Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/202224211421
Revista CEFAC
Relatos de Casos

Use of a robust alternative communication system in autism spectrum disorder: a case report

Uso de sistema robusto de comunicação alternativa no transtorno do espectro do autismo: relato de caso

Ana Cristina de Albuquerque Montenegro; Letícia Karine Silvestre de Melo Silva; Renata Costa de Sá Bonotto; Rafaella Asfora Siqueira Campos Lima; Ivana Arrais de Lavor Navarro Xavier

Downloads: 0
Views: 84

Abstract

This study aimed at investigating the impact of using a robust augmentative and alternative communication (AAC) system on the communication of a child with autism spectrum disorder. This longitudinal intervention research is a single case study. Skills were assessed with data obtained with the protocol Communication Assessment in Autism Spectrum Disorder at the beginning and end of the intervention. Receptive and expressive communication and behavioral skills increased respectively by 62.5%, 36.84%, and 55.53%. Hence, positive results were found in communication development using the robust AAC system in the intervention, as verified in the progress in receptive and expressive communication and behavioral skills.

Keywords

Autistic Spectrum Disorder, Communication Aids for People with Disabilities, Communication, Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

O objetivo deste estudo foi investigar o impacto do uso de um sistema robusto de Comunicação Aumentativa e Alternativa (CAA) na comunicação de uma criança com Transtorno do Espectro do Autismo. Trata-se de uma pesquisa de intervenção longitudinal do tipo estudo de caso único. As habilidades foram avaliadas por meio dos dados obtidos do protocolo Avaliação Comunicacional no Transtorno do Espectro do Autismo no início e no final da intervenção. Foi possível constatar que as habilidades comunicativas receptivas, expressivas e comportamentais apresentaram crescimento de 62,5, 36,84 e 55,53%, respectivamente. Portanto, foram observados resultados positivos no desenvolvimento da comunicação com o uso de um sistema robusto de CAA durante a intervenção, verificado no avanço de habilidades comunicativas receptivas e expressivas, assim como, habilidades comportamentais.

Palavras-chave

Transtorno do Espectro Autista; Auxiliares de Comunicação para Pessoas com Deficiência; Comunicação; Fonoaudiologia

Referências

1. American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5th ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

2. Blume J, Wittke K, Naigles L, Mastergeorge AM. Language growth in young children with Autism: interactions between language production and social communication. J Autism Dev Disord. 2021;51(2):644-65.

3. Santos SC. Proposta de uma escala de avaliação da comunicação, interação social e linguagem na Perturbação do Espectro do Autismo: contributo para uma melhor intervenção [dissertation]. Viseu: Instituto Politécnico de Viseu; 2020.

4. Eigsti IM, De Marchena AB, Schuh JM, Kelley E. Language acquisition in autism spectrum disorders: a developmental review. Res Autism Spectr Disord. 2011;5(2):681-91.

5. Bonotto RCS. Uso da comunicação alternativa no autismo: um estudo sobre a mediação com baixa e alta tecnologia [thesis]. Porto Alegre (RS): Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2016.

6. American Speech-Language-Hearing Association. Augmentative and Alternative Communication (AAC) [homepage on the internet]. [citated 6 April 2021]. Available at: https://www.asha.org/njc/aac/

7. Walter C, Togashi C. As contribuições do uso da comunicação alternativa no processo de inclusão escolar de um aluno com transtorno do espectro do autismo. Rev Bras Edu Espec. 2016;22(3):351-66.

8. Nunes D, Walter C. AAC and autism in Brazil; a descriptive review. Int J Disabil Dev Educ. 2018;67(3):263-79.

9. Montenegro ACA, Lima RASC, Xavier IALN. Desenvolvimento das habilidades comunicativas no autismo. In: Araújo ANB, Lucena JA PL, editors. Relatos de experiências em fonoaudiologia. Recife: Editora UFPE; 2021. p. 19-33.

10. Tomasello M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. São Paulo: Martins Fontes; 2003.

11. Sennott S, Light J, McNaughton D. AAC modeling intervention research review. Res Pract Pers with Sev Disabil. 2016;41(2):101-15.

12. Marden J. Teaching with core words: building blocks for communication and curriculum. Commun Matters. 2015;29(1):23-4.

13. Hatch P, Geist L, Erickson K. Teaching core vocabulary words and symbols to students with complex communication needs. In: Assistive Technology Industry Association [homepage on the internet]. Chicago; 2015. Available at: https://www.med.unc.edu/ahs/clds/wp-content/uploads/sites/859/2018/09/atia_2015.pdf

14. Drager KDR. Aided modeling interventions for children with Autism Spectrum Disorders who require AAC. Perspect Augment altern commun. 2009;18(4):114-20.

15. Montenegro ACA, Leite GA, Franco NM, Santos DS, Pereira JE, Xavier IALN. Contribuições da comunicação alternativa no desenvolvimento da comunicação de criança com transtorno do espectro do autismo. Audiol Commun Res. [journal on the internet]. 2021 [citated 6 April 2021]; 26: e2442. Available at: https://www.scielo.br/j/acr/a/ZpKbgfnP8wH6k73HHHXSKxd/abstract/?lang=pt doi: 10.1590/ 2317-6431-2020-2442

16. Ganz JB, Earles-Vollrath TL, Heath AK, Parker RI, Rispoli MJ DJ. A meta-analysis of single case research studies on aided augmentative and alternative communication systems with individuals with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2012;42(1):60-74.

17. Fialho JPG. Uso de pistas visuais. In: Duarte CP, Silva LC, Velloso R, editores. Estratégias da Análise do Comportamento Aplicada para pessoas com Transtorno do Espectro do Autismo. São Paulo: Memnon Edições Científicas; 2018. p. 195-217.

18. Bonotto R, Corrêa Y, Cardoso E, Martins DS. Oportunidades de aprendizagem com apoio da Comunicação Aumentativa e Alternativa em tempos de COVID-19. Rev Ibero-Americana Estud em Educ. 2020;15(4):1730-49.

19. Beukelman D, McGinnis J MD. Vocabulary selection in augmentative and alternative communication. Augment Altern Commun. 1991;7(3):171-85.

20. Dodd JL, Gorey M. AAC intervention as an immersion model. Commun Disord Q. 2014;35(2):103-7.

21. Karst J, Van Hecke A. Parent and family impact of Autism Spectrum Disorders: a review and proposed model for intervention evaluation. Clin Child Fam Psychol Rev. 2012;15(3):247-77.

22. Sievers S, Trembath D, Westerveld M. A systematic review of predictors, moderators, and mediators of augmentative and alternative communication (AAC) outcomes for children with autism spectrum disorder. Augment Altern Commun. 2018;34(3):219-29.
 


Submetido em:
13/12/2021

Aceito em:
30/05/2022

663ab835a9539550d11fed62 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections