCG do, Figueiredo GLA. Applicability of the ICF-CY in evaluating children with disabilities and family support: an integrative literature review. Rev. CEFAC. 2020;22(1):1-10.

20. Borges MGS, Medeiros AM, Lemos SMA. Characterization of communication disorders according to the categories of the International Classification of Functioning, Disability and Health - Children and Youth (ICF-CY). CoDAS. 2018;30(4):e20170184.

21. Bagatto MP, Moodie ST. Relevance of the International Classification of Functioning, Health and Disability: children & youth version in early hearing detection and intervention programs. Semin Hear. 2016;37(3):257-71.

22. Bernardi SA, Pupo AC, Trenche MCB, Barzaghi L. The use of ICF in the monitoring of hearing and language development in children in their first year of life. Rev. CEFAC. 2017;19(2):159-70.
 


Submetido em:
16/07/2021

Aceito em:
29/04/2022

663aad00a953954bb92f4873 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections