Revista CEFAC
https://revistacefac.org.br/article/doi/10.1590/1982-0216/20222411321
Revista CEFAC
Artigos de Revisão

Bibliometric analysis of the literature on phonological awareness in bilingual children

Análise bibliométrica da literatura sobre a consciência fonológica em crianças bilíngues

Bárbara Louise Costa Messias; Ana Carolina Dantas de Medeiros; Élison Rixadson Araújo Cunha; Anna Irenne de Lima Azevedo; Thayane Amanda de Lima Rocha; Hellen França Alcântara; Cíntia Alves Salgado Azoni

Downloads: 0
Views: 70

Abstract

Purpose: to characterize the profile of scientific production in the international literature on phonological awareness in bilingual children between 2011 and 2020.

Methods: a bibliometric analysis was made with the search for articles in ERIC, LILACS, MEDLINE, and SciELO databases, using descriptors in English. The articles were selected based on the eligibility criteria, by reading the titles, then reading the abstracts, and lastly, reading the full-text articles.

Results: a total of 1,167 articles were analyzed, 1,152 of which were excluded for not meeting the inclusion criteria. Hence, 15 articles were selected for full-text reading and bibliometric analysis. The United States was the country with most publications, followed by Brazil, Singapore, and China. The approach of the studies was predominantly quantitative, followed by qualitative; the most common type of study was cross-sectional, with samples of more than 100 participants.

Conclusion: there was a greater number of publications in the last 3 years, most of them cross-sectional ones, presenting better phonological awareness performance among bilinguals, with positive results in reading.

Keywords

Multilingualism, Child Language, Language, Child, Development

Resumo

Objetivo: caracterizar o perfil da produção científica na literatura mundial sobre a consciência fonológica em crianças bilíngues, no período de 2011 a 2020.

Métodos: foi realizada uma análise bibliométrica por meio da busca de artigos nas bases de dados Eric, Lilacs, Medline e Scielo, utilizando descritores em inglês. A seleção dos artigos foi realizada a partir de critérios de elegibilidade, por meio da leitura dos títulos, seguida da leitura dos abstracts e, por fim, pela leitura dos artigos completos.

Resultados: foram analisados 1.167 artigos, sendo excluídos 1.152 por não cumprirem os critérios de inclusão e, ao final, selecionados 15 artigos para leitura do texto completo e análise bibliométrica. O país com maior número de publicações encontradas foi os Estados Unidos, seguido do Brasil, Singapura e China. A abordagem dos estudos foi predominantemente quantitativa, seguida da qualitativa; o tipo de estudo mais encontrado foi transversal, com amostras acima de 100 participantes.

Conclusão: constatou-se maior número de publicações nos últimos três anos, em sua maioria de delineamento transversal, com melhor desempenho da consciência fonológica para os bilíngues, com repercussão positiva na leitura.

Palavras-chave

Multilinguismo, Linguagem Infantil; Idioma; Criança; Desenvolvimento

Referências

1. Flores BTM. Bilinguismo. Textura. 2005;7(12):79-89.

2. Almeida L, Flores C. Bilinguismo. In: Freitas MJ, Santos AL, editors. Aquisição de língua materna e não materna: questões gerais e dados do português. Berlin: Language Science Press. 1933. p. 275-304.

3. Megale AH. Bilinguismo e educação bilíngue - discutindo conceitos. ReVEL. 2005;5(3):1-13.

4. Fávaro FM. A educação infantil bilíngue (português/inglês) na cidade de São Paulo e a formação dos profissionais da área: um estudo de caso [Thesis]. São Paulo (SP): Curso de Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2009.

5. Assis CFLA. Efeitos do bilinguismo em crianças [Completion of Course Work]. João Pessoa (PB): Curso de Licenciatura em Letras - Língua Inglesa, Universidade Federal da Paraíba; 2020.

6. Cambridge International Examinations - CIE [homepage on the internet]. Bilingual learners and bilingual education. [accessed on 2020 Apr 20]. Available at: https://www.cambridgeinternational.org/Images/271190-bilingual-learners-and-bilingual-education.pdf

7. BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

8. Hoexter FQ. Educação bilíngue na educação infantil. Rev. Intercâmbio. 2017;15:18-37.

9. Krashen SD. Bilingual education: a focus on current research. National Clearinghouse for Bilingual Education. São Paulo: FOCUS; 1991.

10. Santos MJ, Barrera SD. The impact of training on phonological awareness skills in writing preschoolers. Psicol. Esc. Educ. 2017;21(1):93-102.

11. Wagner RK, Torgesen JK. The nature of phonological processing and its causal role in the acquisition of reading skills. Psychol Bull. 1987;101(2):192-212.

12. Jasinska KK, Petitto LA. Age of bilingual exposure is related to the contribution of phonological and semantic knowledge to successful reading development. Child Dev. 2018;89(1):310-31.

13. Hickmann G, Guimarães S, Hickmann A. Aprendizado bilíngue e linguagem escrita: desenvolvimento de habilidades metalinguísticas. Cad. Pes. 2017;24(2):156-69.

14. David RS. Professor, quanto mais cedo é melhor? O papel diferencial da Educação Bilíngue. Tabuleiro de letras. 2016;10(2):65-77.

15. Dias IA, Muner LC. Os benefícios do bilinguismo para o desenvolvimento cognitivo infantil em crianças de dois a seis anos. Rev AMAzônica. 2020;23(1):230-46.

16. Core C, Scarpelli C. Phonological development in young bilinguals: clinical implications. Semin Speech Lang. 2015;36(2):100-8.

17. Dickinson DK, McCabe A, Clark-Chiarelli N, Wolf A. Cross-language transfer of phonological awareness in low-income Spanish and English bilingual preschool children. Appl Psycholinguist. 2004;25(3):323-47.

18. Medeiros ACD, Santos MFP, Varela FVC, Rocha TAL, Messias BLC, Azoni CAS. Bilingualism in the development of phonological awareness skills: an integrative literature review. Rev. CEFAC. 2020;22(4):1-8.

19. Da Silva RC. Avaliação da informação científica em Bibliometria aplicada às Ciências da Saúde. In: XXV Annals of the Congresso Brasileiro de Bibliteconomia, Documentação e Ciência da Informação; 2013 Jul 07-10, Florianópolis (SC), Brasil, pages 3324-39.

20. Macias-Chapula CA. O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ci. Inf. 1998;27(2):134-40.

21. Macedo M, Botelho LLR, Duarte MAT. Revisão bibliométrica sobre a produção científica em aprendizagem gerencial. Rev Gestão Soc. 2010;4(8):619-39.

22. Sousa DS, Broom Y. Learning to read in English: comparing monolingual English and bilingual Zulu-English Grade 3 learners. South African J Child Educ. 2011;1(1):1-18.

23. Abdon MM, Maghanoy JM, Alieto EO, Buslon JB, Rillo RM, Bacang BG. Phonological awareness skills of English As Second Language (ESL) learners: the case of first-grade Filipino Bilinguals. Sci. Int. (Lahore). 2019;31(5):647-52.

24. Deng Q, Choi W, Tong X. Bidirectional cross-linguistic association of phonological skills and reading comprehension: evidence from Hong Kong Chinese-English bilingual readers.J Learn Disabil. 2019;(4):299-311.

25. Hsu LSJ, Ip KI, Arredondo MM, Tardif T, Kovelman I. Simultaneous acquisition of English and Chinese impacts children's reliance on vocabulary, morphological and phonological awareness for reading in English. Int J Biling Educ Biling. 2019;22(2):207-23.

26. Tong X, He X, Deacon SH. Tone matters for Cantonese-English bilingual children's English word reading development: a unified model of phonological transfer. Mem Cogn. 2017;45(2):320-33.

27. Hirosh Z, Degani T. Direct and indirect effects of multilingualism on novel language learning: an integrative review. Psychon Bull Rev. 2018;25(3):892-916.

28. Brancalioni AR, Bogoni AP, Silva DP, Giacchini V. A comparative study on phonological acquisition and performance in phonological awareness by children exposed to a bilingual or monolingual family environment. Rev. CEFAC. 2018;20(6):703-14.

29. Sun B, Hu G, Curdt-Christiansen XL. Metalinguistic contribution to writing competence: a study of monolingual children in China and bilingual children in Singapore. Read Writ. 2018;31(7):1499-523.

30. Kremin LVDV, Arredondo MM, Ju Hsu LS, Satterfield T, Kovelman I. The effects of Spanish heritage language literacy on English reading for Spanish-English bilingual children in the US. Int J Biling Educ Biling. 2019;22(2):192-206.

31. Souza LBR, Leite AGC. Profile of phonological awareness in bilingual and monolingual children. CoDAS. 2014;26(1):61-7.

32. Yang H, Yang S, Kang C. The relationship between phonological awareness and executive attention in Chinese-English bilingual children. Cognitive Development. 2014;30:65-80.

33. Limbird CK, Maluch JT, Rjosk C, Stanat P, Merkens H. Differential growth patterns in emerging reading skills of Turkish-German bilingual and German monolingual primary school students. Read Writ. 2014;27(5):945-68.

34. Miguéis A, Neves B, Silva AL, Trindade A, Bernardes JA. A importância das palavras-chave dos artigos científicos da área das Ciências Farmacêuticas, depositados no Estudo Geral: estudo comparativo com os termos atribuídos na MEDLINE. InCID: Rev. Ci. Inf. Doc. 2013;4(2):112-25.

35. Garcia DCF, Gattaz CC, Gattaz NC. A relevância do título, do resumo e de palavras-chave para a escrita de artigos científicos. RAC. 2019;23(3):1-9.

36. Kang J. Do bilingual children possess better phonological awareness? Investigation of Korean monolingual and Korean-English bilingual children. Read Writ. 2012;25(2):411-31.

37. Reder F, Marec-Brenton N, Gombert JE, Demont E. Second-language learners' advantage in metalinguistic awareness: a question of languages' characteristics. The BPS. 2013;83(1):686-7012.

38. Wong SW, Chow BW, Ho CS, Waye MM, Bishop DV. Genetic and environmental overlap between Chinese and English reading-related skills in Chinese children. Dev Psychol. 2014;50(11):2539-48.

39. Ruiz MA, Greco OT, Braile DM. Fator de impacto: importância e influência no meio editorial, acadêmico e científico. Rev Bras Cir Cardiovasc. 2009;24(3):273-8.
 


Submetido em:
08/03/2021

Aceito em:
01/09/2021

66393cc5a9539536026ddc83 cefac Articles

Revista CEFAC

Share this page
Page Sections