Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20222416321
Revista CEFAC
Artigos Originais

Validity evidence of the Test of Narrative Language (TNL) adapted to Brazilian Portuguese

Evidências de validade do “Test of Narrative Language (TNL)” adaptado para o português brasileiro

Gladis dos Santos

Downloads: 0
Views: 61

Abstract

Purpose: to furnish psychometric evidence of the Test of Narrative Language version, examining a) the equivalence and analysis of internal consistency; b) performance differentiation per age; c) convergent validity; and d) dimensionality analysis.

Methods: the adapted test version was applied to 68 children with typical development, aged 5 to 6 years and 11 months, from private and public schools. The data were analyzed for the reliability and validity of the instrument.

Results: in the three narrative comprehension items, the highest scores were obtained when the story was told with five pictures in a logical sequence, followed by the one with a single picture, and lastly, the one with no pictures. In the three narrative production tasks, the best performance was in the story told along with a single picture, followed by the five pictures in a logical sequence, and lastly, the one with no pictures. There was no significant difference in the scores of all private-school children and in those of the 6-year-old public- and private-school children. The single-factor structure better explained the instrument dimensionality.

Conclusion: the reliability and validity evidence demonstrated its indication, and the potential of the results must be taken into account for future standardized construction to assess oral narrative.

Keywords

Language Development, Child Language, Language Tests, Narration, Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

Objetivo: fornecer evidências psicométricas da versão do Teste de Linguagem Narrativa, examinando: a) equivalência e análise da consistência interna; b) diferenciação do desempenho por idade; c) validade de convergência; e, d) análise da dimensionalidade.

Métodos: a versão adaptada do teste foi aplicada em 68 crianças, com idades entre cinco anos e seis anos e onze meses, em desenvolvimento típico, de escolas particulares e pública. Foi realizada análise dos dados para confiabilidade e validade do instrumento.

Resultados: nos três itens de compreensão narrativa, melhores escores foram obtidos mediante história contada ilustrada em sequência lógica com cinco figuras, depois com cena única e, finalmente, sem qualquer figura. Nas três tarefas de produção narrativa, o melhor desempenho foi, primeiramente, na história contada sobre a cena única, depois com sequência lógica com cinco figuras e, por fim, sem figura. Os escores de todas as crianças da escola privada e das de seis anos, de escolas privadas e pública, não apresentaram diferença significante. O modelo de estrutura unifatorial explicou melhor a dimensionalidade do instrumento.

Conclusão: evidências de confiabilidade e validade demonstraram sua indicação e o potencial dos resultados deve ser considerado para futura construção de medida padronizada para avaliação da narrativa oral.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Linguagem Infantil; Testes de Linguagem; Narração; Fonoaudiologia

Referências

1. Perroni MC. Desenvolvimento do discurso narrativo. São Paulo: Martins Fontes; 1992.

2. Silva ACF, Ferreira AA, Queiroga BAM. Development of oral narrative and level of mother's education. Rev. CEFAC. 2014;16(1):174-86.

3. Labov W, Waletzky J. Narrative analysis: oral versions of personal experience. In: Helm J, editor. Essays on the verbal and visual arts. Seattle: University of Washington Press; 1967. p.12-44.

4. Rungrojsuwan S. The development of narrative macrostructure of Thai children. rEFLections. 2019;26(2):1-23.

5. Norbury CF, Bishop DVM. Narrative skills of children with communication impairments. Int J Lang Commun Disord. 2003;38(3):287-313.

6. Pinto G, Tarchi C, Bigozzi L. The relationship between oral and written narratives: a three-year longitudinal study of narrative cohesion, coherence, and structure. Br J Educ Psychol. 2015;85(4):551-69.

7. Pinto G, Tarchi C, Bigozzi L. Development in narrative competencies from oral to written stories in five to seven-year-old children. Early Child Res Q. 2016;36:1-10.

8. Almeida ANS, Freitag RMK. Narrativas de alfabetizandos e a competência linguística. Linguagem & Ensino. 2014;17(2):551-71.

9. Wajskop G. Linguagem oral e brincadeira letrada nas creches. Educação & Realidade. 2017;42(4):1355-74.

10. Silva LC, Lamônica DAC, Hage SRV. Instruments to assess children's language and speech translated and adapted into Brazilian Portuguese: an integrative literature review. Rev. CEFAC. 2021;23(2):e12520.

11. Gillam RB, Pearson NA. Test of Narrative Language (TNL). Austin: Pro-Ed; 2004.

12. Domsch C, Richels C, Saldana M, Coleman C, Wimberly C, Maxwell L. Narrative skill and syntactic complexity in school-age children with and without late language emergence. Int J Lang Commun Disord. 2012;47(2):197-207.

13. Pearce WM, Williams C, Steed W. Dialectal grammatical differences in oral narratives of school-aged indigenous Australian children. Int J Speech Lang Pathol. 2015;17(4):335-45.

14. Squires KE, Lugo-Neris MJ, Peña ED, Bedore LM, Bohman TM, Gillam RB. Story retelling by bilingual children with language impairments and typically developing controls. Int J Lang Commun Disord. 2013;49(1):60-74.

15. Gillam S, Olszewski A, Fargo J, Gillam R. Classroom-based narrative and vocabulary instruction: results of an early-stage, nonrandomized comparison study. Lang Speech Hear Serv Sch. 2014;45(3):204-19.

16. Timler GR. Use of the children's Communication Checklist-2 for classification of language impairment risk in young school-age children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Am J Speech Lang Pathol. 2014;23(1):73-83.

17. Costa GM, Rossi NF, Giacheti CM. Performance of Brazilian Portuguese speakers in The Test of Narrative Language (TNL). CoDAS. 2018;30(4):e20170148.

18. Santos G dos. Adaptação transcultural e evidências de validade do Test of Narrative Language para o português brasileiro [dissertation]. Rio de Janeiro (RJ): Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2019.

19. Zaccaron R, D'Ely RCSF, Xhafaj DCP. Estudo piloto: um processo importante de adaptação e refinamento para uma pesquisa quase experimental em aquisição de L2. Revista do GELNE. 2018;20(1):30-41.

20. Menezes MLN. Avaliação do desenvolvimento da linguagem. Rio de Janeiro (RJ): Editora Autor; 2004.

21. Rossi NF, Lindau TA, Gillam RB, Giacheti CM. Cultural adaptation of the Test of Narrative Language (TNL) into Brazilian Portuguese. CoDAS. 2016;28(5):507-16.

22. ABEP: Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa [homepage on the internet]. Critério de classificação econômica Brasil - Critério Brasil; 2015. [accessed on 2021 Jul 29]. Available at: http://www.abep.org/criterio-brasil

23. Prando ML, Jacobsen GM, Gonçalves HA, Siqueira LS, Moraes AL, Pureza J et al. Discurso narrativo oral infantil. In: Fonseca RP, Prando ML, Zimmermann N, editors. Avaliação de linguagem e funções executivas em crianças - Tarefas para Avaliação Neuropsicológica. São Paulo (SP): Memmon; 2016. p. 106-38.

24. Brandão ACP, Spinillo AG. Aspectos gerais e específicos na compreensão de textos. Psicologia: Reflexão e Crítica. 1998;11(2):0.

25. Dockrell JE, Marshall CR. Measurement issues: assessing language skills in young children. Child Adolesc. Psychiatry Ment. Health. 2015;20(2):116-25.

26. High PC, Klass P. Literacy promotion: an essential component of primary care pediatric practice. Pediatrics. 2014;134(2):404-9.

27. Silveira HG, Brocchi BS, Perissinoto J, Puglisi ML. Tutoring effects in the narrative skills of typically developing children. CoDAS. 2019;31(2):1-8.

28. Vygotsky LS. A formação social da mente. São Paulo (SP): Martins Fontes; 1991.

29. Dias NM, Bueno JOS, Pontes JM, Mecca TP. Linguagem oral e escrita na Educação Infantil: relação com variáveis ambientais. Psicologia Escolar e Educacional. 2019;23:1-10.

30. Souza MSL, Cáceres-Assenço AM. Do vocabulary and narrative skills correlate in preschoolers with typical language development? CoDAS. 2021;33(6):1-7.

31. Repina TA. Development of imagination. In: Zaporozehts AV, Elkonin DB, editors. The psychology of preschool children. Cambridge: MIT Press; 1971. p. 255-77.

32. Spinillo AG. O efeito da representação pictográfica na produção de narrativas. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 1991;7(3):311-26.

33. Spinillo AG. Era uma vez... e foram felizes para sempre: esquema narrativo e variações experimentais. Temas em Psicologia. 1993;1(1):67-77.

34. Joffe VL, Cain K, Maric N. Comprehension problems in children with specific language impairment: does mental imagery training help? Int J Lang Commun Disord. 2007;42(6):648-64.

35. Kim Y-SG. Direct and mediated effects of language and cognitive skills on comprehension of oral narrative texts (listening comprehension) for children. J Exp Child Psychol. 2016;141:101-20.

36. Soares SM, Silva BC. Relações temporais na narrativa infantil em dados de fala de português brasileiro. Linguagens & Cidadania. 2017;19(n especial):1-13.

37. Hudson JA, Shapiro LR. From knowing to telling: the development of children's scripts, stories, and personal narratives. In: McCabe A, Peterson C, editors. Developing narrative structure. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates; 1991. p. 89-136.

38. Berman R. On the ability to relate events in narrative. Discourse Process. 1988;11(4):469-97.

39. Gillam RB, Pearson NA. Test of Narrative Language (TNL-2). Austin: Pro-Ed; 2017.

40. Kapantzoglou M, Fergadiotis G, Restrepo MA. Language sample analysis and Elicitation technique effects in bilingual children with and without language impairment. J Speech Lang Hear Res. 2017;60(10):2852-64.
 


Submetido em:
29/08/2021

Aceito em:
23/12/2021

66392cbca953952eb36e5813 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections