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Quality of life of women submitted to facial aesthetic myofunctional therapy - educational status influence

Qualidade de vida de mulheres submetidas à intervenção miofuncional estética da face - influência da escolaridade

Cejana Baiocchi Souza; Celmo Celeno Porto

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Abstract

Objective: to analyze the influence of educational status on the quality of life of women submitted to facial aesthetic myofunctional therapy.

Methods: a self-controlled experimental clinical trial conducted at the Universidade Aberta à Terceira Idade (Open University for Seniors - UNATI) of the Pontífica Universidade Católica (Pontifical Catholic University - PUC) of Goiás, Brazil. The 44 participating women, aged 50 to 65 years, were divided into group 1 (having completed middle or high school) and group 2 (with a higher education degree) and were submitted to aesthetic myofunctional therapy. Data analysis was made with the paired t-test, Levene test, t-test to compare the means of independent groups, and Spearman correlation, at the 5% significance level.

Results: after the aesthetic myofunctional therapy, the wrinkles and orofacial myofunctional balance improved significantly in groups 1 and 2. The physical aspects and overall health status mean scores increased significantly in group 1, after the intervention. There was no statistically significant difference in the women’s quality of life between groups. The correlation between educational status and the quality-of-life domains was predominantly low.

Conclusion: the educational status did not interfere with the quality of life of women submitted to aesthetic myofunctional therapy.

Keywords

Quality of Life, Educational Status, Myofunctional Therapy, Esthetics

Resumo

Objetivo: analisar a influência da escolaridade na qualidade de vida de mulheres submetidas à intervenção miofuncional estética da face.

Métodos: trata-se de um ensaio clínico, experimental, autocontrolado, realizado na Universidade Aberta à Terceira Idade/UNATI da PUC Goiás. Participaram 44 mulheres, entre 50 e 65 anos, divididas em grupo 1, com nível fundamental e médio e grupo 2, com nível superior, submetidas à intervenção miofuncional estética. Para a análise dos dados utilizou-se o teste T pareado, o teste Levene, o teste T para comparação de médias de grupos independentes e a correlação de Spearman, com nível de significância de 5%.

Resultados: após a intervenção miofuncional estética observou-se melhora significante no equilíbrio miofuncional orofacial e nas rugas, nos grupos 1 e 2. As médias dos escores dos domínios aspectos físicos e estado geral de saúde apresentaram um aumento significante após a intervenção no grupo 1. Não houve diferença estatística significante da qualidade de vida entre as mulheres nos dois grupos. A correlação entre a escolaridade e os domínios da qualidade de vida foi predominantemente baixa.

Conclusão: a escolaridade não interferiu na qualidade de vida de mulheres submetidas à intervenção miofuncional estética.

Palavras-chave

Qualidade de Vida; Escolaridade; Terapia Miofuncional; Estética

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Submetido em:
08/12/2021

Aceito em:
03/02/2022

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